گروه اجتماعی - وحیدرضا نعیمی: قتل بیش از 30 کارمند رسانه‌ها در فیلیپین، سال 2009 را به مرگبارترین سال برای روزنامه‌نگاران تبدیل کرد.

گزارش کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران حاکی از آن است که 68 روزنامه‌نگار در سال 2009 که به روزهای پایانی آن نزدیک می‌شویم، در ارتباط با شغل خود کشته شدند. این رقم 60 درصد بالاتر از 42 نفری است که در سال 2008 کشته شده بودند و بالاترین میزانی است که تا به حال توسط این کمیته ثبت شده است.

به گزارش ای‌پی‌اس، جول سایمن، مدیر اجرایی این کمیته گفت: سال‌جاری تخریب بی‌سابقه‌ای را برای رسانه‌های جهان به همراه داشت، اما خشونت موجود مؤید روندهای بلندمدت است. بیشتر قربانیان خبرنگاران محلی بودند که اخبار را در حوزه خود پوشش می‌دادند.

متهمان با توجه به سابقه امر تصور می‌کردند که هرگز مجازات نمی‌شوند. وی افزود: صرف‌نظر از اینکه این قتل‌ها در عراق صورت بگیرد یا در فیلیپین، تغییر این تصور راه اصلی کاهش تلفات روزنامه‌نگاران است.

قتل 30 کارمند رسانه که ماه گذشته در استان ماگیندانائو در فیلیپین رخ داد، این کشور را به خطرناک‌ترین نقطه جهان برای روزنامه‌نگاران تبدیل کرد. این کشتار نشان‌دهنده وجود مصونیت برای قاتلان در این کشور است.

در خلال 2 دهه گذشته، روزنامه‌نگارهای زیادی در فیلیپین کشته ولی در عوض تعداد اندکی در این ارتباط محکوم شده‌اند. کارشناسان می‌گویند دولت اجازه داده است خشونت علیه روزنامه‌نگاران اعمال شود؛ بی‌آنکه مجازاتی در کار باشد.

بیشتر این خشونت‌ها انگیزه سیاسی دارد و به بخشی از فرهنگ موجود تبدیل شده است. فیلیپین تا پیش از کشتار اخیر در رده چهارم بدترین جای جهان برای خبرنگاران بعد از سومالی، عراق و پاکستان قرار داشت.

تا پیش از این، بالاترین نصاب کشتار روزنامه‌نگاران در سال 2007 ثبت شده بود که 67 روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند. در آن سال، خشونت گسترده در عراق جریان داشت و تلفات رسانه‌ها عادی به‌نظر می‌رسید.

اما با پایان جنگ عراق، خشونت به‌تدریج در این کشور کاهش یافته است و امسال فقط 4 روزنامه‌نگار عراقی در این کشور کشته شدند که پایین‌ترین آمار تلفات از زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 است.

تداوم خشونت‌ها در سومالی در سال‌جاری میلادی به مرگ 9 روزنامه‌نگار محلی انجامید. دیگر کشورهای خطرناک برای روزنامه‌نگاران عبارتند از پاکستان که 4 روزنامه‌نگار کشته شدند و روسیه که در آنجا قتل 3 روزنامه‌نگار به‌ثبت رسید. در مکزیک و سریلانکا 2 نفر، در افغانستان، کلمبیا، السالوادور، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، نپال، نیجریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و ونزوئلا هر کدام یک نفر جان خود را از دست دادند.

روزنامه‌نگاران محلی بیشتر از روزنامه‌نگاران خارجی هدف قرار گرفته‌اند؛ زیرا سازمان‌های خبری بین‌المللی فعالیت‌های خارجی خود را کاهش داده‌اند. از میان قربانیان امسال، 65 درصد برای رسانه‌های مکتوب کار می‌کردند.

کد خبر 97597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز