روز گذشته روزنامه رسمی حزب کمونیست چین در مقاله‌ای انتقادی اعلام کرد که شیوه چینی‌ فروش خودروهای نو به عنوان خودروهای دست دوم با تخفیف‌های بالا برای خلاص شدن از شر موجودی‌ انبار خودروها، باید پایان یابد.

خودروی چینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا «روزنامه مردم» (People's Daily) در چین، تنها چند هفته پس از آنکه آقای «وی جیانجون»، مدیر شرکت گریت وال موتور، علنا این اقدام عجیب را محکوم کرد و وزارت بازرگانی چین با خودروسازان چینی برای بحث در مورد آن دیدار کرد و خواستار مقابله با این شیوه شد! شیوه‌ای که به عنوان «خودروهای کارکرده صفر کیلومتر» نیز شناخته می‌شود.

در حالی که وزارت بازرگانی چین موضع خود را علنی نکرد، «روزنامه مردم» با لحنی تند، تورم داده‌های فروش را که انگیزه خودروسازان چینی است، محکوم کرد و خواستار اقدامات نظارتی سختگیرانه برای بازگرداندن نظم بازار شد.

«روزنامه مردم» با استفاده از اصطلاحی رایج در چین که رقابت رو به پایین را که توسط رقابت بیش از حد هدایت می‌شود، توصیف می‌کند، نوشت: این شکل پنهان کاهش قیمت، نظم عادی بازار را مختل خواهد کرد و نمونه‌ای بارز از انحطاط صنعت خودرو است.

چین با افزایش فشارهای تورمی، با توجه به تعرفه‌های آمریکا که به فضای تیره و تار اقتصاد شماره دو جهان دامن می‌زند، مواجه است.

طبق گزارش رویترز، جنگ قیمت‌ها در سال‌های اخیر، صنعت خودروسازی چین را درگیر کرده که تا حدودی ناشی از کاهش مصرف داخلی و ظرفیت بیش از حد تولید است که بسیاری از خودروسازان را برای دستیابی به اهداف فروش، با مشکل مواجه کرده است.

در حالی که فروش خودروهای کارکرده صفر کیلومتر توسط بسیاری از خودروسازان چینی به عنوان راهی موثر برای پاکسازی موجودی رو به رشد خودروهای فروخته نشده تلقی می‌شود و مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی با تخفیف‌های زیاد روی خودروهایی که هنوز نو هستند، جذب می‌شوند، روزنامه دولتی چین فهرستی از اثرات منفی ناشی از این عمل را برشمرد.

در مقاله این روزنامه آمده است: این تاکتیک فروش برای تولیدکنندگان، ممکن است در کوتاه مدت به کاهش موجودی انبار کمک کند، اما حاشیه سود را کاهش می‌دهد، ضرر را افزایش می‌دهد و مانع سرمایه‌گذاری در کیفیت محصول و نوآوری می‌شود و در نهایت به توسعه پایدار آسیب خواهد رساند. همچنین برای مصرف‌کنندگان، آنچه از نظر قیمت معامله خوبی به نظر می‌رسد، با خطرات پنهانی از دست دادن مزایای مالک اول، احتمال تخریب باتری و استهلاک شدیدتر هنگام فروش مجدد همراه است. این عمل رقابت عادلانه را تضعیف می‌کند، داده‌های بازار را تحریف می‌کند و بازارهای خودروهای نو و دست دوم را مختل خواهد کرد.

کد خبر 954384
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۱
    6 1
    بفروشند به ایران ب اندازه کافی خریدار هست
  • ونداد IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    3 0
    خوب بیاره به ایران خودروهای دست دوم رو به عنوان نو بفروشه
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۴
    2 2
    از بس به درد نخور و بنجل هستن کسی خودروی چینی نمیخره
  • مجید IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۴
    0 2
    دلیل تولید بیش از و تنوع روزانه و همچنین بی کیفیتی