سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

علی عمادی : صحبت‌های17آذر معاون سینمایی وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران نشان می‌دهد که با وجودبرشمردن برنامه‌های گوناگون و مختلف، هنوز تیم جدید معاونت سینمایی، راهبرد مشخصی برای پیشبرد سینما ندارد و همچنان میزان اصلی در تصمیم‌گیری‌ها، سلیقه مدیران است

تغییرات نیز حاصل تغییر مدیریتی است که تاکنون به‌روش پیشینیان خود انتقاد داشت و همین اختلاف دیدگاه‌ها، منجر به رفع توقیف چند فیلم و اعطای خارج از روال پروانه ساخت فیلم شده است.

تیم جدید معاونت سینمایی که تا 50 روز پیش از ریل‌گذاری صحیح سینما سخن می‌گفتند، هنوز برنامه مشخصی برای ریل جدید این قطار فرسوده و زهواردررفته ندارند و شاید برای همین بود که جواد شمقدری در این‌باره صحبتی نکرد و به سؤال خبرنگاری که از ریل و ریل‌گذاری پرسیده بود، پاسخی نداد.

سخنان کلی شمقدری درباره رونق سینما یا عدالت‌محوری در سینما و توجه به شهرستان‌ها، بیش از آنکه کمکی به حال سینما کند به نظر می‌رسد بیشتر جنبه تشریفاتی و تبلیغاتی دارد.

همانگونه که پیش از این در حوزه‌های دیگر فرهنگ بر آن اصرار شده و حاصلی جز همان تبلیغ نداشته است. برنامه‌های دیگری چون تشکیل شورای عالی سینما نیز از این دسته است که علی‌القاعده نمی‌توان حساب خاصی روی آن باز کرد یا در انتظار تغییراتی شگرف بود.

می‌ماند مواردی که شمقدری در پاسخ به خبرنگاران به آنها اشاره کرده است که مهم‌ترین آن بحث ممیزی و توقیف یا رفع توقیف برخی فیلم‌هاست.معاون سینمایی وزیر ارشاد ملاک ممیزی را برای فیلم‌هایی دانست که یا به دین تعرض می‌کنند یا امنیت روانی خانواده‌ها و نسل جوان را هدف می‌گیرند.

ایشان رعایت حریم اخلاقی را هم اینگونه تعریف کرد: «فیلمی که اعضای خانواده در کنار هم به تماشای آن بنشینند و از تماشای آن شرمنده نشوند.»در همه جای دنیا برای رعایت حریم اخلاقی دستورالعمل مشخصی وجود دارد.

وجود صحنه‌های منافی عفت، استفاده از مواد مخدر، کلام رکیک و... مصداق‌هایی برای درجه‌بندی فیلم‌ها هستند اما تعریف جدید معاون سینمایی از حریم اخلاقی باز هم کاملا به سلیقه مدیران دست‌اندرکار بازمی‌گردد.

همانگونه که شمقدری اخراجی‌ها را فیلم خوبی دانسته که حریم اخلاقی را رعایت کرده، درحالی‌که از لحاظ بسیاری از مردم اینگونه نیست. از این جنس است ملاک تعیین تکلیف برای «کتاب قانون» که برای داخل‌نشینان خوب است و خارج‌نشینان نباید آن را ببینند.

سخنان شمقدری درباره هنرمندان ممنوع‌الخروج نیز نشانه آن است که قرار نیست معاونت سینمایی اقدامی در این زمینه انجام دهد و همین که هنرمندان در آغوش میهن می‌مانند برای ایشان کافی است! به هر حال ریل‌های جدید سینما از جنس همان ریل‌های قدیم است؛ شاید فقط لکوموتیوران این قطار فرسوده جابه‌جا شده باشد و این جابه‌جایی، تغییری در مسیر ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 96935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز