خط لوله دوم واردات گاز ترکمنستان به ایران16 دی با حضور روسای جمهوری دو کشور افتتاح شد

هرچند هنوز مقدمات لازم برای ذخیره‌سازی و صادرات گاز در کشور فراهم نیست اما این طرح بالقوه ضمن افزایش واردات گاز از ترکمنستان، توان کشورمان را در بازار گاز افزایش می‌دهد.  این طرح همچنین امکان تامین گاز در زمستان را  که میزان مصرف کشور به‌شدت افزایش می‌یابد، فراهم می‌کند.

این مسئله در عین حال موجب می‌شود گاز صادراتی کشورمان به ترکیه نیز با مشکلات کمتری صادر شود و اختلال‌هایی که از سال‌های گذشته در فصل زمستان رخ‌می‌داد کاهش یابد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در کشور ذخیره‌سازی‌ گاز است که امکان بهره‌برداری از این فرصت را افزایش می‌دهد. علاوه براین، حضور در بازارهای صادراتی و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های انرژی بر برای تولید کالاهای با ارزش افزوده از ظرفیت افزایش یافته گاز نیز از جمله اهدافی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مهر، خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ایران 182 کیلومتر است و از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان به انتهای خط لوله شمال و شمال شرق ایران در منطقه سنگ بست استان خراسان رضوی متصل می‌شود و شبکه گاز این مناطق را تقویت می‌کند.

علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: هم‌اکنون ساخت خط لوله 35 کیلومتری سرخس – دولت آباد در خاک ایران به‌طور کامل به پایان رسیده است، ضمن آنکه تزریق گاز نیز با موفقیت به این خط لوله انجام شده است.

وی افزود: با ساخت این خط لوله، میزان واردات گاز طبیعی از ترکمنستان ابتدا 5 میلیون متر مکعب و به‌تدریج تا سقف 15 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.غریبی ظرفیت نهایی خط لوله دوم گاز وارداتی ترکمنستان را 45میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود ساخت 120کیلومتر باقیمانده از این خط لوله گاز در سال آینده تکمیل شود.

مقامات گازی ایران و ترکمنستان تیرماه سال‌جاری روی فرمول جدید گاز وارداتی به توافق رسیدند که قرار است فرمول واردات گاز هر 3‌سال یک‌بار مورد بازنگری قرار بگیرد. براساس این توافقات جدید، حجم گاز وارداتی ایران از ترکمنستان با افزایشی 6 میلیارد متر مکعبی به 14‌میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

هم‌اکنون ایران به ازای واردات هر هزار متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان حدود 170‌دلار می‌پردازد.

تراز منفی صادرات گاز

هم‌اکنون ایران به‌عنوان دومین دارنده بزرگ گاز دنیا و با وجود تلاش و سرمایه‌گذاری فراوان برای تبدیل شدن به یک صادر‌کننده گاز با کسری تراز مصرف و صادرات گاز مواجه است.

میزان صادرات گاز ایران به خارج هم‌اکنون به‌طور متوسط 20‌میلیون مترمکعب گاز به ترکیه، یک میلیون متر مکعب گاز به نخجوان و 5/1میلیون متر مکعب گاز به کشور ارمنستان است.
 براساس قرارداد ایران با ترکیه، تا پایان سال‌۲۰0۲ میلادی  ترکیه سالانه 3میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کرد که این میزان تا 5سال بعد به 10‌میلیارد متر مکعب در سال باید رسیده باشد.

در حال حاضر کل ظرفیت واردات گاز از ترکمنستان روزانه 45 میلیون مترمکعب است که با خط لوله جدید که در 2مرحله اجرا شده است افزایش می‌یابد.با بهره‌برداری کامل از خط لوله دوم واردات گاز ترکمنستان، ظرفیت گاز وارداتی به کشورمان از سالانه 8 میلیارد مترمکعب کنونی به سالانه 14میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

کد خبر 98939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز