گروه ادب و هنر: پس از وقفه‌ای کوتاه سالن اصلی استوانه پیر تئاتر شهر، میزبان اجرای نمایش مشترک ایران و آلمان خواهد بود. نمایش «آخرین پر سیمرغ» با کارگردانی «اشتفان وایلند» از 25 دی‌ماه به‌مدت یک هفته در تماشاخانه اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

بازیگرانی چون «رناته اوبرمایر»، «هاینسل اشپاگل»، «مسباستین منگس»، «دانیلا مور»، «فاطمه معتمدآریا»، «مائده طهماسبی»، «پرویز پورحسینی»، «هدایت شمسی»، «نگار عابدی» و «اشکان خطیبی» در این کار مشترک ایفای نقش می‌کنند.

همچنین «کارولین ندلمن» دراماتورژ، «رولند سودربرگ» و «نرمین نظمی» طراحان صحنه و «شبنم خوشدل» دستیار کارگردان نمایش هستند. این نمایش که در مدت 100 دقیقه اجرا می‌شود، هر روز ساعت 18 و با قیمت بلیت 10 هزار تومان پذیرای تماشاگران مشتاق هنرهای نمایشی است. نمایش «آخرین پرسیمرغ» روز شنبه 26 دی ماه نیز اجرا خواهد داشت.

اما در بقیه سالن‌ها تا شروع جشنواره کماکان همان نمایش‌های سابق ادامه خواهد داشت.

داستان ممیزی

ممیزی در تئاتر و نامشخص بودن معیارهای تئاتر بحثی است که بین هنرمندان و مسئولان تئاتری تعریف مشترک و مشخصی ندارد. محمدرحمانیان در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که باید از اعمال سلیقه‌ای قوانین تئاتر جلوگیری کرد تا بتوان آثار ماندگار و ارزنده‌ای را به صحنه برد.

این کارگردان تئاتر ممیزی بر متن را غیرکارشناسی دانست و گفت: مسئولان تصور می‌کنند که قیم و صاحب آثار هستند، و مثل بعضی از تهیه‌کننده‌های سینما رفتار می‌کنند که فیلم‌ها را متعلق به‌خود می‌دانند.

کارکردن با بخش خصوصی تصمیمی بوده که رحمانیان گرفته تا بتواند بخشی از این مشکلات را حل کند. هرچند که به گفته او بخش خصوصی هم جوابگوی این تغییرات نیست و همه عوامل باعث شده که ممیزی سلیقه‌ای در تئاتر کشور حکمفرما شود.

رحمانیان تجربه‌های این‌چنینی کم ندارد، اهالی تئاتر به یاد دارند که 2سال پیش در بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر از اجرای نمایش «مانیفست چو» جلوگیری شد و محمد رحمانیان با گروهش جلوی تئاتر شهر جمع شدند و بخشی از این نمایش را به‌عنوان اعتراض به رای بازبینان اجرا کردند.

رحمانیان با تاکید بر اینکه هنوز کسی مسئولیت اجرا نشدن «روز حسین» را قبول نکرده‌است به این نکته اشاره کرد که آنان گفته‌اند که اگر ممیزی‌ها اعمال شود، امکان اجرای نمایش وجود دارد. هرچند که این کارگران معتقد است دیگر نمایشی باقی نمی‌ماند که اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد:  من به‌عنوان یک هنرمند وظیفه دارم که کار تئاتر و نگارش وبه صحنه درآوردن آثار نمایشی را ادامه دهم،  امیدوارم با کارشناسی قوانین بتوانیم آثار متفاوت وارزنده‌ای را به معرض نمایش بگذاریم.

اما از آن سو سید صادق موسوی، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی تمامی ممیزی‌هایی که روی متون نمایشی انجام می‌شوند را برگرفته از آیین‌نامه مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال 67 ذکر کرد که در سال 79 اصلاح شد. او دراین باره می‌گوید:این آیین‌نامه منتشر شده و بخش صدور پروانه نمایش و عدم‌صدور پروانه طبق این آیین‌نامه صورت می‌گیرد.

موسوی معتقد است که هیچ کدام از ممیزی‌هایی که در متون نمایشنامه‌نویسان مختلف و شناخته شده تئاتر انجام می‌شود نشأت گرفته از سلیقه اعضای نظارت و ارزشیابی نیست؛ زیرا اجرای برخی آثار طی سال گذشته که انتقادهایی جدی مطرح می‌کردند، نشان‌دهنده فضای باز برای بروز و ظهور نگاه‌های مختلف است. از این‌رو آن دسته از متون که مجوز دریافت نمی‌کنند براساس مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمل نکرده‌اند.

شمارش معکوس آغاز می‌شود

10 روز دیگر جشنواره تئاتر فجر آغاز می‌شود و پیش‌فروش بلیت‌ها تا ساعت 24چهارشنبه 23 دی‌ماه ادامه دارد. به گزارش ایسنا تا این لحظه 66 نمایش در سایت گیشه بلیت‌هایشان به فروش رفته و 80 درصد بلیت برخی از آثار خریداری شده است که این استقبال تنها شامل نمایش‌های خارجی نمی‌شود بلکه آثار ایرانی را هم دربرمی‌گیرد.

در سایت جشنواره نام 19 نمایش خارجی در بخش آثار خارجی دیده می‌شود که بسیاری از این آثار 2روز در جشنواره اجرا دارند و در سالن‌های ایرانشهر، وحدت و تئاترشهر به صحنه می‌روند. البته نام «پیتر بروک» کارگردان فرانسوی که برای اجرای نمایشی از سوی دست‌اندرکاران جشنواره تئاتر فجر مطرح شده در جدول پیش‌فروش اینترنتی دیده نمی‌شود؛ چرا که اجرای این نمایش منحصرا برای اهالی هنر درنظر گرفته شده‌است.

اما نکته دیگر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازیگران مشترکی است که به‌رغم تذکر فراخوان جشنواره حضور دارند. ‏‌از میان 54 نمایش‌ صحنه‌ای شرکت‌کننده از تهران 44 اثر نمایشی حاضر در بیست و ‏هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دارای بازیگر مشترک هستند.

در فراخوان جشنواره تاکید شده‌بود که ستاد برگزاری جشنواره خود را ‏متعهد به حضور هر بازیگر در 2نمایش می‌داند اما با این حال 44نمایش از 54 نمایش شرکت‌کننده از تهران دارای بازیگر مشترک هستند.‏

در این میان نمایش «کالیگولا» با 8بازیگر مشترک، «خانه» با 7بازیگر مشترک، «عشق‌لرزه» با 7بازیگر مشترک، «نظمیه زنان» با 6بازیگر مشترک، «صد راه صدرا» با 5بازیگر مشترک، «کهربا» با ‏5بازیگر مشترک و «دزدآب» با 5بازیگر مشترک بیشترین بازیگران مشترک را در بیست و هشتمین ‏جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌خود اختصاص داده‌اند.‏

همچنین از 9 اثر حاضر در بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره نیز 6اثر دارای بازیگر ‏مشترک با آثار صحنه‌ای حاضر در جشنواره تئاتر فجر هستند.‏بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 2 تا 11 ‏بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود‎

گروه پیتر بروک در ایران

گروه نمایشی پیتر بروک برای اجرای نمایش «مفتش بزرگ» در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ایران سفر می‌کند. پیتر استفان پل بروک متولد 21 مارس 1925 در لندن، تحصیلات خود را در آکسفورد به اتمام رساند. شهرت جهانی او برای نوآوری در تئاتر در بیش از نیمی از قرن بیستم است.

وی همچنین تعدادی فیلم مهم را در انگلستان و فرانسه کارگردانی کرده است. بروک سال 1351 سفری به ایران داشت و در جشن هنر شیراز نمایش «اورگاست» را با حضور بازیگرانی چون سیاوش تهمورث، پرویز پورحسینی، هوشنگ قوانلو و فهیمه راستکار به صحنه برد و در همان سفر شیفته نمایش تعزیه شد.

نمایش «مفتش بزرگ» بروک اقتباسی از فصل «مفتش بزرگ» رمان برادران کارامازوف فئودور داستایوفسکی است. گروه تئاتری بروک نمایش مفتش بزرگ را روز شنبه 10بهمن‌ماه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر در 2 نوبت به صحنه می‌برد و اجرای نمایش تنها مختص هنرمندان و گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره بیست و هشتم است.

کد خبر 99304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز