سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساماک سونداراوج نخست وزیر سابق تایلند که سال گذشته به دلیل ظاهر شدن در یک برنامه تلویزیونی آشپزی از مقام خود برکنار شد، درگذشت.

به گزارش سی ان ان، منشی ساماک سونداراوج اعلام کرد که وی پس از دو ماه بستری بودن در بیمارستان بر اثر ابتلا به سرطان کبد در سن 74 سالگی درگذشت.

ساماک سونداراوج با حزب قدرت مردم در انتخابات دسامبر سال 2007 که اولین انتخابات پس از کودتای بدون خونریزی سال 2006 بود، به پیروزی رسید. اما پس از 7 ماه ناگزیر به کناره گیری از قدرت شد.

سونداراوج اما نه به دلیل اعتراضات گسترده مخالفان که به دلیل حضور در یک برنامه آشپزی از مقام خود برکنار شد.

نخست وزیر تایلند سال‌ها قبل از رسیدن به مقام نخست وزیری سرآشپز یک برنامه آموزش آشپزی در تایلند بود، اما شرکت وی در چنین برنامه‌ای در دوران نخست وزیری، نقض قانون اساسی این کشور محسوب می‌شد، زیرا وی برای شرکت در این برنامه از یک شرکت خصوصی پول گرفته بود و چنین کاری برای نخست وزیر مجاز نیست.

سونداراوج پس از اعلام حکم دادگاه قانون اساسی تایلند مبنی بر اینکه وی با پذیرش وجوهی برای اجرای یک برنامه تلویزیونی آشپزی، قانون اساسی را نقض کرده است، از مقام خود کناره گیری کرد.

این ساستمدار کهنه کار که پیشتر نیز سمت فرمانداری بانکوک پایتخت تایلند را عهده دار بود، همچنین متهم به در دست گرفتن قدرت با حمایت تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند شده بود. تاکسین شبیناواترا نیز متهم به فساد مالی بود.

اتهام فساد مالی تاکسین شیناواترا مربوط به معامله یک قطعه زمین درب دوران نخست وزیری وی می‌شود.

به موجب قانون اساسی تایلند وزرای این کشور و همسرانشان در زمانی که در مقام وزارت هستند، از طریق آژانس‌های دولتی نمی‌توانند نسبت به خرید زمین اقدام کنند.

همسر تاکسین شیناواترا متهم است که با استفاده از نفوذ سیاسی همسرش زمینی بایر را از طریق یک آژانس دولتی به یک سوم ارزش واقعی آن خریداری کرده است.

تاکسین شیناواترا که دارای ثروت میلیاردی است، همچنین متهم به سوءاستفاده از سیستم نظارتی در تایلند و جهت دادن فعالیت‌های سیاسی دولت این کشور برای تامین منافع خانواده خویش است.

کد خبر 95995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز