مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

مهدی کشوریان: پروژه شهر آفتاب به پایان راه نزدیک می‌شود. پروژه‌ای که مزایایی ازجمله کاهش بار ترافیکی و افزایش جذابیت‌های گردشگری تهران را درپی‌دارد.

 در این گزارش آخرین وضعیت این مجموعه نمایشگاهی که جایگزین نمایشگاه بین‌المللی خواهد شد را مرور کرده‌ایم.

در خردادماه گزارشی درخصوص مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهیه کردیم که مشخصات این پروژه را معرفی می‌کرد. این مجموعه عظیم قرار است به‌زودی با اعتمادسازی سرمایه‌گذاران خارجی توسط مدیریت شهری استارت بخورد.

 مجموعه‌ای که جایگزین نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌شود و با فاصله گرفتن از مرکز شهر مشکلات ترافیکی را نیز از بین خواهد برد.

درواقع در یک‌صد‌وهفتادو‌چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که در ‌تاریخ پنجم‌مهرماه‌1384 برگزار شد، مصوبه مهمی ‌مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه با‌توجه به مصوبات پیشین این نهاد و نیز توافق‌های صورت‌گرفته بین وزارت بازرگانی و شهرداری تهران، مجوز ایجاد نمایشگاه بین‌المللی پایتخت صادر و مقرر شد این نمایشگاه خارج از شهر احداث شود تا مسایلی هم‌چون ترافیک گریبانگیر آن نشود.

در این مصوبه چنین آمده است‌: «‌به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود نسبت ‌به انجام و تکمیل مطالعات لازم و هم‌چنین اجرای پروژه نمایشگاه بین‌المللی جدید تهران در اراضی موسوم به شهر‌آفتاب در مجاورت حرم‌مطهر حضرت امام‌خمینی(ره)، ضمن توافق و هماهنگی با مسئولان محترم آن آستان مقدس و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، با رعایت ضوابط و مقررات شهرداری و از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی اقدامات لازم را انجام دهد».

به این مجموعه نمایشگاهی بین‌المللی جدید تهران، زمینی به مساحت تقریبی 140هکتار اختصاص داده شده که یک مجموعه شاخص در کنار بناهایی هم‌چون مرکز نمایشگاهی-تجاری و هتل‌ها خواهد‌بود. مجموعه نمایشگاه بین‌المللی جدید شامل 8سالن نمایشگاهی مدرن به مساحت 120هزار متر‌مربع، 30هزار متر‌مربع فضای باز نمایشگاهی، مرکز همایش‌های بین‌المللی با قابلیت برگزاری همایش‌هایی با موضوعات و ظرفیت‌های مختلف، هتل‌آپارتمان و هتل 5ستاره، مرکز نمایشگاهی-‌تجاری با وسعت تقریبی 200هزار مترمربع، مسجد و نیز فضاهای پشتیبانی، خدماتی و رفاهی گسترده به‌ منظور تامین آسایش بازدیدکنندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه است که تمامی‌ این بخش‌ها مجموعه‌ای را رقم می‌زند به نام «شهر آفتاب».

لزوم جذب سرمایه‌گذاران خارجی

یکی از مسایل و مشکلات مدیریت شهری امروز که موانعی را در راه توسعه و پیشرفت به‌وجود آورده، نبود شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی است. نمونه آن‌را می‌توان در مترو تهران مشاهده کرد. در این حوزه که امروز به محل بحث مسئولان عالی‌رتبه کشور تبدیل شده جذب درآمدهای فاینانس از بین رفته است.

در حالی که در سال‌های 1372 الی 84 از این طریق 2هزارو400میلیارد تومان جذب درآمد در مترو صورت گرفته است. درواقع می‌توان نتیجه این کثر بودجه در مترو را حالا شاهد باشیم که آسیب‌های زیادی نیز در پی داشته است، اما امروز در پروژه شهر آفتاب اتفاق دیگری رخ داده است. در این پروژه فرصتی فراهم شده تا سرمایه‌گذاران خارجی بتواند حضور داشته باشند چون اعتمادسازی شده است.

شهرداری تهران با اعتمادسازی که انجام داد باعث شده سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف پاپیش بگذارند و با ارقامی بالا پیشنهاد مطرح کنند که از بین این متقاضیان شهرداری فرصت انتخاب دارد، اما آن‌چه باعث خشنودی بیشتر می‌شود این است که با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد شرایط مناسب توسط شهرداری فرصتی ایجاد شده تا سرمایه‌گذاران داخلی نیز به این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها اعتماد کنند. اگر در این مسیر شرایط خاصی به‌وجود نیاید، می‌توان امیدوار بود که توسعه پروژه‌های شهری با پیشرفت روبه‌رو خواهد بود. 

اقدامات زیرساختی پروژه

در اجرای مصوبه، شورای اسلامی شهر تهران ضمن عقد قرارداد خرید اراضی محل پروژه، نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار جهت مشارکت در ساخت مجموعه نمایشگاه اقدام کرد که با انصراف سرمایه‌گذار در مراحل اولیه، شهردار محترم تهران در نیمه دوم سال‌1386 دستور اجرای محورهای اصلی از امور زیرساختی پروژه را صادر و از ابتدای سال‌1387 با تامین حدود 85‌میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، اقدامات زیرساختی پروژه عملاً آغاز شد. این اقدامات توسط شرکت سرمایه‌گذاری شهر که در آن زمان تحت‌پوشش سازمان مذکور بود، صورت گرفته است.

در طول اجرای این اقدامات، مذاکره با سرمایه‌گذاران متعدد توسط سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر ‌تهران ادامه داشته و کماکان تا انتخاب سرمایه‌گذار مناسب ادامه خواهد یافت.

اقدامات انجام‌شده تا به امروز

در راستای تحقق اهداف ذکرشده، شرکت سرمایه‌گذاری شهر ضمن سامان‌دهی اولیه سازمان اختصاصی مجری طرح و استقرار آن در محل پروژه، تا‌کنون این اقدامات را به سرانجام رسانده است:

انتخاب مدیر طرح

با برگزاری فراخوان عمومی شناسایی مدیر طرح و ارزشیابی‌های انجام‌شده، شرکت «شهران‌سازه» به عنوان مدیر طرح(عامل چهارم) مجموعه انتخاب شد. این شرکت از تاریخ 27‌‌خرداد‌1387 با استقرار در محل احداث مجموعه، فعالیت خود را آغاز کرده و مدت قرارداد مدیریت طرح به‌منظور تحقق گام نخست پروژه 15‌ماه پیش‌بینی شده است.

انتخاب مشاور داخلی تکمیل طراحی

فراخوان ارزشیابی کیفی مشاوران داخلی جهت تکمیل طراحی مجموعه نمایشگاه منتشر و پس از بررسی‌ها و ارزشیابی‌های صورت‌گرفته، «شرکت‌ مهندسین مشاور نقش‌جهان-پارس» به عنوان برنده معین شده است. این شرکت از تاریخ 2‌مهر‌1387 مطالعات خود را در قالب مبادله تفاهم‌نامه آغاز کرده که قرارداد آن در بهمن ماه 1387 ابلاغ شده است.

انتخاب مشاور بین‌المللی تکمیل طراحی

با توجه به اهمیت و ویژگی‌های خاص مجموعه نمایشگاه بین‌المللی جدید تهران و به‌دلیل عدم سابقه طراحی و اجرای چنین مجموعه‌هایی در کشور طی دهه‌های اخیر، به منظور بهره‌‌مندی پروژه از ضوابط، معیارها و استانداردهای جهانی و استفاده حداکثری از دانش فنی و تجربی گروه‌های متخصص و نیز انتقال تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته به داخل کشور، مشارکت مشاور صاحب تجربه بین‌المللی در تکمیل مطالعات و طراحی مجموعه مورد تاکید قرار گرفته است. از این‌رو پس از طی فرآیندی گسترده، درنهایت شرکت(von gerkan,marg und partners gmp)، به عنوان مشاور بین‌المللی طرح برگزیده شده و قرارداد فیمابین در بهمن‌ماه1387 نهایی و در اردیبهشت ماه1388 ابلاغ شده است.

همشهری مسافر

کد خبر 95487

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز