گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: با تصمیم سازمان تامین اجتماعی نسخه‌های گران‌قیمت، باید به تایید دفتر اسناد پزشکی این سازمان برسد.

بر این اساس تمامی کسانی که از بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، دور تایید نسخه‌های دارویی را نیز می‌بایست به چرخه دشوار درمان‌شان اضافه کنند.

بیماران مبتلا به ام‌اس، هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، هورمون رشد و... راه سخت‌تری برای حاضر شدن در مراکز تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی را در پیش رو دارند.

براساس خبر منتشر‌شده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تامین اجتماعی، مهم‌ترین دلیل برای این تصمیم‌گیری نظارت بر مصرف منطقی داروهاست و از این‌رو سازمان تنها راه کنترل توزیع دارو را گذاردن مرحله دیگری پیش پای بیماران تشخیص داده است.

حالا تمامی بیماران خاص می‌بایست راهی دفاتر اسناد پزشکی سازمان شوند تا پس از اعلام نظر مساعد کارشناسان این مرکز بتوانند از داروخانه‌های طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی دارویشان را تحویل بگیرند؛

هر چند سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که به‌منظور سهولت انجام کار، سیستم تایید نسخ مکانیزه در داروخانه‌های طرف قرارداد این سازمان، طراحی شده است، اما باز هم تاکید کرده که برخی از نسخه‌ها نیاز به مراجعه بیمار و تشکیل پرونده در دفتر اسناد پزشکی دارد.

هر نسخه یک مراجعه؟

هر چند خبر کوتاهی که پایگاه خبری سازمان تامین اجتماعی منتشر کرده، شرح کاملی از مراحل این کار نداده‌ اما اگر بنا باشد که برای هر نسخه خود بیمار به مرکز اسناد سازمان مراجعه کند که با توجه به شرایط نامناسب جسمی این دسته بیماران به‌نظر کار دشوار و شاید ناممکنی باشد.

با این فرض که بیماران خاص مبتلا به هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و نیز MS، پیوند کلیه و سایر پیوندها، هورمون رشد و... که در متن خبر به آن اشاره شده می‌بایست برای تایید نسخه‌های دارویی‌شان به دفاتر تعیین شده از سوی سازمان مراجعه کنند، دشواری این رفت‌وآمد‌ها را نمی‌توان از نظر دور داشت.

راه دیگر این است که تنها یک بار مراجعه بیمار کافی باشد و برای تایید نسخه‌های بعدی شخص دیگری دفترچه را به مراکز اسناد ببرد که انجام این کار هم دشواری‌های خودش را دارد.

قیمت دارو

کسانی که از خدمات سازمان تامین اجتماعی برای درمان استفاده می‌کنند، مدتی است که از قیمت زیاد دارو گلایه دارند، آنها در مراجعه به داروخانه‌های طرف قرارداد بر این باورند که بهایی که پرداخت می‌کنند، بیشتر از حد انتظارشان است، این دسته از بیمه‌شدگان معتقدند که سازمان تامین اجتماعی کمتر از سهم تعیین شده پرداخت می‌کند و بیشتر بهای دارو را بیمه شده می‌پردازد.

اما فهرست دارویی حکایت دیگری دارد، سازمان تامین اجتماعی برای تعیین بهای دارو از کارخانه‌های داروسازی فهرست قیمت می‌گیرد و پس از بررسی فهرست برای هر دارو، قیمتی را درنظر می‌گیرد،

مثلا 5 کارخانه داروسازی استامینوفن را به قیمت‌های متفاوت تولید می‌کنند، سازمان تامین اجتماعی کمترین قیمت را از میان این فهرست برای استامینوفن در نظر می‌گیرد و سهم پرداختی‌اش را تعیین می‌کند، حالا شما نسخه در دست به داروخانه می‌روید و احتمالا ارزان‌ترین استامینوفن موجود نیست و شما استامینوفن تولید شده از یک شرکت دارویی دیگر را می‌گیرید اما سازمان تامین اجتماعی همان سهم پرداختی‌اش را از همان قرص ارزان‌تر پرداخت می‌کند، به این ترتیب تفاوت قیمت این دارو با ارزان‌ترین استامینوفن موجود در فهرست سازمان تامین اجتماعی را شما می‌پردازید و از همین رو احساس می‌‌کنید مغبون شده‌اید.

سرانجام

بیماران خاص از این پس چالش جدیدی با نسخه‌های دارویی‌شان دارند، چالشی که با توجه به هدف تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی می‌شد با خسارات کمتری حلش کرد.

کد خبر 97693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز