چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بعد از انفجارهای خونین بغداد، 9 دی نوبت به شهر رمادی رسید تا شاهد 2 حمله انتخاری باشد؛حملاتی که باعث کشته شدن حداقل 23 نفر و زخمی شدن بیش از 57 نفردیگر شد.

در حالی که پس از انفجارهای بغداد مقام‌های عراقی توجه خود را به اجرای طرح‌های جدید امنیتی در این شهر متمرکز کرده بودند، ساعت 9:30نهم دی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده مرکز استان الانبار در 115 کیلومتری غرب عراق را لرزاند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عامل انتحاری این حمله خودروی خود را در منطقه سبز شهر رمادی که ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارند و در میان ترافیک منفجر کرده است. نیم ساعت پس از این حمله، عامل انتحاری دیگری کمربند انفجاری خود را در نزدیکی دفترهای شورای استانی منفجر کرد.

پس از وقوع انفجار اول، استاندار الانبار برای نظارت بر عملیات نجات در محل حاضر شد که در همین زمان، انفجار بعدی رخ داد. در این انفجار بود که قاسم محمدعبید، استاندار الانبار به‌شدت زخمی شد و حتی خبرهایی از کشته شدن وی انتشار یافت. شبکه‌های تلویزیونی لحظاتی پس از این حملات اعلام کردند استاندار الانبار کشته شده است اما بلافاصله حکمت خلف معاون وی این خبر را تکذیب کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان بیمارستان مرکزی رمادی گزارش داد که قاسم محمد عبید زخمی شده است اما مدت کمی پس از انتقال به بیمارستان توسط نیروهای آمریکایی به نقطه دیگری انتقال یافت. مقام‌های پلیس الانبار اعلام کردند که بیشتر کشته شدگان این حملات را ماموران پلیس تشکیل می‌دهند. معاون فرمانده نیروهای امنیتی و تعدادی از اعضای شورای محلی استان الانبار در میان کشته شدگان این حملات هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌دنبال این انفجار در شهر رمادی، مقررات منع آمد و شد اجرا شد و تنها خودروهای امدادی و نیروهای پلیس اجازه رفت‌وآمد در خیابان‌های این شهر را داشتند. گفته می‌شود این اقدام با تجربه حملات بغداد از بیم ادامه داشتن زنجیره‌ این انفجارها صورت گرفته است.

استان الانبار در منطقه‌ای واقع است که در پی سقوط صدام، به مثلث سنی‌نشین و محل تمرکز عملیات مخالفان دولت مرکزی و نیروهای خارجی مشهور شد. در ماه‌های اخیر، مناطق مختلف عراق شاهد تشدید عملیات بمب‌گذاری بوده که تلفات سنگینی را هم برجای گذاشته است.

این حملات و به‌ویژه انفجارهای زنجیره‌ای در بغداد باعث نگرانی در مورد آغاز موج دیگری از فعالیت‌های تروریستی در آستانه برگزاری انتخابات این کشور شده است. برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در ماه مارس با ادامه این شرایط امنیتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و دولت عراق در تلاش است با تدابیر جدید قدرت خود را برای تامین امنیت این کشور به اثبات برساند.

کد خبر 98433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز