همشهری آنلاین - کیوان مافی: بزرگ‌ترین ساعت دنیا در عربستان ساخته شد به امید آن که روزی جای گرینویچ را بگیرد.

 

 

عربستان سعودی بزرگ‌ترین ساعت دنیا را می‌سازد که بیش از 600 متر ارتفاع دارد و هر یک از چهار صفحه ساعتی که در چهار سوی آن قرار می‌گیرند،‌ بیش از 46 متر قطر دارند.

چراغ‌های سبز و سفید این ساعت پنج بار در طول شبانه‌روز روشن می‌شوند تا زمان نماز را نشان بدهند.

مسئولان سعودی می گویند هدف از نصب چنین ساعتی در مکه این است که یک و نیم میلیارد مسلمان جهان از این پس به جای استفاده از زمان به وقت گرینویچ یا همان GMT از زمان اسلامی یا Islamic Mean Time) IMT) استفاده کنند.

اما براستی براستی بزرگی بنای این ساعت، دلیلی بر تغییر مبدا ساعت خواهد شد؟ 

استفاده از IMT به جای GMT بیشتر شبیه به یک بهانه است که سازندگان برج آن را مطرح کردند زیرا تا چند سال پیش بلندترین بنای مُشرف به صحن مسجدالحرام، قصر ملک فهد پادشاه پیشین مملکت عربی سعودی بود که بر بلندای ابوقُبیس، صدها متر فراتر از کعبه نشسته بود. میهمانان خاص پادشاهی سعودی در ایام حج در این قصر ضیافت استراحت می‌کردند تا ضمن انجام اعمال از آن بلندا ناظر صحن مسجد و طواف حاجیان باشند.

این هتل 7 ستاره با 601 متر ارتفاع، مرتفع​ترین هتل دنیا و بلندترین برج عربستان است. از نظر حجم با یک میلیون و 500 هزار مترمربع مساحت، همراه با ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی، عنوان بزرگترین ساختمان جهان را دارد.

یکی دیگر از دلایلی که برای ساخت این برج زمزمه می​شود رقابت است. برج ساعت بعد از برج خلیفه دبی، بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر است.

دیگر برج​های این مجموعه هاجر، زم زم، مقام، قبله، صفا و مروه نام دارند که بجز مقام و قبله، ساخت بقیه برج​ها تکمیل شده و این دو برج باقیمانده همراه با برج هتل تا پائیز 2010 افتتاح می شوند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۵