گروه اقتصادی: رئیس و دادستان دیوان محاسبات اظهارنظرهای متفاوتی درباره سرنوشت پرونده موسوم به عدم‌واریز یک میلیارد دلار از درآمد نفتی به خزانه مطرح کرده‌اند

طبق گزارش تفریغ بودجه سال 85 که بهمن ماه سال گذشته در مجلس قرائت شد، بخشی از سود سهم دولت ناشی از مازاد بهای نفت خام صادراتی معادل یک میلیارد و 58 میلیون دلار به حساب خزانه واریز نشده است. با گذشت 10ماه از طرح این موضوع جنجالی، هنوز سرنوشت آن مشخص نیست.

رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات در جریان نشست خبری خود در شانزدهم آذر درباره سرنوشت این پرونده جنجالی اعلام کرد: این پرونده در دادسرای دیوان مطرح شد که دادستان اعلام کرد عدم‌واریزی مبلغ به بانک مرکزی برای من احراز نشده است.

این نظر ایشان است اما برای رای مختومه به این موضوع باید پرونده در هیأت مستشاری مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آن اعلام نظر شود. به گفته رحمانی فضلی، اگر این تخلف در هیأت مستشاری نیز احراز نشود مثل ده‌ها پرونده مختومه اعلام خواهد شد.

اما بر خلاف اظهارنظر رئیس دیوان محاسبات، علی‌اصغر عربیانی دادستان دیوان محاسبات کشور در مورد آخرین وضعیت پرونده یک میلیاردی دلاری دولت در این دیوان گفت: این پرونده مرده‌ای است که دفن شده است و کفن آن نیز پوسیده است، نبش قبر نکنید.

عربیانی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرونده یک میلیارد دلاری اظهار داشت: چرا در این زمینه رسانه‌ها نبش‌قبر می‌کنند، پاسخ همان است که قبلا به‌طور رسمی داده شده است.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اخیرا برخی از نمایندگان مجلس و رئیس دیوان محاسبات از مفتوح بودن این پرونده خبر دادند، گفت:‌حتما این سخنان مربوط به پرونده دیگری بوده است، چرا که پرونده‌های متعددی در دادسرای دیوان محاسبات و هیات‌های مستشاری دیوان در حال رسیدگی است؛

اما گزارش موسوم به یک میلیارد دلار مربوط به اختلاس در واریز مازاد درآمد نفت به حساب ذخیره ارزی در سال 85 که علیه بانک مرکزی مطرح و در حال رسیدگی بود در شهریور ماه به‌صورت قطع از مدار رسیدگی خارج شد و نتیجه آن هم رسما اعلام گردید.

دادستان دیوان محاسبات درخصوص اینکه گفته می‌شود که پرونده در دادسرا مختومه نمی‌شود و در هیات مستشاری در حال رسیدگی است، اظهار داشت: چنین مطلبی صحت ندارد و این سخنان از سر بی‌اطلاعی است.

کد خبر 97541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز