همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی در بنیاد صلح ساساکاوا در توکیو تاکید کرد: بدون ایستادگی در مقابل ظلم و دیکتاتوری جهانی صلح محقق نمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری سه‌شنبه اول دی در جمع بیش از 150 تن از استادان دانشگاه، شخصیت های سیاسی و نیز نمایندگان رسانه‌ها در بنیاد صلح ساساکاوا، حاکمیت قدرت نظامی بر مناسبات جهانی را مخرب توصیف کرد و گفت: اینکه برخی قدرت ها صرفا به دلیل اینکه از نظر نظامی قوی تر هستند، با دارا بودن حق وتو بخواهند نظم جهانی را برای بقیه کشورها تنظیم کنند، قابل پذیرش نیست.

دبیرشورای عالی امنیت ملی مناسبات حاکم برجهان را درحال حاضر برمبنای قدرت نظامی چند قدرت هسته‌ای دانست و تصریح کرد: مناسبات ظالمانه میان کشورها، تامین کننده صلح پایدار نیست و تهدیدهای ناشی از اجرای صلح مسلح هر روز بشر را تهدید می‌کنند.

جلیلی به اشغال و حمله به عراق صرفا به بهانه وجود سلاح کشتار جمعی اشاره کرد و با یادآوری کشته شدن بیش از یک میلیون انسان بی گناه بر اثر این اقدام غیر منطقی افزود: اینک همان قدرت‌ها پس از چند سال اذعان می‌کنند ادعای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق نادرست بوده است. وی با طرح این پرسش که چه مرجعی در جهان باید به این خیانت بزرگ رسیدگی کند تصریح کرد: تنها نهاد متولی این امر شورای امنیت سازمان ملل است که در انحصار همین قدرت‌های زورگو است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عدالت و انصاف و نه قدرت نظامی را شروط اصلی دستیابی بشریت به صلح خواند و با یادآوری سه مولفه صلح، عدالت و سعادت به عنوان اساس گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد تا چالش‌های جهانی را به گونه ای منطقی و از طریق همکاری همه طرف های مربوط به بستری از همکاری‌ها تبدیل کند.

جلیلی فاجعه هیروشیما را در ترغیب برخی قدرت‌ها برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای بی اثر دانست و تاکید کرد: باید دولت های مستقل در تلاشی مشترک آرزوی بشریت برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای را محقق نمایند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ناکارآمدی نظام مبتنی بر قدرت نظامی در جهان تاکید کرد: ماده شش ان.پی.تی خواستار خلع سلاح کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است اما تاکنون شورای امنیت سازمان ملل برای انهدام این نوع سلاح‌ها که تهدید کننده جان و روان بشریت است حتی یک قطعنامه صادر نکرده است.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مسلح به سلاح هسته‌ای است اظهار داشت: چرا شورای امنیت تاکنون هیچ گونه مجازاتی برای کشورهای مجهز کننده رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به سلاح‌های کشتار جمعی در نظر نگرفته است؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی رویکرد جمهوری اسلامی ایران  را مبتنی بر غیر مشروع دانستن سلاح هسته‌ای اعلام کرد و گفت: به همین دلیل ایران خواستار همکاری دولت‌های مستقل به منظور اقدام موثر برای خلع سلاح هسته‌ای است.

جلیلی انرژی صلح آمیز هسته‌ای را حق ملت ایران و همه ملت‌ها خواند و با اشاره به بازرسی 3000 نفر روز از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و تاکیدهای مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشور‌مان گفت، از طنزهای تلخ تاریخ معاصر است  که کشورهایی که سلاح هسته‌ای را تولید و از آن بر ضد مردم بیگناه استفاده کرده‌اند و اکنون نیز در حال آزمایش نسل‌های جدید آن هستند، تلاش می‌کنند تا ملت ایران را از حق مسلم خود برای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته‌ای محروم کنند.

جلیلی با اشاره به موضوع تامین سوخت راکتور تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران ابتدا درخواست تامین سوخت این راکتور را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد اما برخی قدرت‌ها به جای تامین آن، پیشنهاد مبادله سوخت را مطرح و علاوه بر آن شروطی را نیز برای آن تعیین کردند و این در حالی است که راکتور تهران تامین کننده نیازهای درمانی چند صدهزار شهروند ایرانی است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی با اشاره به پیشنهاد تبادل سوخت برخی قدرتها برای تامین سوخت راکتور تهران گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران اورانیوم غنی شده 3.5 درصد را نداشت آنها چگونه می خواستند این نیاز انسانی ملت ما را تامین کنند. بنابراین غنی سای اورانیوم هم حق و هم نیاز ملت ما است.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکست رویکرد نظامی در افغانستان و عراق گفت: حضور اشغالگران نه تنها امنیت را به افغانستان نیاورد، بلکه تولید مواد مخدر را نیز در این کشورچند برابر کرد. وی افزود: از این رو جمهوری اسلامی ایران معتقد است مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و اگر اشغالگران به جای تانک، تراکتور به افغانستان آورده بودند تا به حال بسیاری از مشکلات این کشور حل شده بود.

دبیرشورای عالی امنیت ملی با تکذیب همکاری هسته‌ای ایران و کره شمالی گفت:هرگاه ملت ایران خواهان استیفای یکی ازحقوق خود برمبنای مقررات آژانس بین المللی اتمی و معاهده ان.پی.تی است، برخی قدرت ها با به کارگیری ابزار رسانه ای با موضوع سازی‌های دروغین تلاش می‌کنند تصویری غیرواقعی از رویکرد به حق جمهوری اسلامی ایران نشان دهند.

جلیلی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت برآمده از پشتیبانی وسیع مردم آماده است تا از همه ظرفیت‌های خود برای تامین ثبات و امنیت جهان و نیز بسط رفاه و آسایش ملت‌ها در چارچوب بسته پیشنهادی خود با دولت های مستقل جهانی همکاری کند.

دبیرشورای عالی امنیت ملی درسخنرانی دربنیاد ساساکاوای توکیو همچنین با اشاره به مناسبات خوب ایران و ژاپن گفت:همکاری دو کشور درزمینه خلع سلاح و عدم اشاعه درعرصه بین المللی و نیز همکاری در زمینه ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای در عرصه دوجانبه از جمله بسترهای همکاری ها در زمینه انرژی هسته ای است.

منع گسترش سلاح های هسته‌ای تضمینی برای تکرار نشدن فجایع است

دبیر شورای عالی امنیت ملی اجرای کامل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای     ان. پی. تی را تنها تضمین عدم تکرار فجایعی همچون هیروشیما دانست.

 سعید جلیلی در دومین روز سفر به ژاپن در دیدار با رئیس مجلس این کشور، با اشاره به تهدیدهای ناشی از گسترش سلاح‌های هسته‌ای تصریح کرد: امروز همان قدرت‌هایی که در حال آزمایش نسل جدیدی از این سلاح‌ها هستند، تلاش می‌کنند تا مانع دستیابی ملت‌ها به انرژی صلح آمیز هسته‌ای شوند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در این دیدارهمچنین با خاطر نشان ساختن مشترکات فراوان ایران و ژاپن در زمینه‌های مختلف، همزمانی انقلاب مشروطه در ایران و اصلاحات میجی در ژاپن را یاد آور شد و افزود: گسترش همکاری دو کشوردر     عرصه‌های پارلمانی یکی از جلوه‌های تحکیم مناسبات چند وجهی دو کشور است.

جلیلی افزود: با توجه به جایگاه برجسته مجلس در ایران و ژاپن، روابط پارلمانی نقش برجسته‌ای در نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون دارد.

رئیس مجلس ژاپن نیز در این دیدار جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در خاورمیانه ویژه توصیف وتاکید کرد: همکاری دوکشور در بازسازی افغانستان جلوه‌ای ازتعامل منطقه‌ای ایران و ژاپن برای تثبیت ثبات وامنیت منطقه ونیز ارتقای رفاه مردم افغانستان است.

یوکومی چی با اشاره به اهمیت انرژی در مناسبات دو جانبه ایران و ژاپن، بر لزوم تحکیم  مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها بویژه پارلمانی تاکید کرد.

کد خبر 97961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز