گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: اجرای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان موجب شده تا آموزش و پرورش از 24 هزار نیروی آزاد شرکتی در مدارس استفاده کند

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش ملی تکریم از خیرین مدرسه‌ساز کشور در پاسخ به پرسش همشهری در باره پیامدهای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان گفت: جذب نیروهای شرکتی و به‌کار‌گیری آنان در کلاس‌های درس را قبول ندارم.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی اظهار کرد: هرگز بازنشستگی معلمان را قبول ندارم، این موضوع را هنگام تدوین قانون مدیریت خدمات کشوری هم اعلام کردم.وی تصریح کرد: در صورتی که نظام آموزشی کشوری درست اداره شود، آن کشور صاحب همه چیز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه پاسخ به پرسش همشهری در باره توقف یا ادامه اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان و پیامدهای جبران‌ناپذیر این طرح گفت: یکی از پیامدهای اجرای این طرح، خروج نیروهای کارآمد و متخصص از آموزش و پرورش است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، هدف اجرای این طرح جدایی معلمان کارآمد و استخوان‌دار نبود. با اجرای این طرح مجبور شدیم از نیروهای شرکتی استفاده کنیم که توقع استخدام دارند و هزینه‌های زیادی به آموزش و پرورش تحمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه «نه می‌گویم اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد را ادامه می‌دهم و نه می‌گویم که ادامه نمی‌دهم»، گفت: بر این باورم که معلم نباید هیچ وقت بازنشسته شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم پس از 30 سال خدمت هم می‌تواند حداقل 2 تا 6 ساعت از وقت خود را در اختیار مدرسه قرار دهد. از این رو، 2شرط مهم برای موافقت با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در نظر گرفته شده،

یکی اینکه به یک معلم در مدرسه نیازی نباشد یا کارآمدی لازم را نداشته باشد.  وی افزود: با درخواست بازنشستگی این گروه از معلمان موافقت می‌شود. هر چند اجرای نادرست این شروط موجب شده که در برخی استان‌ها بیش از یک هزار کلاس درس ابتدایی بدون معلم بماند و نیروهای بی‌تجربه‌ شرکتی جای آنها را بگیرند.

حاجی بابایی با اشاره به پیامدهای ورود نیروهای بدون تخصص و تجربه به آموزش و پرورش اعلام کرد: جذب معلمان از این پس صرفا از طریق مراکز تربیت معلم، آزمون و راه‌های تخصصی صورت خواهد گرفت.

ادامه‌ همکاری فرهنگیان بازنشسته

وزیر آموزش و پرورش همچنین از امکان ادامه همکاری فرهنگیان بازنشسته خبر داد و اظهار کرد: برای جبران لطمات اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان 3 راهکار در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، نخستین راهکار این است که معلمان بازنشسته موفق بتوانند 8 ساعت تدریس کنند و حقوق برابر شاغلان دریافت کنند. دومین راهکار هم این است که به معلمان شاغل، 6 ساعت اضافه کار تعلق بگیرد و سوم اینکه کارکنان اداری خارج از وقت اداری در کلاس‌ها تدریس کنند.

آماده اجرای قانون حذف کنکور

با آنکه پیش از این بارها مسئولان وزارت علوم اعلام کرده‌اند چون آموزش و پرورش آمادگی حذف کنکور را ندارد باید اجرای این قانون به تعویق بیفتد، وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسما اعلام کردیم که آموزش و پرورش برای حذف کنکور در هر سالی که قانون آن به اجرا گذاشته شود، هیچ مشکلی ندارد و از آمادگی کامل برخوردار است.

کد خبر 97094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز