یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: نابسامانی بازار میوه و مرکبات با وجود افزایش واردات، این روزها به اوج خود رسیده است.

افزایش قیمت میوه‌های وارداتی و تولید داخل که در چند ماه اخیر با فراز و نشیب همراه بود در هفته گذشته و فرارسیدن شب یلدا به اوج خود رسید. گرچه هرساله با نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال قیمت برخی اقلام مصرفی مانند میوه و مرکبات به‌خصوص انار و هندوانه و آجیل و شیرینی افزایش قیمتی را تجربه می‌کرد اما یلدای امسال تأثیر بسیاری بر افزایش قیمت این اقلام مصرفی داشته است به‌نحوی که قیمت برخی انواع میوه و مرکبات رشد بیش از 100درصدی و قیمت برخی دیگر از اقلام مصرفی مورد نیاز این ایام، رشدی حداقل 30درصدی را تجربه کرد. این افزایش قیمت در شرایطی صورت گرفت که همانند گذشته با افزایش قیمت‌ها و نابسامانی بازار، مسئولان از وجود ذخایر مطمئن برای جلوگیری از سیر صعودی قیمت‌ها خبر می‌دادند.

از نخستین روزهای هفته گذشته قیمت انواع میوه و مرکبات روند صعودی به‌خود گرفت. گرچه برخی انواع میوه و مرکبات مورد نیاز شب یلدا صدرنشین افزایش قیمت‌ها بود اما این موضوع سایر اقلام میوه و سبزی را نیز بی‌نصیب نگذاشت.با این روند،  افزایش قیمت امسال میوه و مرکبات در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری داشت به‌نحوی که قیمت هندوانه که تا چند هفته پیش از 400 تا 600‌تومان در نوسان بود با رشدی بیش از 100درصدی به 1500‌تا 1700‌تومان در برخی فروشگاه‌های سطح شهر افزایش یافت. 

همچنین افزایش قیمت انار در میوه ‌فروشی‌های سطح شهر به قیمت 3هزار و 400‌تومان در هر کیلو به مصرف‌کنندگان عرضه شده و قیمت نوع مرغوب آن به حدود 4 هزار تا 4500تومان افزایش یافته است.  از سوی دیگر  قیمت برخی انواع سبزیجات مانند گوجه فرنگی نیز افزایش یافته و انواع گوجه فرنگی به قیمت‌های متفاوت هر کیلو 400 تا 700‌تومان به مردم عرضه می‌شود.

رشد قیمت مرکبات

 همچنین قیمت مرکبات داخلی و وارداتی نسبتا خوب در میوه‌فروشی‌های سطح شهر افزایش داشت به‌نحوی که قیمت هر کیلو پرتقال وارداتی به 1700تومان،  تامسون شمال 1600تومان، تامسون جنوب 1700تومان، نارنگی پاکستانی 1500تومان، نارنگی شمال 2300تومان،  سیب زرد 1700تومان و سیب قرمز  1800تومان افزایش یافت. همچنین قیمت برخی انواع میوه وارداتی مانند آناناس که در یک ماه گذشته تقریبا ثابت بوده این روزها افزایش چشمگیری داشته و از 3500 تومان به 5 هزار تومان و قیمت موز با افزایش کمتری نسبت به انواع میوه و مرکبات به 1200‌تومان افزایش یافته است.

هندوانه سرآمد افزایش قیمت‌ها

با توجه به افزایش تقاضا برای هندوانه در شب یلدا، این محصول پیشتاز افزایش قیمت میوه و مرکبات بوده است. گرچه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار، قیمت هر کیلو هندوانه شب‌چله را 750‌تومان دانسته و اعلام کرده که به‌دلیل از بین رفتن هندوانه در شهرهای تولیدکننده، با کمبود و گرانی هندوانه در بازار مواجه هستیم اما قیمت این محصول در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر و میادین، به‌مراتب بیش از قیمت مذکور است.حسین مهاجران با بیان اینکه امسال شب چله با روز چهارم ماه محرم مصادف شده  و این تقارن سبب شده تا شب چله همچون سال‌های گذشته پررنگ نباشد، افزود: با وجود این متأسفانه امسال هندوانه دزفول و بوشهر به‌دلیل مبتلا شدن بوته هندوانه به آفت از بین رفت و تنها شهر تولیدکننده هندوانه، میناب است.

گرچه وی قیمت هر کیلو هندوانه‌ میناب در سال قبل را 350 تومان دانسته که با نزدیک‌شدن به شب یلدا به 750 تومان رسیده و دو برابر شده اما در هفته جاری قیمت هر کیلو هندوانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به 1300‌تومان و در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به 1500 تا 1700‌تومان افزایش یافت. همچنین وی در حالی قیمت هر کیلو انار در بازار را 2500‌تومان اعلام کرده که در روز شنبه هفته جاری در میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو انار با کیفیت نسبتا خوب به 2800تومان افزایش یافت و نوع مرغوب آن در میوه‌فروشی‌های سطح شهر حتی با قیمت بیش از 4هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

افزایش نسبی قیمت آجیل و شیرینی

با وجود آنکه امسال تقارن شب یلدا با ماه محرم موجب شده تا رشد تقاضا برای برخی اقلام مصرفی مانند آجیل و خشکبار و شیرینی نسبت به سال قبل چندان مشهود نباشد اما انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت‌ها در طولانی‌ترین شب سال، بر افزایش قیمت این اقلام مصرفی نیز بی‌تأثیر نبوده است به‌نحوی که قیمت شیرینی رشد حدود 20‌درصدی و قیمت آجیل و خشکبار نیز رشد حداقل بیش از 10‌درصدی را تجربه کرد.

کد خبر 97744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز