چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: اگر محسن اژه‌ای دادستان کل کشور هم 9 دی «به‌علت مشغله کاری» در ساختمان بهارستان حاضر نمی‌شد

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی حوادث حاشیه‌ای روز عاشورا به روز دیگری موکول می‌شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بعد از این جلسه گفت: در ارتباط با آگاهی از نحوه ساماندهی پشت صحنه مسائل روز عاشورا نیازمند آن هستیم که مسئولان دیگری از جمله مسئولان اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در مجلس حضور داشته باشند.

کاظم جلالی غیبت برخی مسئولان دعوت شده به جلسه غیرعلنی را دلیلی بر روشن نشدن همه ابعاد مسئله دانست و اظهار داشت: تنها غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در این جلسه حضور داشت که وی نیز تحلیل و گزارشی از اوضاع و شرایط در حوزه‌ مربوط به‌خود به نمایندگان ارائه کرد و نمایندگان نیز نقطه نظراتشان را مطرح کردند.

به غیر از محسنی اژه‌ای قرار بود حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و مصطفی محمد نجار وزیر کشور در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یابند، که ترجیح دادند در جلسه هیات دولت شرکت کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره محتوای گزارش دادستان کل کشور سؤال کرد، گفت: طبق گفته‌ محسنی اژه‌ای، آمار کشته شدگان در روز عاشورا 7 نفر است و یک نفر هم به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر و کراک که این مسئله را پزشکی قانونی هم تایید کرده بود، در آن روز مرده است.

جلالی در پاسخ به این سؤال که آیا دادستان کل کشور در جلسه‌ دیروز درخصوص تعداد بازداشت شدگان هم سخنی گفت؟ عنوان کرد: در این زمینه چیزی مطرح نشد؛ چرا که وقت جلسه کم بود و مقدمات و سخنان آقای اژه‌ای هم طولانی شد.

احتمال جلسه غیرعلنی دیگر و تشکیل کمیته جدید

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی پس از جلسه غیرعلنی دیروز درباره احتمال برگزاری جلسه‌ دیگر با حضور مسئولان اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی که 9 دی  در جلسه غیرعلنی حضور نیافتند، گفت: این قضیه به اراده‌ هیات رئیسه یا تقاضای نمایندگان برای نیاز به جلسه‌ای دیگر برمی‌گردد، اما ما در کمیسیون امنیت ملی قطعا جلسه‌ای خواهیم داشت و موضوعات را جدی‌تر بررسی می‌کنیم.

تشکیل کمیته پیگیری

در ادامه کمیته‌هایی که در مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات تشکیل می‌شد 9 دی کمیته 5 نفره‌ای نیز متشکل از اعضای هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس برای بررسی حوادث روز عاشورا تشکیل شد.

بنا به گفته محمدتقی رهبر، رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس و عضو کمیسیون قضایی، فرهاد تجری و  امیر حسین رحیمی دو تن از اعضای هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از اعضای کمیته پیگیری‌کننده حوادث روز عاشورا هستند.

وی یادآور شد: کمیسیون برای پیگیری دقیق حوادث روز عاشورا هفته آینده با برگزاری جلسه‌ای با حضور دادستان کل کشور و دادستان تهران به تحلیل و بررسی دقیق موضوع می‌پردازد.

جلسه مشترک

کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون قضایی9دی در جلسه مشترکی که با حضور وزیر کشور، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، جانشین نیروی انتظامی، استاندار تهران و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، به بررسی حوادث روز عاشورا پرداختند. در این جلسه وزیر کشور، استاندار تهران و نیروی انتظامی گزارشی از مسائل پیش آمده و تشریح وقایع در روز عاشورا ارائه کردند.

سرنخ‌های خوبی داریم

وزیر اطلاعات که گفته می‌شود قرار بود روز گذشته در جلسه مجلس حضور یابد اما ترجیح داد به جلسه هیات دولت برود گفت: درخصوص فتنه اخیر عوامل و عناصری شناسایی و دستگیر شده‌اند که در بازجویی‌ها سر نخ‌های خوبی به دست آورده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حیدر مصلحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: به‌طور قطع به ما اثبات شد که اغتشاشات صورت گرفته در روز عاشورا از سوی ضد‌انقلاب بوده است و اینها از فرصت زمانی که مردم مشغول عزاداری سالار شهیدان بودند سوءاستفاده و چهره خود را برملا کردند.

وی گفت: افراد قابل توجهی دستگیر شدند که مجموعه‌هایی از مارکسیست‌ها، منافقان و دیگر گروه‌ها حضور داشتند.مصلحی در پاسخ به پرسشی که آیا هویت قاتل سیدعلی موسوی مشخص شده است، یا نه گفت: این حادثه در قالب ترور روی داده و در مکانی غیر از مکان برگزاری اغتشاشات صورت گرفته است که در این باره در حال پیگیری هستیم.

مصطفی محمد نجار

وزیر کشور هم در این جلسه سناریوی «کشته‌سازی‌» از سوی عوامل بیگانه و غربی در روز عاشورا را فاش کرد و درخصوص علت مرگ یکی از کشته شدگان حوادث این روز گفت: با شناسایی و بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت مشخص شد وی با یک سلاح کمیاب مخصوص ترور شد.

کد خبر 98442

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز