مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

گیتی عابدی: برای انتخاب میزبان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان، مانند مسابقات حذفی رفتار شد و بعد از 4 مرحله لندن توانست با غلبه بر پاریس، مادرید، نیویورک و مسکو صاحب افتخار میزبانی بازی‌های المپیک در سال 2012 شود.

با برگزاری المپیک در لندن، نام این شهر به‌عنوان نخستین شهر در دنیا که  3 بار(سال‌های 1908، 1984و2012) میزبان این بازی‌ها بوده است، در تاریخ ثبت می‌شود. البته به‌نظر می‌رسد پایتخت‌نشین‌های انگلیسی به همین عنوان قانع نیستند و قصد دارند چنان از ورزشکاران و تماشاگران پذیرایی کنند که تا سال‌های سال در یاد همه بماند. در واقع اقدامات مدیریت شهری لندن برای ایجاد شهری با ترافیک کم و امکانات شهری فوق‌العاده باعث شده این شهر در زمره شهرهایی قرار گیرد که به تنهایی توانایی برگزاری بازی‌های المپیک را دارند. در روزهایی که شهرهای بزرگ با افول اقتصادی روبه‌رو هستند، برگزاری المپیک در این پایتخت پیر اروپایی می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های این شهر فرتوت بدمد.

شهردار لندن به‌طور حتم خوب می‌داند که توقع از شهری که یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان را دارد، در چه سطح قرار دارد که بودجه‌ای بیش از 30بیلیون پوندی را برای این امر در نظر گرفته است. لندنی‌ها با صرف این هزینه‌ها می‌خواهند حتی یک تماشاگر هم خارج از سیستم حمل‌ونقل عمومی یا دوچرخه سواری و پیاده روی، به محل بازی‌ها نرود.

به گفته مسئولان لندن، آنها نمی‌خواهند مانع استفاده ‌ تماشاگران از ماشین‌های شخصی‌شان شوند بلکه تصمیم دارند سیستم حمل‌ونقل عمومی را به گزینه‌ای جذاب برای عموم مردم تبدیل کنند. لندنی‌ها برای اینکه عزم راسخ‌شان را در این مورد نشان دهند، از ترکیبی با عنوان «بازی‌های حمل‌ونقل عمومی» استفاده می‌کنند.

شاید بتوان گفت نقطه قوت سیستم حمل‌ونقل عمومی لندن، اتوبوس‌هایش است؛ خطوط اتوبوسرانی‌ای 24 ساعته که بزرگ‌ترین آن در جهان است و هر روز هم سعی در به‌روز‌شدنش می‌شود. یکی از کارهایی که در به‌روز شدن اتوبوس‌ها انجام شده، تجهیز آنها به سیستم جدید IBUS است که گفته می‌شود مانند یک مکان یاب عمل می‌کند.

در اصل با استفاده از این سیستم هر لحظه، محل اتوبوس‌ها مشخص می‌شود و می‌توان تخمین زد که اتوبوس در چه زمانی به ایستگاه مورد نظر می‌رسد و در هر ایستگاه هم این اطلاعات روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود. حتی گفته می‌شود، با استفاده از این دستگاه، داده‌هایی به محل تنظیم زمان چراغ‌های راهنمایی فرستاده می‌شود تا بشود برای سرعت بخشیدن به حرکت اتوبوس‌ها کمک کرد. بنابر گفته سایت تلگراف، تا‌کنون بیش از 8 هزار و 250 اتوبوس لندن به این سیستم مجهز شده‌اند.

بعد از اتوبوس، مترو داکلند، بیشترین نقش را در جابه‌جایی مسافران بازی می‌کند. گفته می‌شود برای خرید 55 واگن جدید، 100میلیون پوند سرمایه‌گذاری شده است. در کنار این، ایستگاه‌های جدیدی هم برای این خط آهن در نظر گرفته شده تا حجم بیشتری از مسافران از این طریق جا به جا شوند. در این بین هم، با گسترش مسیر‌ها، خطی مستقیم به محل بازی‌های المپیک اختصاص داده می‌شود.

اما قسمت دیگری از برنامه‌های لندن در قسمت حمل‌ونقل تماشاگران، مربوط به دوچرخه سواری و پیاده‌روی است. لندنی‌ها قصد دارند تا آنجا که می‌توانند مردم را تشویق به استفاده از این دو روش حمل‌ونقل کنند، به همین منظور هم 5/11میلیون پوند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. پیش‌بینی هم کرده‌اند در روزهایی که حجم ترافیک بسیار بالا است، 14 هزار و 400نفر از تماشاگران از طریق پیاده‌روی و دوچرخه سواری خود را به محل بازی‌ها برسانند.

بیشتر این سرمایه‌گذاری بابت جذاب‌تر کردن مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری است و گفته شده که 8 مسیر سبز (مسیر‌هایی که اطرافش پوشش گیاهی است) برای این منظور اختصاص داده‌اند. با این امکانات و بنابر گفته شهردار لندن، پایتخت انگلیس میزبانی خواهد بود که حمل‌ونقلی راحت را در اختیار مسافران می‌گذارد که طی آن 80 درصد از ورزشکاران بتوانند تا حداکثر 20 دقیقه به محل بازی‌های خود برسند و همچنین بتوانند با استفاده از 10 خط آهن، 240 هزار نفر را در هر ساعت به محل بازی‌ها منتقل کنند.

سبزترین المپیک؟

به‌نظر می‌رسد مسئولان لندنی عزم خود را جزم کرده‌اند تا یک میزبانی به یاد ماندنی را در تاریخ المپیک رقم بزنند. آنها تنها به جلب توجه در امر حمل‌ونقل بسنده نکرده‌اند و به گفته خودشان، می‌خواهند سبزترین المپیک در تاریخ این بازی‌ها را برگزار کنند. بنا بر‌گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی، برنامه زیست‌محیطی لندن در 4 محور اصلی کاهش انتشار کربن، زباله، تنوع زیستی و ترویج آگاهی زیست‌محیطی، خلاصه می‌شود.

بدون شک یکی از مسئله‌ساز‌ترین موضوع‌ها در جهان، گرمایش زمین است که از دلیل‌های مهم آن، انتشار گازهای کربن است. لندنی‌ها سعی کرده‌اند در مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری از مکان‌هایی که برای المپیک ساخته‌اند، کمترین رد پا از کربن به چشم بخورد. به‌طور مثال سعی کرده‌اند در پارک المپیک جدید لندن، بیشترین بهره را از انرژی‌های تجدیدپذیر ببرند. آنها همچنین بخش حمل‌ونقل خود را تقویت کرده‌اند تا مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای ماشین‌های شخصی‌شان کنند که با این اوصاف، انتشار گازهای کربن به‌مراتب کمتر خواهد شد.

در زمینه زباله هم گفته می‌شود هماهنگی‌هایی با کارخانه و شرکت‌های مربوط انجام شده که تمام زباله‌های تولید شده در طول بازی‌ها به نوعی بازیافت شود و این یعنی؛ رقم تولید زباله نزدیک به صفر می‌شود.

اما در مورد تنوع زیستی، سریع اسم پارک المپیک با داشتن 102 هکتار فضای باز به میان می‌آید و گفته می‌شود این پارک، بزرگ‌ترین فضای سبز شهری در اروپا به حساب خواهد آمد. این پارک در شرق لندن در حال ساخت است و به همین بهانه فکرهایی برای بهبود آب، حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی آن کرده‌اند.

پارک المپیک با ورزشگاه‌هایی مدرن

در شرق لندن، پارک المپیک در حال ساخت است که همانطور که گفته شد ساخت این محوطه عظیم فرصتی است برای بهبود بخشیدن به فضای زیست‌محیطی شرق پایتخت انگلیس، در قلب این پارک، استادیوم المپیک با ارتفاع 53 متر و ظرفیت 80هزار نفر وجود دارد که گفته می‌شود به سالن اجتماعات، کافه تریا و مرکز ‌ای‌تی مجهز خواهد شد. این استادیوم برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک و همچنین مسابقات دوومیدانی در نظر گرفته شده است. برای ساخت این ورزشگاه 496میلیون پوند هزینه شده است.

اما جنوب شرقی این پارک، مخصوص بازی‌های آبی است. این مجتمع شامل 2 استخر 50متری و سکوی پرش 25متری می‌شود که ظرفیتی برابر با 17هزار و 500نفر دارد که بعد از المپیک به 3 هزار و 500نفر کاهش می‌یابد. این مکان، 303میلیون پوندهزینه برای لندنی‌ها خواهد داشت.

در این پارک همچنین محلی برای دوچرخه‌سواران المپیک در نظر گرفته شده است. در این محوطه مخصوص دوچرخه سواری، برای هر کدام از مسابقات پیست و نمایشی، 6هزار صندلی در نظر گرفته شده است. مجموعه دوچرخه‌سواری پارک المپیک بعد از پایان مسابقات هم شاهد تغییراتی خواهد بود و به آن 2کیلومتر پیست سرعت و محلی برای مسابقات کوهستان، اضافه خواهد شد. باید ذکر کرد که بازیکنان رشته‌های هندبال، والیبال و بسکتبال هم با ورزشگاه‌هایی که برای‌شان در حال ساخت است، گذرشان به این پارک خواهد افتاد. از ورزش‌های پنج‌گانه مدرن – که شامل دو، شنا، اسب سواری، شمشیر بازی و تیراندازی با اسلحه می‌شود – فقط شمشیربازان و تیراندازان مهمان این پارک خواهند بود.

مسئولان برگزاری المپیک در کنار فراهم آوردن امکانات رفاهی و توجه ویژه به محیط‌زیست، سعی دارند محیط امنی هم برای توریست‌های ورزشی‌شان فراهم کنند. بنابر اعلام سایت رسمی المپیک لندن، انگلیسی‌ها در پی این هستند چنان محیط امن و مطمئنی را هنگام برگزاری به‌وجود آورند که هر کس بتواند لذت ببرد و هنگام جشن‌های بعد از پیروزی کمترین مزاحمت در زندگی روزمره شهروندان لندن و دیگر شهرهای انگلیس پیش‌ آید. 20 سازمان در قالب یک نهاد اصلی، مسئول امنیت این بازی‌ها هستند که در بین این سازمان‌ها می‌توان به سرویس‌های آتش‌نشانی، آمبولانس و نیروهای پلیس اشاره کرد.

یک واحد اطلاعاتی هم در داخل این نهاد اصلی به‌وجود آمده که وظیفه‌اش، گردآوری اطلاعات حیاتی و به‌اشتراک گذاشتن این اطلاعات با دیگر سرویس‌های امنیتی است‌ اما موارد ذکر شده تنها اقدامات لندن برای برگزاری المپیک نیست و به قول معروف مشتی بود که قرار است نمونه خروار باشد.

کد خبر 99390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز