دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه شهری: عواملی نظیر افزایش ناگهانی فعالیت‌ها و تمرکز جمعیت در تهران و همچنین تردد میلیون‌ها خودرو در این شهر در کنار گرمایش زمین، اقلیم تهران را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث کاهش بارندگی در این شهر شده است.

براساس آخرین گزارش مجمع علمی جهانی تغییرات اقلیمی، دمای سطح زمین74 صدم درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و در آینده نیز این روند افزایشی  خواهد داشت.به گفته سعید متصدی، استاد محیط‌زیست دانشگاه شهید بهشتی، این واقعیت را باید پذیرفت که کشور ما نیز متاثر از تغییرات اقلیمی در دنیاست. 

وی با ذکر اینکه باید منتظر نتایج نامطلوب افزایش دمای سطح زمین مثل سیل، خشکسالی، شیوع برخی بیماری‌ها، تغییر الگوی بارش، باد و توفان و یا آب شدن یخ‌های قطبی باشیم، ادامه داد: این اتفاق هم‌اکنون به‌وضوح قابل ملاحظه است؛ مثلا وقوع خشکسالی و افزایش بیماری‌ها در کشورمان از این جمله است. 

این کارشناس مسائل زیست‌محیطی افزود: در ارتباط با تهران نیز اوضاع به همین گونه است؛ به‌عنوان نمونه بحث ذرات گرد و غبار که چندی پیش تهران را در خود فرو برده بود و اینکه دیگر در این باره فرقی بین تهران با استان‌های جنوبی یا مرکز وقوع این پدیده در عراق نبود.

به اعتقاد متصدی، بحث ذرات گرد و غبار مربوط به کاهش میزان رطوبت خاک است که قبلا محدوده وقوع این پدیده‌ها محلی بود والان منطقه‌ای و آسیایی شده، دامنه این گرد و غبار از جنوب کشور، عراق و عربستان به تهران هم کشیده شد.

وی از این مثال به این نتیجه رسید که دامنه تغییرات اقلیمی دیگر به یک شهر و یا کشور محدود نشده کل دنیا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.این استاد دانشگاه افزود: انرژی آزاد شده از سوخت‌های فسیلی و گازهای گلخانه‌ای علت‌العلل تغییرات اقلیمی و عامل اصلی گرم شدن کره زمین است که باید تولید آن کاهش یابد.

رشیدی، مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این‌باره مدل اقلیمی فعلی کشور و کاهش بارندگی‌ها در30 سال گذشته را ناشی از تغییرات اقلیمی جهان دانست و خواستار مدیریت، کنترل جمعیت و کاهش آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه انرژی شد. رشیدی، توسعه بدون برنامه را عامل تغییرات اقلیمی اعلام کرد و در این باره به نبود استاندار‌دهای زیست‌محیطی در برنامه تولید خودرو از قبل از سال 79 اشاره کرد.

در این میان پرویز رضا‌زاده، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با تشبیه تهران به موتور تولید گرما، تاثیرات جهانی را در تغییرات اقلیمی نظیر کاهش میزان بارش برف در تهران رد کرد. وی در مصاحبه با مهر گفت: نمی‌توان وضعیت هوای تهران را به‌طور مستقیم به مسئله تغییرات اقلیمی نسبت داد؛ چرا که شهر تهران در 30 سال گذشته با افزایش جمعیت و عوامل آلاینده زیادی مواجه شده است.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با خطرناک توصیف کردن افزایش جمعیت شهر تهران از 2 به 12 میلیون نفر، افزود: با افزایش جمعیت باید افزایش وسایل گرمازا، آلاینده‌هایی مثل خودرو و وسایل برقی و مصرفی دیگر را اضافه کرد که تهران را به محیطی برای تولید گرما تبدیل کرده‌اند.

کد خبر 97381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز