مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

فرزانه متین‌فر: دیگر از آن زمستان‌های سال گذشته‌ تهران خبری نیست؛ روزهایی که بعد از یک شب برفی، نمی‌شد در خیابان‌های این شهر تردد کرد و برف در همه‌جای شهر راه رفت‌وآمد شهروندان را می‌بست

امروزه  با دیدن کیسه‌های شن و نمک در حاشیه اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها و خیابان‌های مختلف شهر تهران می‌توان امیدوار بود که زمستان امسال مثل سال گذشته اصلا شباهتی به زمستان‌های در برف گیر کردن تهران ندارد.  براساس دستورالعمل مدیریت شهری، طرح برف‌روبی و مواجهه با روزهای برفی و یخبندان در مناطق 22گانه طوری تدوین شده تا مشکلات شهروندان در زمان بارش برف به حداقل برسد.

ستادهای برف‌روبی در نخستین اقدام محدوده‌هایی را که در زمان بارش برف سنگین در اولویت برف‌روبی هستند، شناسایی کردند و به همه مدارس و مساجد کیسه‌های شن و نمک دادند.

ستادهای برف‌روبی تحت حوزه خدمات شهری فعالیت می‌کنند که متولی آن سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران است که تمامی امکانات این ستادها را فراهم می کند تا برای روزهای برفی آماده باشند.

به گفته سید سعید راد، مدیر روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، 120ستاد برف‌روبی در شهر تهران با استقرار یک میلیون کیسه شن و نمک راه‌اندازی شده است. وی با اشاره به خریداری لودر و دستگاه تیغه برف‌روب متعدد و  استاندارد از سوی شهرداری تهران می‌گوید: شهرداری امسال با بسیج کامل امکانات برف روبی آماده ارائه خدمات است و اکیپ های فنی و مجهز به‌صورت شبانه‌روزی و کامل درصورت بروز نقص ماشین‌آلات به محل حادثه اعزام می‌شوند.

همچنین ستاد برف‌روبی حوزه خدمات شهری مستقر در دارآباد با رصد لحظه به لحظه سایت هواشناسی و وضعیت جوی شهر، هدایت و پشتیبانی سایت های برف‌روبی را در مناطق به‌عهده دارد.

بنا به گفته راد، فعالیت ستادهای برف‌روبی در لایه‌های مختلف انجام می‌شود که در لایه نخست شهرداری های نواحی با استفاده از امکانات در اختیار خود به برف‌روبی معابر می‌پردازند و در لایه دوم امکانات منطقه‌ای به کمک نواحی شهرداری می‌آید تا خدمات در سطح بیشتری ارائه شود و درصورت سنگین شدن نزولات جوی زمستان، در لایه سوم سازمان خدمات موتوری شهرداری با بسیج امکانات خودروهای سنگین خود به پوشش کامل معابر شهر خواهد پرداخت.

مدیر روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به حفظ زیبایی محیط شهری و همچنین نگهداری مناسب یک میلیون کیسه شن و نمک در مخازن مخصوصی در نقاط برفگیر و معابر  اشاره می‌کندو می‌گوید: کیسه‌های شن و نمک در ابعاد و رنگ های مختلف تعبیه شده که کیسه‌های قرمز با ابعاد کوچک برای استفاده شهروندان است و کیسه های زرد رنگ با ابعاد بزرگ‌تر که در داخل مخزن‌های پلاستیک قرار گرفته برای استفاده ماموران خدمات شهری شهرداری پیش‌بینی شده است.

راد می‌افزاید: در مناطقی که نزولات جوی بیشتر است مانند منطقه یک به تناسب وضعیت منطقه و شرایط معابر، امکانات خاص به تعداد لازم پیش‌بینی و مستقر شده و طبعا توجه ویژه و خاصی قبل و حین بارش برف و باران به این مناطق می شود.

وی درخصوص رفت‌و‌روب شهر تهران در فصل زمستان می‌گوید: خدمات شهری مکانیزه در شرایط عادی عملیات رفت‌و‌روب را انجام می‌دهد اما در شرایط خاص و زمانی که بارش برف شدید باشد، اولویت اول با برف‌روبی و بازگشایی مسیر‌های معابر است و تمامی کارگران خدمات شهری برای تردد ایمن تر شهروندان، پاکسازی خیابان‌ها و معابر را به‌عهده دارند.
همچنین از اول آذر تا 11 اسفند کارگران برف‌روبی در ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو مستقر می‌شوند و مسیر تردد اتوبوس‌ها را پاکسازی می‌کنند.

آموزش نیروهای ستاد برف‌روبی

مسئولان خدمات شهری شهرداری با تأکید بر آموزش نیروهای ستاد برف‌روبی معتقدند که در این ستادها آموزش کارکنان در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد؛ چراکه بسیاری از کارگران در بحث برف‌روبی غیرحرفه‌ای هستند. از همین رو، آموزش کارگران ستاد برف‌روبی در کنار اجرای صحیح طرح برف‌روبی و افزایش سرعت کاری، صرفه‌جویی اقتصادی را به‌همراه دارد و همچنین تقسیم کار در ستادهای برف‌روبی باعث افزایش بازدهی و سرعت در اجرای عملیات می‌شود.

اعتبار 5/14 میلیارد تومان به ستادهای برف‌روبی

بنا به اظهار سیدمناف هاشمی، قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران با توجه به تجهیزاتی که در مناطق 22گانه آماده شده است، در فصل زمستان نگرانی نخواهیم داشت و امسال با شرایط موجود، زمستان بدون مشکلی را خواهیم داشت و تمام نقاط حادثه خیز در قالب ستاد طرح فوریتی لایروبی درخصوص انهار و مسیل‌ها رفع شده است.

هاشمی با بیان اینکه تدابیر لازم برای مقابله با مشکلات برف‌روبی در مسیرها تعریف شده است، می گوید: نسبت به سال گذشته در بخش تجهیزات، بالای 30 درصد در مناطق افزایش داشته‌ایم و این میزان در بخش نیروی انسانی و تجهیزات مکانیزه برف‌روبی نیز صدق می کند.  وی اعتبارات ابلاغ شده برای ستاد برف‌روبی در مناطق 22گانه را 5/14 میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: ستادهای برف‌روبی آمادگی کامل را برای باز نگه داشتن معابر شهری و بزرگراهی در هنگام بارش برف و باران دارند و افزون بر شبکه های بزرگراهی، معابری که در زمان بارش برف احتمال بروز مشکلات بیشتری در عبور و مرور خودروها ‏در آنها می رود، شناسایی شده‌اند تا در مواقع لزوم امکانات مورد نیاز به همراه نیروهای برف‌روب به محل ‏های مورد نیاز اعزام شوند و در شرایط اضطراری 500 نیرو در اتوبان‌ها مستقر خواهند شد. وی در ادامه به برف تکانی شاخه های درختان اشاره و عنوان می کند: در این ستادها علاوه بر برف‌روبی سطح معابر ، اکیپ برف‌تکان اداره فضای سبز نیز شاخه تکانی ‏درختان را برای جلوگیری از انباشته شدن برف و احتمال شکستگی درختان انجام خواهد داد.

با توجه به آغاز فصل سرما و شروع بارش برف و باران و نیاز ارائه ‏خدمات بهینه به شهروندان، ستادهای برف‌روبی پایتخت متشکل از معاونت های امور شهری و فضای سبز، ‏حمل و نقل و ترافیک، فنی و عمرانی، اجتماعی و فرهنگی، مالی و اداری، روابط عمومی و معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی ‏فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

همکاری برای کاهش ترافیک زمستانی

با توجه به مشکلاتی که سال گذشته درخصوص ترافیک زمستانی در خیابان‌ها با آن مواجه بودیم، باید تمامی شهروندان همکاری لازم را در جهت کاهش آن انجام دهند؛ چرا که برای حل این معضل فقط نهادی مثل شهرداری نمی‌تواند کمک کند.

بنا به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران، برای کم کردن بار ترافیکی در هنگام بارش برف به همکاری شهروندان و پلیس نیازمندیم تا ترافیک‌های کاذب در خیابان‌های اصلی در هنگام عملیات ویژه برف‌روبی به وجود نیاید.

یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش مشکلات روزهای برفی استفاده شهروندان از خودروهای غیرایمن و بدون تجهیزات زمستانی است که به‌خصوص در معابر شمال شهر مشکلات عدیده‌ای را به دنبال دارد. ازجمله همکاری‌های شهروندان در این خصوص توجه به این نکته است که حتی‌المقدور  از آوردن اتومبیل های شخصی و تک‌سرنشین در خیابان‌ها در شرایط بحرانی و یخبندان جلوگیری کنند تا درصورت بروز مشکلات از ماشین‌آلات برف‌روبی در حین عملیات سلب فرصت نشود.

کد خبر 98375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز