یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور ونزوئلا ارزش بولیوار، واحد پول ملی این کشور را به شدت کاهش داد و به این ترتیب انتقاد تند مخالفان را برانگیخت.

خبرگزاری اتریش از کاراکاس گزارش داد، از روز دوشنبه نرخ تبادل ارزی "پترو – دلار" برای صنایع و واردات مهم از 2.15 به 4.20 بولیوار در ازای هر دلار آمریکا محاسبه می‌شود.

چاوز همچنین از "نظام دوگانه تبادل ارز" خبر داده است. به این ترتیب، نرخ ارز برای مواد خوراکی و داروها "فقط" به 2.60 بولیوار افزایش خواهد یافت. مخالفان این اقدام را به ضرر ونزوئلا دانسته‌اند. به گفته آنها کاهش ارزش بولیوار هزینه سنگینی بر مردم ونزوئلا تحمیل خواهد کرد.

اما چاوز از این اقدام دفاع کرده و آن را "موجه و ضروری" برای تقویت اقتصاد داخلی ونزوئلا می‌داند. رییس جمهور ونزوئلا وعده داد: "این امر تولید را در ونزوئلا افزایش م‌دهد. ما به سمت مصرف کالاهایی خواهیم رفت که در ونزوئلا تولید شده باشند."

مخالفان اما این اقدام را "فاجعه" خوانده‌اند. آنتونیو لدزما، شهردار کاراکاس گفت در آینده ونزوئلایی‌هایی باید بابت بسیاری از کالاها دو برابر هزینه پرداخت کنند. کاهش ارزش بولیوار زندگی را برای مردم گران و روند تورم کنونی که بالاست را تسریع خواهد کرد و به 30 درصد خواهد رساند.

سال 2009 ونزوئلا با تورم 25.1 درصدی بالاترین نرخ تورم را در آمریکای جنوبی از آن خود کرد. دولت کاراکاس وعده کاهش تورم به 20 تا 22 درصد را در سال جاری داده است. رسانه‌های محلی خبر دادند، بسیاری از ونزوئلایی‌ها از فرصت باقی‌مانده استفاده می‌کنند تا آنجا که می‌توانند اقلام و دستگاه‌های الکترونیکی وارداتی بخرند، زیرا قیمت این اجناس از روز دوشنبه دو برابر می‌شود.

در همین حال به واسطه کاهش ارزش بولیوار، ظاهرا درآمد ونزوئلا از محل صادرات نفت که 50 درصد بودجه این کشور را تامین می‌کند، افزایش خواهد یافت.

کد خبر 99184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز