مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: برج دوبی با بیش از یک سال تاخیر، روز دوشنبه ۱۴ دی افتتاح شد.

برج دوبی توسط آدریان اسمیت، آرشیتکت آمریکائی، طراحی شده، ارتفاع آن ۸۰۰ متر و دارای ۱۶۰ طبقه است.

پیش از این برج "تایپه ۱۰۱" در شهر تایپه، پایتخت تایوان، با ارتفاع ۵۰۸ متر بلند‌ترین ساختمان جهان محسوب می‌شد. اما برج دوبی با ۸۰۰ متر ارتفاع همه رکورد‌ها را شکسته است. قراراست در این برج ۱۲ هزار نفر در بیش از هزار آپارتمان مسکونی، دفاتر شرکت‌های تجاری و یک هتل بسیار لوکس کار و زندگی کنند. [بلندترین ساختمان‌های جهان]

به گزارش دویچه‌وله،‌ در جشن افتتاح برج بیش از ۶ هزار میهمان از سراسر جهان شرکت داشتند. این جشن هم‌زمان با چهارمین سالگرد به دست‌گیری قدرت توسط شیخ محمد بن رشید آل مختوم، امیر دوبی، برگزار ‌شد.

یک شهروند دوبی در طبقه ۱۲۲ در روز افتتاح برج. در این طبقه می‌توان به وسیله دوربینی که در بیرون از ساختمان نصب شده بر روی یک مانیتور صحنه شهر را دید.

برای ساختن برج دوبی که نخستین کلنگ آن در سال ۲۰۰۴ زده شد، بیش از ۱۴ هزار نفر از هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا با دستمزد‌هائی نازل در سه شیفت و حتی گاه در گرمای ۴۵ درجه کار کردند. کارگران بر این برج "تریواندروم" نام گذاشته بودند، زیرا بسیاری از کارگران سازنده برج، از این شهر واقع در جنوب هندوستان می‌آمدند.

تنها وضعیت زندگی کارگران سازنده این برج نبود که از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار می‌گرفت، بلکه سازمان‌های حفاظت از محیط زیست نیز به این نوع ساخت و ساز انتقاد داشتند. براساس گمانه‌زنی‌ها در حالی که حرارت بیرون از این ساختمان به ۵۰ درجه می‌رسد، سیستم‌های تهویه مطبوع برای خنک کردن درون برج هر ساعت به آن مقدار انرژی نیاز دارند که برای تولید ۱۰ هزار تن یخ ضروری است.

بیش از ۳۰ شرکت آلمانی نیز در ساخت برج دوبی دخیل بوده‌اند. برای نمونه شرکت لوپارک ۹۵ هزار متر مربع کف پوش از چوب بلوط برای برج ساخته و نصب کرده است.

قیمت‌های نجومی و حباب مسکن

هنوز یک سال از آغاز عملیات ساخت برج نگذشته بود که در نخستین مرحله فروش، بهای هر متر مربع برای آپارتمان‌های طبقه ۶۰ تا ۱۲۰ به ۴ هزار یورو رسید. همه این آپارتمان‌ها ظرف ۷۰ دقیقه به فروش رسیدند. در دور بعدی فروش، بهای هر متر مربع به ۲۵ هزار یورو رسید.

هنگامی که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی کنسرن دولتی ”دوبی ورلد" از پرداخت بدهی‌هایش عاجز ماند، دوبی نیز وارد بحران مالی شد. هرچند این بحران به یمن کمک ۱۰ میلیارد دلاری ابوظبی پردامنه نشد، اما حباب متورم بازار مسکن در دوبی ترکید. اکنون بهای هر متر مربع واحد‌های مسکونی برج بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته مهندسان، برج دوبی که بصورت حرف ایگرک ساخته شده از استحکام بسیار بالائی برخوردار است.

هنوز معلوم نیست که شرکت Emaar که سازنده برج دبی است تا چه حد درگیر بحران مالی است. البته بحران مالی دوبی در مراحل پایانی ساخت برج آغاز شد و به نظر می‌رسد که اکثر واحد‌های مسکونی تا قبل از بحران به فروش رفته بودند.

برج رویاها یا آخرین "هورا"

بیش از ۳ میلیارد یورو هزینه ساخت برجی شد که قرار است روزی، به قول وب سایت برج، "وطن نخبگان جهان" شود. اما بهای هر آپارتمان این برج رویائی دیگر با واقعیت‌ها همخوانی ندارد و به ۳ میلیون یورو رسیده است.

برج دوبی که زاییده دوران رونق اقتصادی است، می‌خواهد تبدیل به آدرسی لوکس برای شرکت‌ها و افراد ثروتمند شود. آنهائی که پول ندارند نیز می‌توانند از طبقه ۱۲۲ چشم‌انداز زیبای کویر را مشاهده کنند.

با غروب آفتاب، منطقه اطراف برج دوبی را می‌توان حتی پیاده هم گشت و برای گردش نیاز به اتومبیل نیست. مراکز خرید، فروشگاه‌ها و رستوران‌های مجلل شب‌ها را سرزنده کرده‌اند.

دوران رونق اقتصادی دوبی با بحران اقتصادی جهانی و منطقه‌ای، دیگر به پایان خود نزدیک شده است. کریستوفر دیویدسون، استاد علوم سیاسی دانشگاه دورهام بریتانیا می‌گوید:«جشن افتتاح برج دوبی، آخرین هورا برای دوران رونق اقتصادی است».

کد خبر 98788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز