یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

جامعه هنری به‌ویژه جامعه هنرمندان خوشنویس ایران چندی است که شاهد از دست دادن مرحوم آیت‌الله سید مرتضی نجومی است که همواره در عرصه دینی و هنری تلاش فراوان داشت.

مرحوم استاد نجومی در روزهای پایانی آبان‌ماه امسال در سن 81 سالگی در شهر کرمانشاه درگذشت.

این هنرمند که متولد 1307 کرمانشاه است تحصیل علوم حوزوی را نخست نزد پدرش و دیگر اساتید کرمانشاه آغاز کرد و با تاسیس حوزه علمیه کرمانشاه در مسجد حاج شهبازخان نزد اساتیدی از جمله آقا‌میرزا ابراهیم پورمعتمد و معصومی‌لاری تحصیلات دینی را ادامه داد و سپس در مدارس نجف به تحصیل دروس حوزوی پرداخت و به درجه اجتهاد رسید.

 در سال 1349 در پی اخراج ایرانیان مقیم عراق توسط رژیم بعث، آیت‌الله نجومی به کرمانشاه مراجعت کرد  و در این سرزمین اقامت گزید و فعالیت‌های هنری‌اش را پی گرفت؛ تا جایی‌که یکی از چهره‌های پرنفوذ معنوی شهر به‌شمار می‌رفت.

این هنرمند و مفسر قرآن عضو پیوسته فرهنگستان هنر بود و به‌عنوان چهره ماندگار معرفی شد. آیت‌الله نجومی از برترین‌های هنر خوشنویسی جهان به‌شمار می‌رود و نزد خطاطان بزرگی مثل هاشم بغدادی و احمد نجفی به تمرین و ممارست در زمینه خوشنویسی پرداخت تا در انواع خطوط اسلامی، به خطاطی چیره‌دست مبدل شد. ایشان همچنین در عرصه هنر تذهیب، تشعیر، جلید و گل و بوته‌سازی آثار ماندگاری پدید آورده است.

بخشی از برجستگی‌های هنری این هنرمند و عالم بزرگ را می‌توان از لابه‌لای گفته‌های وی نیز دریافت کرد. به‌طوری که خود چنین گفته است: « در خاندان ما هنرهای زیبا جایگاه ویژه‌ای دارد و هنرمند خوشنویس، نقاش و صحاف زیاد داشته‌ایم. مرحوم جدم آقای میرزا اسماعیل از خوشنویسان خوبی بودند که انواع خطوط را بسیار استادانه می‌نوشتند و آثار بسیار ارزشمند در این زمینه دارند که همراه برادرش آقا میرزا رضای منجم‌باشی از شاگردان میرزا محمدعلی خوشنویس کرمانشاهی بوده‌اند.»

در سال 1357 میرزا احمد معصومی زنجانی اجازه‌ای عربی در عالم خط برای مرحوم نجومی نوشت. ضمن این‌که ایشان لوح تقدیر نخستین گردهمایی و جشنواره خوشنویسان جهان را نیز از آن خود کرد.

آثار و خطوط وی حکایت از نبوغ و قدرتی به‌ویژه در خط ثلث دارد. این اندیشمند فرزانه در هنر خوشنویسی سرآمد هنرمندان جهان اسلام به‌شمار می‌رود و در زمینه خط زیبای ثلث، به‌عنوان بی‌نظیرترین هنرمند معاصر شناخته شده است.

هنرمندان بسیاری از جمله خوشنویسان مطرح کشور از ارزش‌های هنری و فضائل مرحوم استاد نجومی سخن گفته‌اند؛ از جمله جلیل رسولی هنرمند خوشنویس در این خصوص گفته است: « ایشان مرد بزرگی بود که علاوه بر بهره‌مندی از هنر خوشنویسی نسبت به مسائل هنری مربوط به خوشنویسی نیز تحقیقات بسیار ارزنده‌ای دارد.»

رسولی، مرحوم نجومی را هنرمند خوش‌ذوقی می‌خواند که حرف‌های بسیاری در زمینه هنری به‌ویژه هنر خوشنویسی داشت.

از سوی دیگر، اسرافیل شیرچی، هنرمند شناخته شده عرصه خط و خوشنویسی کشورمان چنین می‌گوید: «ایشان از بزرگان دین و هنر در کرمانشاه بودند که خانواده‌شان نزدیک به 180 سال به فرهنگ و هنر دلبستگی داشته و دارد. صفاسرای ایشان در کرمانشاه، معبد اهل شعر، ادب، خوشنویسی و نگارگری است.»

به باور شیرچی، جامعه هنری ایران مدیون بزرگانی مانند آیت‌الله نجومی است که در زمینه دینی و هنری فعالیت‌های بسیاری داشت.

همشهری استانها

کد خبر 99152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز