گروه ادب و هنر: 2 روز مانده به روز دانشجو، شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان، در سالن اصلی تئاتر شهر، دور هم جمع شدند تا برندگان این فستیوال دانشجویی را بشناسند.

دانشجویان از یک هفته قبل در خانه هنرمندان، تالار هنر و فرهنگسرای نیاوران، عروسک‌هایشان را آورده  و کلی نمایش اجرا کرده بودند تا آخرسر، شب عید غدیر، داوران و مسئولان برگزاری جشنواره و آدم بزرگ‌های تئاتر، در روز تعطیلی تئاتر شهر به استوانه پیر سری بزنند و جایزه جوان‌ترها را به آنها اهدا کنند.

مراسم درست مثل اختتامیه‌های دیگر خیلی جدی با سخنرانی مسئولان که این بار از وزارت علوم آمده بودند، آغاز شد. به‌هرحال فستیوال دانشجویی بود و خب طبیعی است که وزارت علوم مدعی آن باشد.

هدایت هاشمی که اجرای مراسم اختتامیه را برعهده داشت، از عظیمی معاون مدیرکل فرهنگی وزارت علوم دعوت کرد تا به روی سن برود و عظیمی هم گفت: ما بر این باوریم که هر گاه در عرصه‌ فعالیت‌های فرهنگی به قشر جوان و دانشجو اعتماد ‌شود و کارها به دست آنها سپرده ‌شود، امور حتی بهتر از زمانی که خود ما متولی آنها بوده‌ایم انجام می‌گیرد، لذا باید اکنون برگزاری این جشنواره و این حرکت زیبا را مبارک تلقی کنیم و به دانشجویان تبریک بگوییم.

بعد از این تعارف‌های جشنواره‌ای و کلی حرف‌های دیگر بالاخره عظیمی سخنانش را اینگونه به پایان برد: تئاتر عروسکی مخصوص یک تئاتر مدرن امروزی نیست و در طول تاریخ به‌عنوان یک کار نمادین همواره همراه بشر بوده و هنوز هم هست.

این حرکت از درون انسان‌ها برمی‌خیزد و این جشنواره هم از درون دانشجو برخاسته است و چیزی نیست که بتوان آن را به‌صورت فرمایشی برگزار کرد و در هنر همین خودجوشی،  امری بسیار مهم است.

در ادامه عیسی نوری دبیر جشنواره یازدهم به ارائه گزارشی کوتاه از جشنواره پرداخت. وی در بخشی از گزارش خود نیز از کسانی که مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کردند تقدیر کرد و گفت: حضور این افراد باعث شد تا پای مردان و زنان فعال در این جشنواره استوار شود. در ادامه، ستاد برگزاری جشنواره از مجید جوزانی مدیر تماشاخانه‌های ایرانشهر، وحید لک، آلبرت بیجانیان و داوود بنی اردلان تقدیر کرد.

جوزانی در این بخش گفت: چرا باید ما مدیران برای وظیفه‌ای که انجام می‌دهیم تقدیر شویم.‌ای کاش کسانی که جشنواره‌های عجیب برگزار می‌کردند برگزاری جشنواره را به دست دانشجویان می‌سپردند تا شاهد حرفه‌ای برگزار شدن آنها باشیم.

پس از آن ایرج محمدی بیانیه هیأت داوران بخش خیابانی جشنواره یازدهم را قرائت کرد و برگزیدگان بخش خیابانی معرفی شدند. هیأت داوران بخش خیابانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان جایزه ویژه خود را به نمایش «پلنگ» داد و این نمایش را به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تهران – مبارک معرفی کرد.

بازار سخنرانی‌های دیگر هم داغ بود تا جایی که برای کسانی هم که در مراسم حاضر نشده بودند وقت درنظر گرفته بودند؛ سعید کشن‌فلاح و اسماعیل شفیعی، از این دسته بودند که چون در مجلس حضور نداشتند سخنرانی شان لغو شد.

کار به جایی رسید که هنگام اعطای جوایز برگزیدگان بخش صحنه، مرضیه برومند یکی از داوران این جشنواره نیز به صحبتی کوتاه پرداخت و گفت: می‌خواستم از مسئولان این جشنواره خواهش کنم که سال دیگر کمتر از مسئولان کمک بگیرند؛

چرا که مسئولان در برابر پولی ناچیز در مراسم اختتامیه انتظار دارند که تمام مدت سخنرانی کنند و اصلا آنها پول می‌دهند که سخنرانی کنند!

برومند در عین حال از حمایت شهرداری تهران و مدیر خانه‌ هنرمندان خبر داد و گفت: قرار است که 4 نمایش این جشنواره به انتخاب این دوستان برگزیده شود و به آنها امکان اجرا داده شود و بابت هر کار مبلغ 500 هزار تومان بن دریافت کنند.

داور یازدهمین جشنواره‌ تئاتر عروسکی دانشجویان در پایان صحبت‌هایش با اشاره به جای خالی 2 نفر از دانشجویان که از دوره‌های قبل در این جشنواره سهمی بسزا داشتند،‌ اظهار کرد: نگذارید جشنواره‌تان این‌قدر گسترده شود، اینقدر هم از مسئولان پول نگیرید، هرچه بخش‌های شما کمتر باشد بهتر است.

پس نگذارید قهر و نفاق میان شما بیفتد. امشب جای 2نفر از دوستان شما که در شکل‌گیری این جشنواره نقش مهمی داشتند خالی است، آنها در شرایطی سخت و بادست خالی این جشنواره را برگزار کردند. خوش‌به حال همان زمان که جشنواره‌ شما به شکلی خودمانی و در یک محل خودمانی برگزار می‌شد.

سعی کنید از این پس کمتر پول بگیرید و مراسم خود را خودمانی‌تر برگزار کنید تا شاهد مشکلات کمتری باشید. در بخش پایانی این جشنواره هم از طرف مسئولان عنوان شد که قرار است یکی از نمایش‌های این جشنواره به انتخاب رئیس فستیوال لهستان انتخاب شده و برای نمایش به آنجا اعزام شود.

همچنین قرار شد به انتخاب هیات داوران این جشنواره نمایش «دختران ننه دریا» هم به جشنواره‌ تهران مبارک معرفی شود.در این مراسم از بهروز غریب‌پور کارگردان و مدرس تئاتر و تئاتر عروسکی هم تقدیر شد اما به‌دلیل حضور غریب‌پور در خارج از کشور، ستاد برگزاری جشنواره تصاویری از وی را پخش کرد. در بخش پایانی مراسم اختتامیه نیز برگزیدگان بخش صحنه‌ای جشنواره معرفی شدند.

کد خبر 96796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز