در زمان جنگ و بحران، هر صنفی بسته به ماهیت فعالیت خود، نقش‌ها و وظایف متفاوتی را بر عهده می‌گیرد تا به حفظ ثبات، تامین نیازهای ضروری و بازیابی شرایط عادی کمک کند.

کامیون

به گزارش همشهری ‌آنلاین در این میان کامیون‌داران نیشابور در خراسان رضوی با اعلام آمادگی برای حمل رایگان انواع کالا و تجهیزات ضروری در شرایط بحرانی، حمایت خود را ابراز کرده‌اند. نعمت‌الله محمدآبادی، یکی از همین افرادی است که در سابقه ۳ دهه فعالیتش خاطراتی از روزهای پر التهاب دفاع مقدس و خدمات‌رسانی کامیون‌داران را در سینه دارد.

جابه‌جایی کالاهای اساسی مردم

برای نعمت‌الله محمدآبادی هم شغل کامیون‌داری با سختی‌های متداولش همراه است. از ساعات کاری طولانی، خستگی، دوری از خانواده گرفته تا خطرات جاده‌ای. با این حال وقتی صحبت از روزهای بحران در کشور می‌شود، خستگی و چالش‌های این شغل کنار می‌رود و خدمات‌رسانی برای هموطنان جای آن را می‌گیرد. محمدآبادی که یکی از اعضای انجمن کامیون‌داران نیشابور نیز هست، به همشهری می‌گوید: «در این اقدام داوطلبانه قرار شده تا با کامیون‌های خالی به بندر امام خمینی (ره) برویم و از آنجا تمام بارهای کشتی‌ها را به نقاط مختلف کشور برسانیم.»
محمدآبادی می‌گوید که اولویت برای جابه‌جایی بارها برای اقلام ضروری و کالاهای اساسی است و در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد: «کامیون‌داران برای جابه‌جایی کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم باشد بسیج شده‌اند. این کالاها شامل مواد غذایی، روغن، برنج، عدس، لوبیا، نخود، گندم، جو و ذرت است.»
او معتقد است در این شرایط هر فردی در هر حوزه‌ای که توان و تخصص داشته باشد، همکاری می‌کند.

تجربه روزگار دفاع مقدس

این روزهای حمله متجاوزانه اسرائیل به کشور برای محمدآبادی، یادآور روزهای ۸ سال دفاع مقدس است. روزهایی که همبستگی همه مردم نمود خاصی داشت. محمدآبادی می‌گوید: «در تقویم روز برای رانندگان و حمل و نقل در روز ۲۶ آذر مصوب شده و علت این نامگذاری به همبستگی صنف رانندگان برمی‌گردد.»
در آذر سال ۱۳۶۲، تعداد کشتی‌های منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود ۱۰۰ فروند رسیده بود که مشکلات زیادی را برای ترابری ایران به بار آورده‌بود. در سال ۱۳۶۲ با صدور فرمانی از سوی امام خمینی(ره) کامیون‌ها و تریلی‌های زیادی برای تخلیه بارها اعزام شدند. با این فرمان و اعزام کامیون‌ها مشکل تجمع کالاهای وارداتی و نوبت‌های طولانی تخلیه کشتی‌ها در بندرهای ایران به مرور تا اندازه‌ای حل شد. انگار محمدآبادی درست و دقیق همان روزهای جنگ تحمیلی را به خاطر داشته باشد. ادامه صحبتش را پی می‌گیرد و می‌گوید: «یادم هست از تمام روستاهای نیشابور هم کامیون‌ها به سمت بندر راه افتادیم. تقریبا ۳۰ کامیون راه افتادیم به سمت بندر. با این که اولین تجربه ما بود، ولی بعد از آن در تمام بحران‌ها هم مثل سیل و زلزله کامیون‌داران فداکاری‌های زیادی نشان دادند. حتی یادم هست در زمان جنگ تحمیلی، بعضی از راننده‌های کامیون نیشابور جابه‌جایی مهمات برای خط مقدم را به عهده داشتند.»

سنگ تمام رانندگان کامیون برای مردم کشور

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران درباره همکاری کامیون داران نیشابور برای جابه جایی رایگان کالاهای اساسی در این روزهای بحرانی به همشهری می‌گوید: «نگاهی به سابقه فعالیت داوطلبانه و همکاری رانندگان نشان می‌دهد که همه کامیون‌داران کشور هم برای جابه جایی اقلام و کالاها به ویژه کالاهای اساسی پای کار هستند.»
جلال موسوی ادامه می‌دهد: «همه رانندگان کامیون برای رساندن کالا از بنادر مختلف کشور به نقاط دور و نزدیک همکاری و شبانه روزی تلاش می‌کنند. آنان تجربه روزهای سخت دفاع مقدس را دارند و باز هم سنگ تمام می‌گذارند.»

کد خبر 956180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha