به گزارش همشهری آنلاین، موضوعی که نشان میدهد تنشهای خاورمیانه دیگر محدود به مرزهای منطقه نیست و به قلب بزرگترین شرکتهای فناوری جهان نیز سرایت کرده است. چراکه این شرکتها با ارائه فناوریهای پیشرفته خود، شریک جنایات رژیم صهیونیستی شدهاند.
«ابر آژور» در خدمت جنگ؟
جرقه ماجرا زمانی زده شد که گزارشی تحقیقی از چند رسانه معتبر فاش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی، بهویژه واحد اطلاعاتی۸۲۰۰، از سرویسهای ابری Azure مایکروسافت برای ذخیره و تحلیل تماسهای میلیونها فلسطینی استفاده کرده است. این دادهها، طبق ادعاها، نقش مهمی در عملیات نظامی و هدفگیریها در غزه داشتهاند. مایکروسافت در واکنش، انجام تحقیق داخلی و استفاده از یک شرکت حقوقی مستقل (Covington & Burling) را اعلام کرد و مدعی شد هیچ مدرکی دال بر سوءاستفاده از خدمات این شرکت برای آسیب به غیرنظامیان پیدا نشده است!
نه به آژور برای آپارتاید
افشاگریها موجی از اعتراض درون مایکروسافت بهراه انداخت. گروهی از کارکنان فعلی و سابق با تشکیل کمپینی به نام «No Azure for Apartheid» نهتنها بیانیههای اعتراضی صادر کردند، بلکه با اقدامی بیسابقه دفتر برد اسمیت، رئیس مایکروسافت را اشغال کردند. پیشتر نیز در کنفرانس بزرگ بیلد این شرکت، یکی از مهندسان وسط سخنان ساتیا نادلا، مدیرعامل، ایستاد و شعار اعتراضی سر داد.
قراردادهای مایکروسافت با اشغالگران
مایکروسافت در چند محور همکاریهای مهمی با دولت و نهادهای نظامی اشغالگران قدس دارد.
- ارائه خدمات ابری و هوش مصنوعی (Azure)، زبان طبیعی و خدمات مشاورهای به وزارت دفاع اسرائیل
- میزبانی پروژه عظیم ذخیره و تحلیل تماسهای فلسطینیان از سوی واحد ۸۲۰۰
- ارائه کمک فنی اضطراری برای نجات گروگانها پس از حمله ۷ اکتبر
- قراردادهای نرمافزاری و سایبری سابق مرتبط با پلیس، زندانها و مدیریت مدنی
- گسترش همکاری فنی در دوران جنگ غزه با قراردادهای چند میلیون دلاری
دوراهی اخلاقی و تجاری
مایکروسافت یکی از بزرگترین قراردادهای ابری جهان را با دولت رژیم صهیونیستی در دست دارد؛ قراردادی که میلیاردها دلار ارزش دارد و شامل تأمین زیرساختهای دیجیتال برای نهادهای مختلف، از جمله وزارت جنگ صهیونیستهاست. حالا پرسش اساسی اینجاست که تا چه حد یک شرکت فناوری میتواند میان منافع اقتصادی و تعهدات اخلاقی تعادل برقرار کند؟
آینده مبهم
از یک سو، سرمایهگذاران و دولتها چشمانتظار شفافسازی و گزارش نهایی مایکروسافت درباره ادعاهای همکاری نظامی هستند؛ از سوی دیگر، کارکنانی که خواستار پاسخگویی و شفافیت بیشترند، تهدید کردهاند اعتراضات خود را ادامه میدهند. این بحران ممکن است به یک نقطه عطف در صنعت فناوری بدل شود؛ جایی که دیگر صرفا فروش خدمات ابری مطرح نیست، بلکه مسئولیت اجتماعی و اخلاقی شرکتها نیز زیر ذرهبین جهانی قرار گرفته است.
نظر شما