دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیدار رئیس‌جمهوری مصر و رئیس رژیم صهیونیستی در قاهره در حالی به پایان رسید که حسنی مبارک این بار با لحنی تندتر از همیشه با اسرائیلی‌ها سخن گفت. او در این دیدار نسبت به سرنوشت بیت المقدس به شیمون پرز هشدار داد.

دفتر رئیس رژیم صهیونیستی دیدار 90 دقیقه‌ای پرز و مبارک را مثبت و آرام توصیف کرده است. به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر پس از دیدار با شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در قاهره گفت: بیت المقدس تنها یک مسئله فلسطینی نیست بلکه به همه اعراب ارتباط دارد.

حسنی مبارک در کنفرانس خبری مشترک با پرز با اشاره به تصمیم کمیته برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی برای احداث 900 واحد جدید یهودی‌نشین در بخش جنوبی بیت المقدس گفت که هیچ راهی جز روشن شدن تکلیف بیت المقدس وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری مصر افزود: به شیمون پرز در گفت‌وگوهای خود تاکید کردم که گفت‌وگوهای صلح از زمان آخرین دیدار ما در ماه جولای تاکنون پیشرفتی نداشته است و مصر همچنان منتظر پاسخ اسرائیل در زمینه‌های گوناگون از جمله توقف شهرک‌سازی‌‌ها است.

شیمون پرز هم در واکنش به سخنان مبارک مدعی شد که بیت المقدس تحت کنترل رژیم صهیونیستی است و هر اقدامی درارتباط با آن باید با مجوز مجلس این رژیم(کنست) باشد.

رئیس رژیم اشغالگر قدس در ادامه گفت: می‌خواهم پیام روشنی را به دنیای عرب برسانم و آن اینکه ما هیچ برنامه‌ای برای ساخت و ساز زیر مسجدالاقصی نداریم. پرز همچنین تصمیم این رژیم برای ادامه حفاری‌ها زیر مسجدالاقصی را شایعه دانست.

ادعای این مقام ارشد صهیونیستی در حالی است که صهیونیست‌ها تاکنون در چندین مرحله به حفاری زیر مسجدالاقصی پرداخته‌اند و کارشناسان هشدار داده‌اند درصورت ادامه این حفاری‌ها احتمال تخریب مسجدالاقصی وجود دارد.

پس از دیدار رسمی مبارک و پرز، آنها در یک ناهار کاری شرکت و سپس در جلسه‌ای با حضور احمد ابوالغیط وزیر خارجه مصر و عمر سلیمان رئیس سازمان امنیتی مصر به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوعات مختلف پرداختند.

سفر شیمون پرز رئیس رژیم اشغالگر قدس به قاهره یک روز پس از آن صورت گرفت که حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر در سخنرانی خود در پارلمان مصر، رژیم صهیونیستی را به تلاش برای یهودی‌سازی‌ بیت المقدس متهم کرد. مبارک در سخنرانی خود تاکید کرد که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند با یهودی‌سازی‌ بیت المقدس، موضوع بحث درباره سرنوشت آن را از گفت‌وگوهای صلح خارج کنند.

شیمون پرز در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود مدعی شد موضوع شهرک‌سازی‌‌های این رژیم به اشتباه به موضوع اصلی تبدیل شده و در چارچوب مذاکرات و موافقت‌نامه‌ها قابل بحث است. پرز تاکید کرد: هرچه زودتر ما گفت‌وگوها را آغاز کنیم موضوع شهرک‌سازی‌‌ها هم رفع می‌شود چرا که اگر ما بر سر مرزها به توافق برسیم مشکل دیگری وجود نخواهد داشت.

پرز در ادامه همچنین مدعی شد: به محض اینکه گفت‌وگوهای صلح آغاز شود، شهرک‌سازی‌‌ها متوقف خواهد شد. رئیس رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد: سرمایه‌گذاری جدیدی بر سر شهرک‌سازی‌‌ها صورت نگرفته است و شهرک‌هایی هم که به‌طور غیرقانونی ساخته شده‌اند برچیده خواهند شد.

ادعای تبادل زندانیان در عید قربان

رسانه‌های عربی دیروز از تبادل زندانیان حماس با گلعاد شالیت سرباز صهیونیستی در نخستین روز از تعطیلات عید قربان خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، براساس طرح تبادل اسرا قرار است 450 زندانی فلسطینی در ازای آزادی گلعاد شالیت، سرباز رژیم صهیونیستی در غزه آزاد شوند. شبکه خبری العربیه به نقل از منابع دولتی حماس گزارش داد: توافقنامه‌ تبادل اسرا روز جمعه اجرا می‌شود.

گلعاد شالیت مدت 1246 روز است که در اختیار حماس است. در گزارش شبکه العربیه همچنین آمده است: رهبران حماس در غزه و دمشق دیروز جلسه‌ای را درباره پیشنهاد اخیر رژیم صهیونیستی درباره تبادل اسرا برگزار کردند.

برخی منابع در غزه هم به روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گفتند: پیشرفت‌های خوبی طی چند روز اخیر درخصوص توافقنامه‌ تبادل اسرا صورت گرفته و آخرین موانع درخصوص شمار زندانیان از سوی مقام‌های حماس تا روز جمعه رفع خواهد شد.

از سوی دیگر روزنامه هاآرتص نوشت: منابع حماس در مصاحبه با روزنامه الرساله اظهار داشتند احتمال می‌رود توافقنامه تبادل اسرا طی روزهای آینده نهایی شود. در همین راستا هیاتی از حماس دیروز وارد قاهره شد تا درخصوص لیست زندانیان مورد تبادل در توافقنامه‌ جدید تبادل اسرا بحث و تبادل نظر کند. صلاح البردویل، یکی از مقام‌های ارشد حماس ابراز امیدواری کرده بود که توافقنامه تبادل اسرا در روز عید قربان اجرایی شود.

کد خبر 95975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز