همشهری‌آنلاین: ایستگاه فضایی بین‌المللی مجهز به سیستم عکسبرداری پیشرفته‌ای به نام NightPod یا "پایه شب" شده است،‌ دوربینی که می‌تواند تصاویری به شدت واضح را درون پایگاهی که با سرعت 6 کیلومتر بر ثانیه در حرکت است از زمین به ثبت برساند.

یکی از فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی سه پایه‌ای را در این ایستگاه نصب کرده است که می‌توان با کمک آن تصاویر بی‌نظیری در تاریکی شب از سیاره زمین به ثبت رساند،‌تکنیکی که برای عکاسی در شب در ایستگاهی که با سرعت بیش از 6 کیلومتر بر ثانیه در حرکت است،‌ بسیار کاربردی به شمار می‌رود.

"اندرو کویپرز" این سیستم عکسبرداری موتوردار را که به منظور جبران اثرات ناشی از حرکت سریع ایستگاه فضایی به واسطه دنبال کردن نقاط ردیابی بر روی زمین طراحی شده است را در ایستگاه فضایی نصب کرده است. نتیجه استفاده از این سیستم عکسبرداری تصاویر فضایی بسیار بی نظیری است که تا کنون از بالا از زمین به ثبت رسیده است.

فضانوردارن ساکن ایستگاه فضایی معمولا در معرض مناظر زیبایی از زمین و شهرهای آن قرار می‌گیرند،‌به ویژه در شب‌ها اما سرعت بالای حرکت ایستگاه فضایی به آن معنی است که عکس‌های معمولی که از ایستگاه به ثبت می‌رسند معمولا کدر و ناواضح هستند.

همه عکاسان دردسرهای عکاسی در شب را به خوبی می‌شناسند: برای ثبت عکس در این شرایط به سرعت پایین شاتر نیاز است تا نور بیشتری برای ایجاد تصویر وارد دوربین شود و کوچکترین لرزشی در دوربین در این شرایط می‌تواند از میزان وضوح تصویر بکاهد. سه پایه یکی از ابزاری است که می‌تواند در چنین شرایطی به کمک عکاس بیاید. با این همه در ایستگاه فضایی شرایط متفاوت است،‌ حتی اگر دوربین عکاسی محکم به جایی بسته باشد،‌ خود ایستگاه با سرعتی بسیار بالا در حال چرخش به دور زمین است.

"پائولو نسپولی" یکی از فضانوردانی است که در ماموریت خود در سال گذشته تصاویر نفس‌گیری از شب‌های زمین به ثبت رسانده است،‌ وی برای ثبت این تصاویر باید سرعت دقیق حرکت ایستگاه را تخمین می‌زد تا بتواند بر اساس آن دوربین و تجهیزاتش را نیز حرکت دهد.

آ‍ژانس فضایی اروپا به منظور کمک به فضانوردان برای عکاسی از زمین به همراه شرکتی هلندی به نام Cosine این سیستم جدید عکسبرداری در شب را متناسب با سرعت بالای حرکت ایستگاه طراحی و ساخته است، سیستم NightPod می‌تواند تک نقطه‌هایی را بر روی زمین دنبال کرده و به این شکل سرعت بالای حرکت ایستگاه را در هنگام عکاسی جبران کند. به این شکل موضوع عکاسی همچنان در مرکز کادر قرار گرفته و عکس نهایی شفاف و واضح خواهد ماند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸