پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

محمد سرابی: پلیس ایتالیا یکی از پدرخوانده‌های مافیا در این کشور را دستگیر کرده است.

«لوئیجی اسپوسیتو» از سال 2003 به عنوان یکی از 30 جنایتکار حرفه‌ای ایتالیا تحت تعقیب قرار داشت. او در حالی که با هویت جعلی  زندگی می‌کرد، در ویلای مجلل خود در ناپل ایتالیا، دستگیر شد. لوئیجی پیش از این یک بار در سال 2006 به جرم قاچاق مواد مخدر و ارتباط با سازمان‌های جنایی به صورت غیابی در دادگاه محاکمه شده بود.

تا حالا کسی معنی واقعی کلمه مافیا (mafia)را پیدا نکرده است. تاریخچه مافیا به جزیره سیسیل کشور ایتالیا برمی‌گردد. در قرن‌های گذشته مردم این جزیره در نوعی نظام ارباب-رعیتی زندگی می‌کردند که طبق آن  کشاورزان هر منطقه تحت نظر یک ارباب کار می‌کردند و مالیات محصولات خود را به او می‌دادند. این ارباب‌ها که «دن» نامیده می‌شدند، محافظان مسلح داشتند و از منطقه خود در مقابل دیگران دفاع می‌کردند. قوانین و مأموران دولتی در این مناطق قدرت زیادی نداشتند و گروه مافیایی که «خانواده» نامیده می‌شد، همه چیز را کنترل می‌کرد. دیگر نقاط کشور ایتالیا نیز چنین گروه‌هایی داشتند.

لوئیجی اسپوسیتو

در اوایل قرن بیستم، وقتی مهاجران ایتالیایی به امریکا رفتند، برای حمایت از یکدیگر گروه‌های مافیایی را ایجاد کردند؛ ولی به تدریج این گروه‌ها شروع به فعالیت‌های خلاف قانون مانند باج‌گیری از مغازه‌ها کردند و بعد به سراغ قاچاق اسلحه و مواد مخدر رفتند. گروه‌های مافیایی که در امریکا رشد کردند در رقابت با هم دست به قتل اعضای یکدیگر زدند و به مأموران پلیس، قاضی‌ها و سیاستمداران رشوه  می‌دادند. به همین دلیل مبارزه با آنها بسیار مشکل بود. در حدود سال‌های 1930 مافیا یکی از مشکلات بزرگ آمریکا بود. اعضای مافیا برخلاف دیگرگروه‌های تبهکاری با یکدیگر آشنایی زیاد و حتی روابط فامیلی دارند. آنها به «پدرخوانده» یعنی رئیس گروه وفادار هستند و اغلب از دوران جوانی وارد خانواده می‌شوند. یک عضو مافیا هیچ وقت آن را ترک نمی‌کند و مجازات خیانت به خانواده مرگ است.

معروف‌ترین پدرخوانده مافیای امریکا «آل کاپون» است. او در سال 1899 در ناپل به دنیا آمد و در محله بروکلین نیویورک بزرگ شد. آل کاپون به همراه برادرانش بزرگ‌ترین خانواده مافیایی را در شهر شیکاگو تشکیل داد. با وجود جرایم فراوان هیچ مدرک معتبری درباره خلاف‌های او پیدا نشد و بالاخره آل کاپون در سال 1931 به جرم‌ پرداخت نکردن مالیات ‌به زندان افتاد
و پس از آزاد شدن بر اثر سکته قلبی مرد.

غیر از ایتالیایی‌ها، اهالی ایرلند هم در امریکا گروه‌های مافیایی تشکیل دادند. تعدادی از امریکایی‌ها هم تشکیلاتی مشابه مافیا ایجاد کردند. بعد از فروپاشی شوروی، مافیای روسی هم در کشور‌های غربی دیده شده است. گروه‌های مافیایی هنوز وجود دارند و اغلب به فعالیت‌هایی مانند تجارت اسلحه، مواد مخدر، انتقال مهاجران غیر قانونی و... می‌پردازند.اصطلاح «مافیا»که در ترکیب‌هایی مانند مافیای اقتصادی، مافیای ورزشی، مافیای سینمایی یا مانند آن به کار می‌رود، به معنی گروه‌های بزرگ ثروتمند و خطرناکی است که از طرف افراد قدرتمندی هدایت می‌شوند و رقابت یا مبارزه  با آنها بسیار دشوار است.

کد خبر 95251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز