همشهری آنلاین: سد گتوند علیا بلندترین و بزرگترین سد سنگریزه‌ای کشور 72 درصد پیشرفت دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ساختگاه طرح سد و نیروگاه آبی گتوند علیا در فاصله 380 کیلومتری از مصب رودخانه و در 25 کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در نزدیکی شهر گتوند واقع شده است.

طرح سد و نیروگاه گتوند علیا از نظر طول و سطح مقطع دارای بزرگترین تونل‌های آبرسان کشور است و دارای عمیق‌ترین دیوار آب بند در میان سدهای خاکی جهان خواهد بود.

این سد که با بزرگترین مخزن آبی بر روی رودخانه کارون بلندترین سد خاکی کشور شناخته شده است با بهره برداری از آن انرژی برق تولیدی نیروگاه این سد در میان نیروگاه‌های برق آبی کشور به بیشترین میزان خواهد رسید.

تولید4 هزار و 250  میلیون کیلو وات ساعت انرژی برق آبی، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز در پایین دست، کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه کارون، ایجاد اشتغال و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه و ایجاد جاذبه‌های گردشگری از جمله اهداف این طرح است.

نوع سد گتوند علیا سنگریزه‌ای با هسته رسی (خاکی) است و دریاچه‌ای که از ساخت این سد تشکیل می‌شود 96 هزار و 500 متر مربع در تراز 244 متر بالاتر از سطح دریا مساحت داشته و طول آن 90 کیلومتر است و توانایی ذخیره 4 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت.

کار ساخت تونل‌های انحراف طرح سد و نیروگاه گتوند علیا در اردیبهشت سال 1376 آغاز و آب رودخانه کارون نیز پس از پایان عملیات اجرایی فرازبند در اردیبهشت سال 1382 از مسیر اصلی منحرف شد.

ارتفاع از پی این سد 180 متر و طول تاج آن 760 متر و عرض تاج 15 متر است که با توجه به اهمیت طرح ساخت بلندترین سد خاکی ایران طرح ساخت آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و از حجم بسیار زیاد کار در این طرح خبر می‌دهد.

مدیر اجرایی سد گتوند با بیان اینکه این سد یکی از مهمترین طرح‌های ملی است که در خوزستان در حال اجراست گفت کار اجرایی این سد در خوزستان تا کنون 70درصد پیشرفت داشته است و تا کنون بیش از 10 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح هزینه شده است.

معنوی فر با بیان اینکه آبگیری سد از شهریور سال آینده آغاز می‌شود افزود‌: 6 هزار نفر در این طرح مشغول به کارند و تمامی مراحل ساخت، نصب و راه اندازی آن بدست متخصصان داخلی صورت گرفته است.

مدیر اجرایی سد گتوند گفت: با بهره برداری از این سد 500 مگاوات برق به صورت مستمر و2 هزار و 500 هزار مگاوات در زمان پیک برق در کمتر از 3 ثانیه به مدار تولید وارد می‌شود که در نوع خود بی سابقه است.

اقبال منش مدیر امور مهندسی طرح نیز کل اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح را 16 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: امسال 370 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح اختصاص یافته است که در صورت تامین اعتبار و اختصاص به موقع، بهره برداری از سد زودتر از زمان اعلام شده نیز میسر است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان وجود دیواره نمکی در پشت سد و به زیر آب رفتن 20 کیلومتر از جاده مسجد سلیمان – لالی را از موانع روند اجرای طرح دانست که با کار کارشناسی برطرف شده است.

طباطبایی افزود: پس از کار تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد دیواره نمکی که اندازه آن چندان هم بزرگ نیست توده پایداری است و پس از آبگیری کمی از آن حل شده و مابقی با جذب گل و لای آب کف دریاچه سخت و غیر قابل حل می شود و مشکل شوری آب آشامیدنی ایجاد نمیکند.

وی درباره جاده مسجد سلیمان – لالی گفت مسیر دیگری جایگزین شده که 16 کیلومتر طول دارد و 4 کیلومتر نسبت به مسیر قبلی مسجد سلیمان – لالی کوتاهتر شده است.

سد گتوند همچنین از لحاظ ارتفاع بلندترین سد خاکی در حال ساخت و از نظر حجم ذخیره ابی پس از سد کرخه دومین سد بزرگ خاکی کشور است.

زمان بهره برداری کامل طرح اسفند سال آینده است.

کد خبر 97054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز