چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی مصر16 دی با اعضای کاروان کمک به غزه که کاروان شریان زندگی لقب گرفته‌است، به‌شدت درگیر شدند که بر اثر این درگیری نزدیک به 60 نفر از اعضای این کاروان زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درگیری وقتی آغاز شد که ماموران امنیتی مصر اعلام کردند بخشی از کمک‌های این کاروان که شامل محموله‌های غذا و دارو و مایحتاج زندگی است، باید از طریق رژیم صهیونیستی وارد غزه شود.

این کاروان که از 2 هفته پیش با حضور فعالان حقوق بشری اروپایی و عربی و با حضور یک عضو پارلمان انگلیس قصد سفر به غزه و دادن کمک‌هایش به مردم تحت محاصره این منطقه را داشت، بعد از چند روز معطلی در سوریه، سرانجام روز دوشنبه اجازه یافت که وارد مصر شود.

قرار بود این کاروان، کمک‌ها و محموله‌هایش را از مرز رفح وارد غزه کند. اما دیروز مقامات مصری اعلام کردند که تنها اجازه عبور بخشی از این محموله‌ها را از مرز رفح به داخل غزه می‌دهند و بخش دیگر باید از طریق رژیم صهیونیستی وارد غزه  شود.

اعلام این تصمیم خشم اعضای کاروان را برانگیخت و اعتراض آنها را به‌دنبال داشت. به‌دنبال اعتراض اعضای این کاروان که تعدادشان به 520 نفر می‌رسد، ماموران امنیتی مصر به سرکوب آنها اقدام کردند که این زد و خورد به زخمی شدن عده‌ای از اعضای کاروان و همچنین چند نفر از نیروهای امنیتی مصر منجر شد. 

این کاروان که زنده‌باد فلسطین یا شریان زندگی نام دارد از بیش از 500 فعال حقوق بشری و نزدیک به 200 کامیون تشکیل شده که در طول راه آن، نمایندگان پارلمان ترکیه هم همراه آن شده‌اند.

این کاروان مسیر خود را از انگلیس آغاز کرد و بعد از کشمکش با مقامات اردنی بر سر ورود به مصر از طریق صحرای سینا، سرانجام مجبور شد از لاذقیه سوریه وارد مصر شود.  محاصره چندین ماهه غزه در کنار حملات سه هفته‌ای رژیم صهیونیستی به این منطقه که سال گذشته صورت گرفت، اوضاع انسانی در غزه را به حالت بحرانی درآورده  است.

2 هفته پیش و همزمان با سالگرد حملات رژیم صهیونیستی به غزه، گروه‌های مستقل حقوق بشری در بیانیه‌ای خواستار توجه جامعه جهانی به اوضاع غیرانسانی مردم تحت محاصره غزه شدند و ضمن اعتراض به بی‌توجهی کشورهای جهان، دنیا را به خیانت به مردم بی‌دفاع غزه متهم کردند.

بعد از پیروزی حماس در انتخابات سراسری فلسطین و به رسمیت نشناختن این پیروزی توسط کشورهای غربی، حماس در غزه دولت خود را تشکیل داد. رژیم صهیونیستی هم به همین بهانه اکنون ماه‌هاست که این منطقه را تحت محاصره دارد و از ورود و خروج هر گروه یا شخص خارجی و حتی محموله کمک‌های غذایی و دارویی و مایحتاج زندگی به غزه جلوگیری می‌کند.

کد خبر 98929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز