گروه اقتصادی: واردات شکر در 8ماهه سال جاری به بیش از دو برابر تولید داخلی این محصول رسید که با این روند کشورمان در ردیف 10 واردکننده بزرگ شکر در دنیا قرار دارد.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده، واردات شکر در سال جاری و تا پایان آبان‌ماه در حالی به رقم 563 هزار تن رسید که در مدت مذکور حدود 250 هزار تن شکر در کشور تولید شده و به این ترتیب واردات شکر در 8 ماهه امسال حدود 25/2 برابر تولید داخلی این محصول بوده است.

بنا بر این گزارش، در سال گذشته در مجموع یک میلیون و 101هزار تن شکر وارد کشور شد، در حالی که تولید داخلی این محصول به حدود 500هزار تن رسیده بود و می‌توان نتیجه گرفت که نسبت دو برابر واردات به تولید داخلی شکر که در سال 1387 به‌وجود آمد، امسال نیز حفظ شده است.

همچنین از سال1382 تاکنون بیشترین واردات شکر به کشور مربوط به سال 1385 به میزان 2 میلیون و 481هزار تن و بیشترین میزان تولید شکر در کشور نیز مربوط به همین دوره با حجم یک میلیون و 258 هزار تن بوده است.

این گزارش می‌افزاید: نگاهی به آمار نشان می‌دهد که اکنون ایران جزء 10 واردکننده بزرگ شکر در جهان محسوب می‌شود و کشورهای روسیه، اندونزی،‌آمریکا، امارات، اوکراین، کره جنوبی، چین، ژاپن و نیجریه نیز از دیگر واردکنندگان عمده شکر در جهان هستند.

همچنین اکنون برزیل، هند، چین، آمریکا، تایلند، مکزیک، استرالیا، فرانسه، پاکستان و آلمان جزء بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شکر در جهان و کشورهای برزیل، تایلند، استرالیا، فرانسه، امارات متحده عربی، هند و گواتمالا جزء بزرگ‌ترین صادرکنندگان شکر در جهان به‌شمار می‌روند.

کد خبر 98941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز