گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: 2 سال پس از مطرح شدن تفکیک کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دختر و پسر، به نقل از وزیر آموزش و پرورش، وی با «تکذیب وجود برنامه‌ای برای دخترانه و پسرانه کردن کتاب‌های درسی» اعلام کرد که « چنین برنامه‌ای در آینده نیز در دستور کار نیست.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: «با توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، نوع آموزش‌ها با توجه به سن و جنس آنها متفاوت است، کتاب‌های درسی دختران و پسران یکی است و هیچ تغییری در تالیف آنها به‌وجود نخواهد آمد.»

حمید‌رضا حاجی‌بابایی اعلام کرد: با ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش، کتاب‌های درسی نیز تغییر خواهند کرد، ولی این تغییرات به معنای تغییر کتاب‌های درسی براساس جنسیت (دختر و پسر) نیست، بلکه یادگیری از حالت سنتی حفظ کردن به روش گرایش دانش‌آموزان به اندیشه و نوآوری تغییر خواهد کرد.

تفکیک کتاب‌های درسی شایعه است

وزیر آموزش و پرورش با شایعه خواندن بحث تفکیک کتاب‌های درسی دختران و پسران تاکید کرد: «باید مشخص شود شایعه تفکیک کتاب‌های درسی از کجا آمده»، چه کسی آن را گفته است و چه کسانی آن را تحلیل کرده اند؛ گاهی با پیگیری متوجه می‌شوم خبری که از آموزش و پرورش بیان می‌شود و مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان مختلف قرار می‌گیرد و مطبوعات نیز آن را درج می‌کنند، از اساس ریشه ندارد و کذب است.

فراموشی

وزیر آموزش و پرورش در حالی تفکیک کتاب‌های دختران و پسران را شایعه می‌داند که خود آذر‌ماه امسال - بنا بر آنچه خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر کردند - در جمع استانداران اعلام کرد که «تا 7 سالگی تعلیم و تربیت کودک براساس بازی است و در 9 سالگی کتاب‌های درسی بین دختران و پسران تفاوت خواهد داشت.»
این بحث را نخستین بار وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح کرده بود و در بدنه وزارتخانه نیز دنبال می‌شد.

علیرضا علی‌احمدی، هنگامی که سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود، در همایش برنامه درسی ملی برای نخستین بار بحث «تفکیک کتاب‌های درسی دختران و پسران» را مطرح کرد. وزیر سابق آموزش و پرورش بر این باور بود که «کتاب‌های درسی دختران و پسران باید به‌طور جداگانه و براساس نیازهای فردی آنان تالیف شود.» وی پس از آن در مقام وزیر آموزش و پروش نیز این بحث را پیگیری کرد.

سال گذشته نیز این بحث در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی دنبال شد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این‌باره اعلام کرد: «آنچه در گفته‌های وزیر آمده این بود که برخی توانایی‌های دختران در پسران دیر‌یاب است.

آیا نباید نسبت به تعجیل بلوغ در دختران باز‌خوردی در کتاب‌های درسی نشان داد؟ این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد. برخی شواهد نشان می‌دهد باید در برنامه‌ها برخی درس‌های خاص را بیشتر از پسران برای دختران تعریف کرد.»

محی‌الدین بهرام‌محمدیان در عین حال تاکید داشت که این تفکیک نباید در دوره ابتدایی اتفاق بیفتد اما تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی در دوره‌های راهنمایی و نظری اعمال خواهد شد.

نمایندگان مجلس: کتاب‌های درسی قابل‌تفکیک نیست

علی عباسپور تهرانی‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس بر این باور است که «مفهوم جنسیت در بحث تفکیک کتاب‌های درسی فاقد بار معنایی است، در برخی مهارت‌ها، فنون و هنرها این مسئله مصداق دارد که هم‌اکنون در نظام آموزشی ما، این اصل رعایت می‌شود.»

نور‌الله حیدری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره به فارس گفت: نمی‌توانیم کتابی ویژه دانش‌آموزان دختر و کتابی ویژه دانش‌آموزان پسر تألیف کنیم، ولی می‌توانیم مطالبی را در قالب جزوه با توجه به نیازهای دانش‌آموزان همراه کتاب‌های درسی ارائه دهیم.

حذف بخشی از خبر

پس از انتشار سخنان وزیر آموزش و پرورش در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور و استناد خبرگزاری‌ها به آن، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور پاراگراف آخر این خبر را حذف کرد؛ هر چند که متن کامل این خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور با کد 4239 در خبرگزاری برنا(وابسته به سازمان ملی جوانان) قابل دسترسی است.

کد خبر 99266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز