شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

این گزارش از فراز قله‌های بلند البرز مخابره می‌شود

وقتی که شهر زیر رگبار تند باران‌های پاییز خیس می‌شود و سوز سرد روزهای پاییزی لرزه به جان عابران می‌اندازد، دوستداران ورزش‌های زمستانی چشم به یال جنوبی البرز دوخته‌اند تا یک‌بار دیگر سرخوردن از بلندترین پیست زمستانی جهان را تجربه کنند.

ارتفاعات توچال امسال کمی زودتر از همیشه سفیدپوش شد و به این ترتیب اسکی‌بازان پس 5 ماه انتظار از آخرین پرش خود توانستند یک‌بار دیگر سال تحویل ورزش‌های زمستانی را در ارتفاعات شمال تهران جشن بگیرند. فراموش نکنید که این گزارش از فراز یال سپید البرز برایتان مخابره می‌شود. 

نخستین نشانه‌های اسکی در دوران قدیم در سرزمین‌های پر برف شمال آسیا پیدا شد که ساکنان این مناطق برای راهپیمایی سریع‌تر و آسان‌تر بر روی آن، استخوان‌های بزرگ حیوانات را با چرم‌های مخصوص به پای خود می‌بستند. در موزه استکلهم نیز نشانه‌هایی از اسکی متعلق به 5 هزار سال پیش وجود دارد.

در سال 1421 نیز امرای ارتش سوئد با وصل کردن پوست حیوانات به 10 اسکی نوعی سورتمه یا لوژ را اختراع کردند. اما ورزش اسکی در سال 1590 در اروپای مرکزی مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1860 پرش با آن آغاز شد. در ایران نیز نخستین بار یک مهندس آلمانی در سال 1312 این ورزش را به علاقه‌مندان معرفی کرد.

انتظارها به سر رسید

پیست اسکی توچال حدود 4 هزار و 100 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و امسال کمی زودتر از همیشه گشایش یافته است. این پیست که با حضور مسئولان ورزشی و بیش از 120 اسکی‌باز و 25 نفر از اعضای تیم ملی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد هم‌اینک نخستین پیست بازگشایی شده کشور برای علاقه‌مندان به اسکی است.

«عیسی ساوه شمشکی» رئیس فدراسیون اسکی در این باره می‌گوید: «امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های خوبی که برای استفاده بهینه از پیست‌ها انجام می‌شود، علاقه‌مندان به رشته اسکی از فضاهای مناسب کوهستانی استفاده کنند.»

او با اشاره به اهمیت مقوله ایمنی و در نظر گرفتن همه استانداردها برای آغاز به کار فصل جدید ورزش‌های زمستانی در شمال تهران افزود: «در بازگشایی پیست‌ها فدراسیون نظارت بیشتری خواهد داشت. به طوری که امسال یک هفته پیش از بازگشایی پیست ناظران فدراسیون از امکانات و تجهیزات آن بازدید کرده سپس در صورتی که همه چیز مورد تأیید باشد، پیست بازگشایی می‌شود.

هم‌اکنون پیست توچال با نظر بازرسان و به خاطر اینکه کاملاً آماده است، بازگشایی می‌شود.» جالب اینکه پیست توچال امسال برای نخستین بار 3 هزار و 600 متر حصارکشی شده است تا اسکی‌بازان محدوده فعالیت خود را شناخت و صدمات کمتری ببینند.

رقابت‌های بین‌المللی توچال 

«ساوه شمشکی» در حاشیه این مراسم به حضور اعضای تیم ملی در پیست توچال اشاره کرده و از تمرین‌های آمادگی آنها برای حضور در رقابت‌های المپیک زمستانی کانادا خبر داد و گفت: «اعضای تیم ملی اسکی ایران در رشته‌های آلپاین، اسنوبورد و صحرانوردی که خود را برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی کانادا آماده می‌کنند،

در پیست توچال به تمرینات خود ادامه می‌دهند؛ ایران برای حضور در این دوره از المپیک 4 سهمیه دارد. در عین حال یکی از بانوان ورزشکار ایرانی برای نخستین بار سهمیه این بازی‌ها را کسب کرده و پرچمدار تیم ملی خواهد بود.» همچنین تیم ملی جوانان ایران هم برای شرکت در رقابت‌های آسیایی قزاقستان تمرینات خود را در این پیست مرتفع آغاز کرد.

فعالیت پیست اسکی توچال تا پایان خرداد ماه سال آینده برای علاقه‌مندان ادامه دارد و در این مدت چند رقابت بین‌المللی برگزار می‌شود که مسابقات آلپاین دی ماه و اسنوبورد که در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود، از جمله آنهاست.

تضمین ایمنی پیست 

پیست اسکی توچال امسال با وجود حصارکشی‌های صورت گرفته و نصب محافظ‌های مخصوص بر روی پایه‌های سیستم «تله‌سی‌یژ» ایمنی مضاعفی پیدا کرده است و به نظر می‌رسد فصل کم حادثه‌ای را در پیش داشته باشد. در همین ارتباط «ملازاده» مدیر فنی پیست توچال می‌گوید:

«در ایمن بودن پیست‌ها 2 مسئله اهمیت دارد. یکی از لحاظ جغرافیایی است که پیست‌ها باید حریم مشخصی داشته باشند و تابلوهای هشداردهنده در آنها نصب شود و به طور کلی امکانات اولیه را دارا باشند. دیگری؛ مسائل ایمنی ورزشکاران در داخل پیست است چرا که در صورت غفلت می‌تواند سلامت ورزشکاران را به خطر بیندازد.»

او می‌افزاید: «در مورد این مسائل فدراسیون اسکی 2 سال پیش آیین‌نامه‌ای را برای پیست‌ها ارسال کرد و پیست‌ها موظف شدند در جهت حفظ ایمنی ورزشکاران خود آنها را رعایت کنند؛ در عین حال مقرر شد به پیست‌هایی که این موارد را رعایت می‌کنند، مجوز داده شود. البته بخشی از این استانداردها را هم بازرسان جهانی انجام می‌دهند که شامل بررسی وضعیت کابل‌ها و دیگر قطعات مافوق ایمنی است.» 

علاقه‌مندان به اسکی‌بازی سال گذشته با 20 هزار تومان از امکانات این پیست استفاده کردند حال اینکه امسال با تغییر قیمت بلیت پیست به 25 هزار تومان در روزهای تعطیل و 22 هزار تومان در روزهای عادی هیجان علاقه‌مندان به اسکی بازی کاسته نشده است.

همشهری محله - 1

کد خبر 95756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز