ارومیه – خبرنگار همشهری: مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی با انتقاد از روند کند ساماندهی عشایر گفت:

طرح ساماندهی عشایر آذربایجان غربی تنها 10 درصد پیشرفت دارد و این در حالی است که طبق آیین‌نامه ساماندهی عشایر مصوب هیأت دولت باید در طول برنامه چهارم توسعه 50 درصد ساماندهی عشایر انجام می‌گرفت.

ولی خلیلی  با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی عشایر سالانه در طول برنامه 55 میلیارد تومان است، با در نظر گرفتن اعتبار 50 میلیون تومانی برای ساماندهی هر خانوار عشایری افزود: درحالی که اعتبار اختصاص یافته سالانه یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان است ، حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان نیز سایر دستگاه‌ها برای ساماندهی عشایر هزینه کرده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون به جای یک‌‌هزار و 100 خانوار فقط 100 خانوار اسکان داده شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر دام عشایر 3 برابر مراتع است که سبب تخریب مراتع می‌شود و تخریب مراتع ضررهای جبران‌ناپذیری به جامعه شهری و روستایی و در کل به جامعه بشریت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد مراتع آذربایجان غربی در اختیار عشایر است، گفت: دولت در راستای جلوگیری از تخریب خاک و تبدیل زندگی عشایر از حالت سنتی به نیمه صنعتی و فراهم کردن آسایش نسبی قشر عشایر طرح ساماندهی و اسکان عشایر را سیاست اصلی خود قرار داده است.

خلیلی با  اشاره به اینکه در سطح استان آذربایجان‌ غربی یک‌‌هزار و 192 یورد ییلاقی وجود دارد، گفت: یورد محلی است که تعدادی از چادرهای عشایر در این محل‌ها سکونت موقت دارند که ایجاد ایل‌راه‌ها به یوردهای ییلاقی از اقدامات اداره‌کل امور عشایر است.

خلیلی از 5 دستگاه آبرسانی سیار به‌منظور آبرسانی به عشایر در استان خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت این دستگاه‌ها تانکرهای 10‌ تن، 8 تن و 6 ‌تن است که در فصل تابستان و زمستان مسئولیت آبرسانی به عشایر را برعهده دارند.

کد خبر 98913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز