طرح اصلاح ساختار آموزشی کشور در حالی به جای مجلس سر از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درآورد

که نمایندگان حامی دولت در مجلس و موافقان وزیر آموزش و پرورش، حاجی‌ بابایی را تنها کسی می‌دانستند که می‌تواند یکی از خلأهای بزرگ و زخم قدیمی آموزش و پرورش یعنی همان عدم‌تعامل مناسب وزرای پیشین با مجلسی‌ها را ترمیم کند.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده سابق مردم همدان در مجلس پس از رای اعتماد، در حالی پا به طبقه چهارم ساختمان سیمانی وزارت آموزش و پرورش گذاشت که در نخستین روز کاری خود با صراحت اعلام کرد: اگر 14سال در مجلس آبرو کسب کردم، سعی دارم که این آبرو را در آموزش و پرورش خرج کنم.

حاجی بابایی با اتکا به تجربه و شناختی که شاید در طول سالیان حضورش در مجلس از معضلات آموزش و پرورش به دست آورده، در نخستین گام از مدیریت خود دست به تغییراتی بنیادین در سیستم آموزشی کشور برده است و با منفعل و غیرکارشناسی بودن برخی مقاطع تحصیلی، تصمیم به حذف برخی از آنها گرفته است.

حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش با اعلام تغییر ساختار نظام آموزش کشور گفته بود: اجرای مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش نیازی به مصوبه مجلس ندارد.

علی عباسپور تهرانی، رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس که سال‌هاست در ردای منتقد وضعیت آموزشی کشور ایفای نقش می‌کند با ارسال نامه‌ای به حاجی بابایی خواستار ارائه طرح و جزئیات این تغییرات به مجلس شده بود. اما محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر و سخنگوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هفته گذشته خبر از اعلام وصول طرح تغییر و اصلاح و بازنگری در نظام آموزش و پرورش داد و اعلام کرد: با توجه به شرایط امروزی، تغییر و اصلاح و بازنگری در نظام آموزش و پرورش جزء مواردی است که باید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

عباسپور: مجلس کوتاه نمی‌آید

براین اساس، علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ارجاع طرح تغییر و اصلاح و بازنگری در نظام آموزش و پرورش را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، غیر قانونی و برخلاف اساسنامه شورای‌عالی آموزش و پرورش دانست و گفت: فرستادن این طرح از سوی مسئولان آموزش و پرورش به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برخلاف قانون و مغایر با اساسنامه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است؛

چرا که در اساسنامه این شورا تاکید شده که تمامی طرح‌های راهبردی و تغییراتی که قرار است در نظام آموزشی کشور اعمال شود، پس از تصویب اعضای این شورا باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی با اشاره به نامه‌ خود در این زمینه به وزیر آموزش و پرورش افزود: به‌عنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس با نظر اعضا نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش ارسال کردیم که در آن تاکید شد که باید این تغییرات به تصویب کمیسیون برسد اما متأسفانه غیر از آن عمل شد.

عباسپور با تاکید بر اینکه مجلس از حق قانونی خود در این زمینه کوتاه نمی‌آید، گفت: نکته تغییرات اساسی در نظام آموزشی کشور بدون نظر مجلس صورت نمی‌‌گیرد و آنچه مد نظر شورای‌عالی آموزش و پرورش است و در 2جلسه نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، حذف دوره پیش‌دانشگاهی و اضافه شدن دوره پیش دبستانی به دوره ابتدایی است که نیاز به مصوبه مجلس دارد.

وی در پایان تاکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات سه‌شنبه این هفته در این باره تصمیم‌گیری نهایی می‌کند.

کد خبر 98138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز