یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

کلانشهر تهران تنها یک مرکز اقتصادی و اداری نیست، شهری است که بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌هایش روایتی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی را به رخ کشیده و می‌توانند گردشگران بسیاری را جذب کنند.

خانه تاریخی

همشهری ـ پریسا نوری: کلانشهر تهران تنها یک مرکز اقتصادی و اداری نیست، شهری است که بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌هایش روایتی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی را به رخ کشیده و می‌توانند گردشگران بسیاری را جذب کنند؛ از این‌رو مدیریت شهری در این دوره، تلاش کرد با تشکیل شرکت گردشگری و تفریحی شهر، گام مهمی در مسیر رونق گردشگری بردارد. سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری مشترک با عباس حیدری، مدیرعامل مجموعه برج میلاد، چگونگی شکل‌گیری این شرکت، ماموریت آن و سایر برنامه‌های حوزه گردشگری را اینطور توضیح داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

تشکیل شرکت گردشگری در دوره ششم

اوایل دهه ۹۰ موضوع تشکیل شرکت گردشگری شهر تهران، مطرح شد که برای فراهم کردن «حال خوب» مردم، نیاز به یک مجموعه متولی گردشگری است. با تغییر چند دوره مدیریت شهری، این مشکل به‌درستی تشخیص داده شد که مجموعه‌های تفریحی متعدد، مدیریت واحد ندارند. اگرچه در احکام برنامه به تشکیل ساختار گردشگری اشاره شده بود، اما این امر محقق نشد. در نهایت، در دوره ششم مدیریت شهری، این مسیر سخت طی و پس از ۴ سال، شرکت گردشگری تأسیس شد.

تلاش برای حال خوب شهروندان

هدف از راه‌اندازی شرکت گردشگری شهر تهران، اقتصادی نیست، بلکه تلاش برای کمک به حال خوب شهروندان است. اختصاص ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار برای اتوبوس‌های گردشگری برای امسال، گواه این امر است. با این حال، اگر این شرکت به‌خوبی عمل کند، می‌تواند در آینده به یکی از پایه‌های درآمدزایی تبدیل شود.

چالش‌های ثبت آثار میراثی

در تهران حدود ۴ هزار اثر میراثی وجود دارد که حدود ۳۸۰ اثر به ثبت رسیده است. پایین بودن تعداد آثار ثبت‌شده، ناشی از فرایند طولانی ثبت است. شهرداری تمام اقدامات لازم برای ثبت میراث طبیعی را انجام داده و حتی هزینه‌ها را واریز کرده است. برای ما، حفظ میراث طبیعی، تاریخی و گردشگری یکسان است و برای آن تلاش می‌کنیم. مدیریت این مجموعه‌ها نیز بین نهادهای مختلف ازجمله شهرداری، وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف پراکنده است.

لزوم تغییر ساعت کاری خانه‌موزه‌ها

باید ساختاری ایجاد شود که ساعت کاری موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها را بررسی کند. قطعا ۹۰ درصد از خانه‌موزه‌ها باید ساعت کاری خود را با اوقات‌فراغت شهروندان تطبیق دهند. یکی از دلایل اصلی اثرگذاری کم فعالیت‌های گردشگری، پراکندگی آنهاست.

تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های گردشگری

در ابتدای دوره ششم، گردشگری در اولویت نبود، اما با تلاش‌های صورت گرفته، این حوزه مورد توجه قرار گرفت. پروژه‌های دوره‌های قبل تکمیل و برخی طرح‌های جدید اجرایی شد. باغ‌راه حضرت زهرا(س) در این دوره به بهره‌برداری رسید و اکنون فاز دوم و سوم آن در دست اجراست. همچنین، از ماه رمضان، این باغ‌راه به مجموعه‌های گردشگری تهران اضافه و مسیر سرزندگی در منطقه ۲ نیز راه‌اندازی شد. در کنار اینها، بوستان‌های جدید بسیاری در دوره ششم ایجاد شدند.

مشکلات پروژه‌ها و ورود دادستانی

در منطقه ۲۱ قرار بود مسیر گردشگری کودک اجرا شود که طرح آن تغییر کرد و به بوستان کودک تبدیل شد. در منطقه ۲۰ هم مسیر گردشگری بام ری تعریف شد که قرار بود تا پایان امسال به نتیجه برسد، اما به‌دلیل حواشی ایجادشده از سوی میراث فرهنگی، پروژه با کندی و یک سال تأخیر مواجه شد. در نهایت، با ورود دادستانی، مسئله حل و دستور ادامه کار صادر شد.

احیای بافت تاریخی تهران

پس از مصوبه احیای بافت تاریخی تهران در ۲۰ اسفند ۱۴۰۲، برخی در بدنه شهرداری رضایت چندانی به آگاهی شهروندان از این موضوع نداشتند؛ درحالی‌که هدف ما حفظ بناهای تاریخی بود. بهترین نمونه‌های اجرایی در منطقه ۱۲ شامل خانه اردیبهشت، خانه هوشنگ مرادی‌کرمانی (تبدیل به خانه کتاب کودک) و خانه صدراعظم (سال آینده افتتاح می‌شود) است. عمارت ملوکانه در خیابان فردوسی هم به بهره‌برداری رسید و عمارت کاشف‌السطنه پس از ۹سال آماده شد. امیدواریم این مصوبه در مناطق یک و ۱۱ نیز به‌خوبی اجرا شود.

پیشرفت در احیای آثار با قدمت

برای خانه شیخ فضل‌الله نوری، سازمان زیباسازی آن را از یک صنف خریداری کرد. این صنف به‌دلیل مشکل شماره حساب نتوانسته بود پول را دریافت کند که مشکل حل شد و خانه به سازمان زیباسازی تحویل داده می‌شود. همچنین، مشکلات خانه استاد نفیسی برطرف شده و امیدواریم تا ۲‌ماه آینده آماده شود. خانواده استاد نیز پذیرفته‌اند که تمام آثار او در خانه حفظ شود.

رفع موانع مرمت خانه فروغ

خانه فروغ مانند خانه آیت‌الله طالقانی، با درگیری‌های حقوقی مواجه بود و هماهنگی لازم با میراث فرهنگی انجام نشده بود. خوشبختانه، تأییدیه مرمت این خانه از میراث فرهنگی اخذ شده و پس از یک سال توقف، کارگاه عمرانی آن دوباره فعال و در حال مرمت است.

احیای خیابان لاله‌زار

در حال حاضر، دسترسی به لاله‌زار از سمت میدان فردوسی با تأمین پارکینگ در حال ایجاد است. سازمان نوسازی در حال تهیه طرح برای لاله‌زار و سازمان زیباسازی نیز اقداماتی را برای این مسیر برنامه‌ریزی کرده است. امیدواریم با تشکیل شرکت گردشگری، تصمیم واحدی برای آن گرفته شود و مدیریت این موضوع به‌طور متمرکز توسط این شرکت انجام پذیرد.

طرح‌هایی برای چشمه‌علی

کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، دلیل اصلی خشک شدن چشمه علی بود. مطالعات این مورد اخیرا به پایان رسیده و تحویل داده شده است. اقدامات با محوریت دادستان شهرستان ری در جریان است و چند مجموعه مختلف درگیر هستند. ۳۰ فضا برای گمانه‌زنی پیش‌بینی شده تا مسیر هدایت آب به چشمه‌علی مشخص شود. هزینه تمام‌شده اقدامات کاملا بر عهده مدیریت شهری بوده است.

پافشاری بر اجرای پروژه هزار و یک شهر

پروژه هزار و یک شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین شهربازی پایتخت، باید به مطالبه عمومی تبدیل شود. به سازمان سرمایه‌گذاری تأکید کرده‌ایم که این پروژه تحت هیچ شرایطی نباید لغو شود و به هر شکل ممکن باید اجرایی شود

برنامه‌های تفریحی و گردشگری خوبی پیش‌روی تهرانی‌هاست

عباس حیدری، مدیرعامل برج میلاد:در ۴ سال اخیر جلسه‌های مختلفی برای تشکیل ساختار گردشگری برگزار شد. کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و کمیته گردشگری شورا در کنار معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش بسیار زیادی برای تشکیل شرکت گردشگری داشتند و در نهایت مقرر شد که برج میلاد محور این شرکت باشد. ساختار مجموعه‌های دیگر متناسب و منطبق با حوزه تفریحی و گردشگری نبود و با توجه به اینکه قانون اجازه ایجاد ساختار جدید نمی‌دهد، باید از ظرفیت موجود استفاده می‌شد. نظرات کارشناسان و کمیته‌های مختلف شورا اخذ شد و ساختارهای موجود شهرداری مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت برج میلاد متولی امر شد. موضوع گردشگری و تفریحی در اساسنامه شرکت برج میلاد لحاظ شده و همین، دست سیاستگذاران را باز گذاشته بود که بتوانند تصمیم‌گیری کنند. مصوبه به شهرداری تهران ابلاغ شده و در شورای اداری شهرداری ساختار به تصویب رسیده و به‌زودی ابلاغ می‌شود. فعالیت‌های متعددی در همین راستا آغاز شده است و در ایام پیش‌رو و همچنین نوروز ۱۴۰۵ شاهد برنامه‌های تفریحی و گردشگری خوبی در شهر تهران خواهیم بود.

تشکیل شرکت گردشگری در دوره ششم

اوایل دهه ۹۰ موضوع تشکیل شرکت گردشگری شهر تهران‌ مطرح شدبا این استدلال که برای فراهم کردن «حال خوب» مردم، نیاز به یک مجموعه متولی گردشگری است. با تغییر چند دوره مدیریت شهری، این مشکل به‌درستی تشخیص داده شد که مجموعه‌های تفریحی متعدد، مدیریت واحد ندارند. اگرچه در احکام برنامه به تشکیل ساختار گردشگری اشاره شده بود، اما این امر محقق نشد. در نهایت، در دوره ششم مدیریت شهری، این مسیر سخت طی و پس از ۴ سال، شرکت گردشگری تأسیس شد. هدف از راه‌اندازی شرکت گردشگری شهر تهران، اقتصادی نیست، بلکه تلاش برای افزایش حال خوب شهروندان است. اختصاص ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار برای اتوبوس‌های گردشگری برای امسال، گواه این امر است. با این حال، اگر این شرکت به‌خوبی عمل کند، می‌تواند در آینده به یکی از پایه‌های درآمدزایی تبدیل شود.

کد خبر 994794
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha