پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

محمد سرابی: جنگ در کوهستان‌های مرزی یمن و عربستان شدیدتر شده است.

حدود سه هفته است که در این منطقه جنگ ادامه دارد و شدت آن مدام بیشتر می‌شود. گروه «الحوثی» که شیعیان فرقه زیدیه شمال یمن هستند، از سال‌ها قبل به مخالفت با دولت مرکزی این کشور پرداخته‌اند و ارتش یمن هم در جنگ‌های کوتاه و پراکنده آنها را سرکوب می‌کرد؛ ولی از چند ماه قبل درگیری میان این گروه و دولت شدت گرفت.

ارتش یمن وارد منطقه کوهستانی «صعده» شد که گروه الحوثی در آن مستقر هستند ولی نتوانست بر آن تسلط پیدا کند. در پشت این کوه‌ها و بعد از خط مرزی، کشور عربستان قرار دارد. گروه الحوثی عربستان را متهم می‌کرد که به ارتش یمن کمک می‌کند. بعد از این‌که یک مرزبان عربستانی کشته شد این کشور به صورت رسمی درگیر جنگ شد و با هواپیما و بالگرد به منطقه صعده حمله کرد. نیروهای زمینی آن هم از مرز گذشتند و وارد خاک یمن شدند. دولت یمن تأیید کرده است که هماهنگی‌هایی را با عربستان برای سرکوب شورشیان انجام داده است و به زودی آنها را مهار می‌کند ولی چیزی که دراین هفته‌ها باعث تعجب شده مقاومت گروه الحوثی است.

معمولاً گروه‌های سازمان نیافته قادر به مقاومت طولانی درمقابل ارتش‌های مجهز نیستند ولی گروه الحوثی با شلیک موشک و درگیری با ارتش‌های دو کشور توانسته است با حمله آنها مقابله کند. وضعیت کوهستانی و راه‌های سخت این منطقه هم باعث برتری آنها شده است. تعدادی از نظامیان یمن و عربستان در این جنگ‌ها کشته یا اسیر شده‌اند اما باز هم تلفات اهالی منطقه و غیر نظامیان زیادتر است.

سربازان عربستان در مرز یمن

گروه الحوثی مدارکی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد عربستان بمب‌های فسفری به مناطق مسکونی پرتاب می‌کند. این بمب‌ها آتش‌زا هستند و به صورت خوشه‌ای عمل می‌کنند و برای غیر نظامیان بسیار خطرناک‌اند. این گروه نامه‌ای به دبیر کل اتحادیه عرب نوشته و در آن از دخالت عربستان در این جنگ شکایت کرده است.

با ادامه مقاومت الحوثی، «ابوبکر القربی»، وزیر خارجه یمن بعضی از کشورها و گروه‌های خاورمیانه را متهم به حمایت از آنها کرده است ولی «عبدالمالک بدرالدین الحوثی»، فرمانده این گروه می‌گوید که از هیچ کشوری کمک نگرفته و سلاح های گروه را فقط از غنایم به دست آمده و سلاح‌های مردم محلی تأمین می‌کند.

ارتش عربستان محدوده دریایی اطراف یمن را محاصره کرده است تا از رسیدن سلاح و کمک‌های دیگر به الحوثی جلوگیری کند ولی جنگ هنوز ادامه دارد.

کد خبر 97344

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز