مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران از باز شدن گره ترافیکی مرکز شهر با راه اندازی زیر گذر غرب به شمال در میدان سپاه تا پاییز امسال خبر داد.

میدان سپاه

همشهری آنلاین- مهدی صداقتی، با اشاره به ویژگی‌های فنی این پروژه گفت: عرشه زیرگذر به طول ۲۲۰ متر طراحی شده که به دلیل مجاورت با طرح تونل شهید متوسلیان، حدود ۷۶ متر آن به صورت ترانشه باز و ۱۴۴ متر دیگر به روش تاپ‌داون (Top-Down) اجرا می‌شود.

او از اجرای ۱۷ هزار مترمکعب خاکبرداری از مجموع ۴۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی این پروژه خبر داد و افزود: در بخش ترانشه باز عرشه، عملیات خاکبرداری و آرماتوربندی فونداسیون آغاز شده و به‌زودی اولین مرحله بتن‌ریزی نیز انجام خواهد شد. تاکنون ۲۱۰ شمع از مجموع ۳۳۰ شمع این پروژه اجرا شده است و عملیات اجرای شمع‌های باقیمانده، ادامه خاکبرداری و رفع معارضان تاسیساتی در بخش‌های مختلف پروژه با جدیت دنبال می شود.

صداقتی گفت: چراغ راهنمایی و رانندگی متعددی که در میدان سپاه وجود دارد با احداث زیرگذر حذف می شود و نهایتا شاهد کاهش بار ترافیکی میدان سپاه خواهیم بود چراکه اصلی ترین مسیر حرکتی در میدان سپاه حرکت از خواجه نصیر به سمت شمال بزرگراه صیاد شیرازی است.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از قسمت هایی که باید در اختیار کارگاه قرار می‌گرفت و زیر بار ترافیک بود، ضلع شمال رینگ میدان سپاه بود که با هماهنگی پلیس راهور این قسمت در سال جدید در اختیار کارگاه قرار گرفت، تصریح کرد: معارضان این پروژه از جمله فیبر نوری، لوله گاز، لوله فاضلاب ۸۰۰ میلیمتر، خطوط و انشعاب آب شهری، کانال های متعدد جمع آوری رواناب های سطحی نیز در حال رفع است و پروژه در پاییز سال جاری افتتاح خواهد شد.

سردار سید ابوالفضل موسوی‌پور در ادامه با بیان اینکه در این محدوده همواره با ۲ بار ترافیکی سنگین مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: نخست بار ترافیکی ناشی از تردد خودروها از میدان سپاه در منطقه ۱۲ به سمت شمال و دوم، ترافیک سنگین منطقه ۶ در محدوده خیابان طالقانی است که تا حوالی خیابان مفتح و حتی پیش از آن ادامه دارد و تأثیر منفی بر محورهای جانبی نظیر شریعتی و مسیر جنوب به شمال می‌گذارد.

سردار موسوی تأکید کرد: با احداث زیرگذر غرب به شمال در میدان سپاه، خودروها بدون توقف و به‌صورت مستقیم وارد بزرگراه شهید صیاد شیرازی شمال خواهند شد. همچنین چراغ راهنمایی حذف می‌شود و بار ترافیکی در خیابان طالقانی نیز روان خواهد شد و ترافیک در زمان مناسب جذب می‌شود. او متذکر شد: اجرای این پروژه‌ها یک ضرورت ترافیکی در پایتخت بود که با تکمیل آنها، شاهد بهبود چشمگیر در وضعیت عبور و مرور در مناطق مرکزی و پرتردد شهر خواهیم بود.

طرحی که قرار بود زمستان سال گذشته افتتاح شود

اجرای پروژه زیر گذر میدان سپاه در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، کلید خورد. شهرداری تهران هدف از این کار را اجرای کاهش بار ورودی به میدان سپاه و تسهیل تردد شهروندان از غرب به شمال و همچنین کاهش زمان سفر و تاخیرات طولانی ناشی از بار ترافیکی سنگینی که تقاطعات و معابر دیگر از جمله شریعتی، طالقانی، بهار و شهید مفتح را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عنوان کرد.

با این ایجاد این زیر گذر، غرب خیابان خواجه نصیر به جنوب بزرگراه صیاد شیرازی متصل می شود و خودروهایی که از مسیر غرب به شرق خیابان خواجه نصیر قصد عبور از میدان سپاه و ورود به بزرگراه صیاد شیرازی را دارند، بدون تجربه ترافیک از سطح زیرین میدان سپاه عبور کرده و به بزرگراه صیادشیرازی شمال می رسند. این گشایش ترافیکی در محدوده میدان سپاه ضمن کاهش محسوس زمان سفرهای درون شهری، زمینه‌ساز کاهش تداخل ترافیک از طریق جداسازی حرکات گردشی و در نتیجه ارتقای ایمنی تردد خواهد بود.

برای اجرای این پروژه در مرحله نخست، تمامی زیرساخت‌ها از قبیل خطوط آبرسانی، مخابرات و مترو و طرح احداث تونل شهید متوسلیان بررسی شد تا تداخلی در مسیر این خطوط با این طرح نباشد و پس از بررسی طرح توسط کارشناسان مربوطه و متولیان امر، طرح به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران که متولی اجرای این طرح خواهد بود ابلاغ شد.

اگرچه پیش بینی های اولیه حاکی از این بود که این پروژه تا پایان زمستان سال ۱۴۰۳ به سرانجام برسد اما احداث آن از اواخر تابستان سال گذشته آغاز شد و هم اکنون با سپری کردن چندین مرحله جابجایی ترافیکی و آزادسازی بخش‌های قابل توجهی از مسیر اجرایی، جان تازه ای گرفته است و پیشرفت فیزیکی آن به ۲۳ درصد رسیده است. با توجه به اهمیت اجرای این پروژه و تأثیرات ترافیکی فرامنطقه ای آن، امید است شهروندان با وعده بی سرانجام شهرداری مانند سایر پروژه های شهری مواجه نباشند و پاییز امسال زیرگذر میدان سپاه تحویل شهروندان شود.

کد خبر 952069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha