پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

حسن حیدری: ورزش دوومیدانی با قدمتی 3هزارساله، یکی از رشته‌های پرهیجان، جذاب و پرتماشاگر در دنیا به شمار می‌رود.

 در رقابت‌های بزرگ المپیک، این رشته ورزشی رونقی دیگر به بازی‌ها می‌دهد و علاقه‌مندان زیادی را برای تماشا به روی سکوها میخکوب می‌کند. گسترش این رشته ورزشی در دنیا به حدی است که حتی در تورنمنت‌های بین‌المللی نیز استقبال خیره‌کننده‌ای از آن می‌شود.

 کشورهای پیشرفته در ورزش دنیا به واسطه تعدد مدال در این رشته، با سرمایه‌گذاری کلان سعی در جذب استعدادهای این رشته دارند تا بتوانند در میادین بین‌المللی به عناوین مختلف دست پیدا کنند. علی‌رغم تمام جذابیت‌های این رشته در کشورمان، ورزش دوومیدانی از استقبال عمومی برخوردار نبوده و از سوی سازمان تربیت بدنی نیز تاکنون حمایت درستی از این رشته نمی‌شده است.

وقتی که توسط احسان حدادی پرتابگر وزنه‌ کشورمان دوومیدانی ایران به دروازه‌های جهانی نزدیک شد، نگرش مسئولین ورزش کشور نسبت به این رشته تغییر کرد و با نگاه ویژه‌ای سعی در بسترسازی مناسب برای موفقیت دوومیدانی در عرصه‌های بین‌المللی آغاز شد.
مصطفی کریمی - رئیس جدید فدراسیون دوومیدانی- آخرین برنامه‌های این فدراسیون را در این گفت‌وگو بیان کرده که  می‌خوانید:

چگونه به ورزش دوومیدانی گرایش پیدا کردید؟

- در زادگاهم لرستان که یکی از مناطق پر استعداد ورزش دوومیدانی می‌باشد از نوجوانی با حضور در بازی‌های محلی که به رشته‌های پرتابی در دوومیدانی شباهت زیادی داشت شرکت می‌کردم و به‌تدریج در این زمینه به رشته پرتاب نیزه علاقه‌مند شدم. بعدها طی سال‌های 51 تا 66 در رشته پرتاب نیزه رکورددار ایران بودم و در مسابقات برون‌مرزی بسیاری نیز شرکت کردم.

 تا چه مقطعی تحصیلات خود را ادامه دادید؟

- رشته تحصیلی‌ام در دانشگاه تربیت بدنی بود و مدرک فوق لیسانس این رشته را اخذ کردم.

 پیش از این‌که در فدراسیون دوومیدانی مشغول به کار شوید چه سمت‌هایی را در سازمان تربیت بدنی داشتید؟

- از سال 59 فعالیتم را به عنوان مدیر کل تربیت بدنی استان‌های لرستان و همدان آغاز کردم. بین سال‌های 77 تا 81 نیز نایب رئیس فدراسیون دوومیدانی بودم و بین سال‌های 81 تا 83 مجدداً به عنوان مدیر کل تربیت بدنی استان لرستان به فعالیت خود ادامه دادم.

 در خانواده شما ورزشکاران دیگری نیز در سطح قهرمانی فعالیت می‌کردند؟

- برادر بزرگم قهرمان کشتی و برادر کوچکم قهرمان ایران در پرتاب نیزه بود.

 رکورد شما در پرتاب نیزه چقدر بود؟

- 70متر و 31سانتی‌متر که بین سال‌های 54 تا 67 دست‌نخورده مانده بود.

 دوومیدانی یکی از رشته‌های پرمدال در جهان است ولی متأسفانه در کشور ما به آن توجه کافی نمی‌شود. دلیل آن را بیان کنید؟

- به دوومیدانی توجه می‌شود اما در شأن دوومیدانی به آن توجه نمی‌شود. خیلی‌ها فکر می‌کنند دوومیدانی رشته کم‌خرجی است اما بر خلاف تصور، یکی از پرخرج‌ترین رشته‌های ورزشی به شمار می‌رود. برای ساخت پیست‌های تارتان و خرید وسائل، باید هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل شد.

 چگونه می‌توان در این رشته به موفقیت رسید؟

- در وضعیت جدید با توجه به نگاه ویژه ریاست سازمان تربیت بدنی در اجرای پروژه‌های عمرانی در دوومیدانی قرار است تا پایان سال‌86 در کلیه استان‌های کشور به تناسب آب و هوای آن، یک پیست تارتان با یک سالن سرپوشیده احداث شود که این امر زمینه تحول اساسی را در دوومیدانی فراهم می‌کند و موفقیت بزرگی برای سازمان تربیت بدنی و فدراسیون ما به حساب می‌آید.

با قراردادن این اماکن به هیأت‌های استان‌ها ورزشکاران دوومیدانی به‌راحتی می‌توانند در هر استان به فعالیت‌ خود ادامه دهند. بعد از پایان این پروژه‌ها باید از نظر نرم‌افزاری نیز قوی‌ شویم و با سازماندهی نیروهای انسانی در قالب کمیته‌های ورزشی، فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنیم.

 در زمینه استعدادیابی، فدراسیون دوومیدانی چه اقداماتی را صورت داده است؟

- کمیته استعدادیابی ما از 6ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با هیأت‌های استان‌ها از آنها برای شناخت استعدادها در سطح کشور کمک می‌گیریم. هدف ما از این کار این است که با سرمایه‌گذاری روی نونهالان، از هم‌اکنون پشتوانه‌سازی را برای سال‌های آینده داشته باشیم تا در رشته‌های مختلف 5 تا 6 ورزشکار خوب داشته باشیم.

 این کار، خاصیت دیگری نیز دارد که آن مربوط به ازرکودخارج‌کردن هیأت‌های استان‌هاست که با این امر آنها نیز با انگیزه و فعالیت بیشتری به کار ادامه می‌دهند تا راندمان کاری آنها نیز بالا رود.

در حال حاضر کمیته استعدادیابی ما متشکل از دکتر معتمدی(مسئول کمیته)، دکتر علیجانی، دکتر آشتیانی و دکتر داداشی است. این کمیته در حال حاضر رکوردهای ورزشکاران ایران را از 13 تا 20 سال قبل استخراج کرده‌اند.

همچنین در تفاهم‌نامه‌ای که با هیأت‌های استان‌ها به امضاء رسانده‌ایم، هر ورزشکاری که بتواند به رکورد کشوری دست یابد، پاداش ویژه و به مربی او حقوق ماهانه پرداخت خواهد شد.

 در این زمینه سازمان تربیت بدنی نیز به فدراسیون دوومیدانی کمکی می‌کند؟

- سازمان تربیت بدنی به‌تازگی برای ورزشکاران رشته‌های پایه که دوومیدانی نیز جزو آن است علاوه بر پاداش‌های مقرر، پاداش ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ تا ورزشکاران با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

این پاداش ویژه 50میلیون برای مدال جهانی، 20میلیون برای رکورد آسیایی و 5میلیون برای رکورد کشوری است.

 آیا فدراسیون دوومیدانی در حال حاضر از ورزشکاران این رشته حمایت می‌کند تا آنها بتوانند به‌راحتی به فعالیت خود ادامه دهند؟

- بله! در حال حاضر 70 نفر از ورزشکاران و مربیان از فدراسیون دوومیدانی حقوق دریافت می‌کنند که بالاترین آن به احسان حدادی تعلق دارد.

 برای این‌که بتوانیم ورزشکاران بیشتری را مثل حدادی پرورش دهیم باید چه راهکارهایی را در پیش بگیریم؟

- باید برای کشف این استعداد‌ها برنامه 5ساله‌ای را تدوین کنیم که در هر رشته 5ورزشکار هم‌طراز داشته باشیم. یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که در این نوع رشته‌ها با نفرات کمتری کار می‌کنیم و باید در این زمینه نیز به استعدادیابی بپردازیم.

 بودجه فدراسیون در حال حاضر چقدر است؟

- این بودجه از 450میلیون تومان در سال به 5/1میلیارد تومان افزایش یافته اما مشکل ما بحث بودجه نیست زیرا اگر به شما 10میلیارد تومان بدهند ولی شما نتوانید آن را در بخش‌های مهم و اساسی به مصرف برسانید سودی برای دوومیدانی در بر ندارد. به طور مثال، طرح استعدادیابی ما در سال، 500میلیون تومان هزینه در بر دارد.

 در بازی‌های آسیایی دوحه چه نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟

- در حال حاضر تیم دوومیدانی در بهترین شرایط قرار دارد و قول می‌دهم که بهترین نتیجه را بعد از انقلاب به دست آورد.

 تیم دوومیدانی در چه مواردی در دوحه حضور پیدا می‌کند؟

- تیم دوومیدانی ما با ترکیب عباس صمیمی و احسان حدادی(پرتاب دیسک) رضا بوعذار(400 متر)، افشین دانرحمادی(پرش سه‌گام) سجاد مرادی(1500متر) احسان مهاجر شجاعی(800متر) روح‌الله عسگری(110متر با مانع)، مینا پورسیفی(800 و 1500 متر)، لیلا ابراهیمی و مریم طوسی(200 و 400 متر) مهدی شاهرخی(پرتاب وزنه)، هادی سپهرزاد(ده‌گانه) محسن ربانی(پرش با نیزه) و محمد ارزنده(پرش طول) به رقابت‌های آسیایی دوحه اعزام می‌شوند.

 نظر شما در انتخاب مربیان خارجی برای تیم ملی چیست؟

- این بحث باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. ما همواره مربیان داخلی را مد نظر داشته‌ایم و با تلفیقی از مربیان داخلی و خارجی، تیم‌های ملی را هدایت کرده‌ایم.

ورزشکاران ایرانی همواره بچه‌های حساسی هستند و به مربیان خودشان علاقه‌مند هستند اما این تفکر، حرفه‌ای نیست. باید مربیان داخلی را از نظر سطح دانش ارتقاء دهیم و در کنار آن، مربیان خارجی را هم بیاوریم.

برای حضور این مربیان هم باید نکات مهمی مدنظر قرار گرفته شود که مهمترین آن این است که مربی‌ای بیاوریم که هم‌سطح ورزشکاران ما باشد؛ به این معنی که اگر رکورد ورزشکار پرتاب وزنه 50/18 تا 20متر است، مربی‌ای نیاوریم که برای رکورد 24متر تلاش کند زیرا برای رسیدن به آن رکورد باید زمان زیادی را صرف کنیم.

 در حال حاضر تناسب مربیان در تیم ملی چگونه است؟

- در حال حاضر 6 مربی خارجی و 20 مربی داخلی برای تیم ملی فعالیت می‌کنند که تناسب بسیار خوبی است. مربیان داخلی ما باید در کنار خارجی‌ها سطح دانش خود را ارتقا دهند تا بتوانند در این زمینه پیشرفت داشته باشند.

 چرا از مربیان طراز اول دنیا استفاده نمی‌کنید؟

- فدراسیون در این زمینه مشکلاتی را در ارتباط با همکاری با کشورهای سطح بالای دوومیدانی دارد. البته در حال حاضر 2 مربی از روسیه که در رشته دوومیدانی یکی از قدرت‌های دنیا به حساب می‌آید، یک مربی از بلاروس و 2 مربی از اوکراین با فدراسیون کار می‌کنند.در این زمینه همکاری کشورهای اروپای شرقی بهتر از کشورهای غربی می‌باشد.

 از نظر مدالی در دوحه در چه رشته‌هایی شانس مدال داریم؟

- در پرتاب دیسک، ده‌گانه، 1500متر، 110متر و 400متر بخت کسب مدال داریم.

 در بخش بانوان چه نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟

- ما از آنها انتظار مدال نداریم و اگر آنها بتوانند بین 8 نفر باشند برای ما قابل قبول است.

 برای المپیک 2008 چین چه برنامه‌ای را در نظر گرفته‌اید؟

- در این رابطه ما برنامه‌های خود را به کمیته‌ ملی المپیک ارائه داده‌ایم. البته باید واقع‌بین باشیم؛ انتظار ما در مورد بازی‌های آسیایی با المپیک بسیار متفاوت است.

اگر بتوانیم برای المپیک 2008 پکن 4 رکورد ورودی به دست بیاوریم کار بزرگی را انجام داده‌ایم و این اتفاق برای اولین بار در دوومیدانی رخ می‌دهد. این کار بسیار ارزشمند است. فاصله  دوومیدانی ما با دنیا بسیار زیاد است  و ورزشکاران ما برای کسب تجربه به چین خواهند رفت.

 همه‌ساله در بیشتر کشورهای دنیا رقابت‌های جایزه بزرگ برگزار می‌شود؛ ایران نمی‌خواهد در این زمینه پیشگام باشد؟

- برگزاری این نوع مسابقات کار ساده‌ای است اما باید بررسی کنیم از این نوع رقابت‌ها چه چیزی عاید فدراسیون دوومیدانی می‌شود. این‌که بهترین‌های دنیا با هزینه سنگین برای حضور در چنین تورنمنتی به ایران بیایند، اما بار عملی و تجربه‌ای برای ما نداشته باشد فایده‌ای ندارد.

 برای رقابت‌های داخلی چه برنامه‌ای دارید؟

- در تقویم سال آینده برگزاری مسابقات باشگاه‌ها را از حالت سنتی خارج می‌کنیم. پیش از این برای رقابت‌هایی از این نوع، 30تیم در بازی‌ها حضور پیدا می‌کردند اما این بار 10تیم در رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند و بعد از 20سال رقابت‌های قهرمانی کشور بار دیگر برگزار می‌شود.

همچنین با توافق حمید سجادی - رئیس مؤسسه فرهنگی ورزشی کیش - هرساله یک مسابقه بین‌المللی در بهمن‌ماه با حضور تیم‌های خوب آسیایی برگزار نمائیم. این برنامه در تقویم سال 86 فدراسیون دوومیدانی جای گرفته است.

 از سازمان تربیت بدنی چه انتظاری دارید؟

- در بخش کارهای زیربنایی که در استان‌ها در جریان است امیدوارم سرعت کار به همین منوال ادامه پیدا کند تا در پایان سال 86 کارهای ساخت و ساز سالن‌ها به پایان برسد.ارتباط ما با سازمان باید تعریف شده و در آن 3 عنصر را در نظر بگیریم. سازمان تربیت بدنی باید فدراسیون‌ها را هدایت، حمایت و نظارت کند و در این صورت، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

 در مورد بحث صغر سنی و دوپینگ، فدراسیون دوومیدانی چه تدابیری را برای مبارزه با آن به کار بسته‌ است؟

- در گذشته مسائلی تحت عنوان دوپینگ و صغر سنی وجود داشته اما در حال حاضر به صورت مربی با این دو معضل مبارزه کرده‌ایم؛ به ویژه در بخش دوپینگ، در حال حاضر ورزشکارانی پاک را به دوحه اعزام خواهیم کرد. آنها از هر آزمایشی سربلند بیرون خواهند آمد و از این نظر هیچ مشکلی نداریم.در زمینه صغر سنی نیز با وسواس زیادی این معضل را مهار کرده‌ایم.

کد خبر 9767

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز