شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

ترجمه سپیده حسینعلی عراقی: در دنیای امروزی که استرس و اضطراب در میان اکثر افراد از کودکان گرفته تا سالمندان موج می‌زند اکثر افراد تنها به فکر تامین امرار معاش و رفع مشکلاتشان هستند

و کمتر کسی یافت می‌شود که برای شادی و خنده وقت بگذارد و اگر هم افرادی به فکر شادکردن و خنداندن خود باشند از دید افراد دیگر جامعه غیرعادی به‌نظر می‌آیند و گویی این افراد هیچ مشکلی در زندگی ندارند.

غافل از آنکه کسی که بتواند در برابر ناملایمات و شرایط دشوار زندگی خودش را شاد نگه دارد عملی بسیار شجاعانه و عاقلانه انجام داده است. اکثر افراد جدی بودن، رسمی و خشک‌بودن را صفت مثبتی می‌دانند و هیچ‌گاه به‌خودشان اجازه نمی‌دهند لحظاتی از این پوسته سفت و سخت بیرون آیند و موجب خندیدن و شاد کردن خود و حتی اطرافیانشان شوند. به همین دلیل یک زندگی یکنواخت و حتی توأم با افسردگی و کسالت بار را دنبال می‌کنند. در عوض، افراد شاد زندگی را زیاد سخت نمی‌گیرند و کمتر دچار بیماری می‌شوند.

برای آنکه از زیر بار کسالت و یکنواختی و حتی بیماری رهایی یابید، لحظاتی را به خندیدن و خنداندن اختصاص دهید. توجه شما را به مطلب زیر جلب می‌کنیم تا خود تفاوت بین خنده و استرس را که توسط روانشناس مارک‌واشون نوشته شده است، ببینید و قضاوت کنید.

نویسنده و ناشر آمریکایی‌، نورمن کازینز، که از یک بیماری مهلک و بسیار رنج آور که تقریبا تمام اعضای بدنش را فلج کرده بود درد می‌کشید، شرح داده است که چگونه توانسته با مصرف ویتامین C و خندیدن زیاد، دوباره اعضای بدنش را به حرکت درآورد و کارش را از سر گیرد‌. او توضیح داده که چگونه یک دوره خوب خندیدن‌، 2ساعت خواب بدون درد برای او به همراه داشته است.

کازینز در کتابش «آناتومی بیماری»، شرح داده است که خنده ارزش درمانی داشته و یا به عبارتی همانند «جلیقه ضد‌گلوله» ما را در برابر اثرات مخرب ناشی از عواطف و هیجانات منفی محافظت می‌کند. خنده، ترس از بیماری را متوقف می‌کندو از این‌رو از سفت شدن رگ‌های خونی و تغییرات بیوشیمی مضر در بدن جلوگیری می‌کند.

ارزش خنده در زندگی روزانه دیگر معلوم نیست. ما به افراد خیلی جدی و خشکی تبدیل شده‌ایم و باید مبلغ زیادی به بذله گویان و شومن‌ها بپردازیم تا ما را به خنده اندازند. احتمالا کانادا در هر متر مکعبش بیشترین شومن‌ها را دارد... با این حال زمانی که بچه بودیم، می‌توانستیم به‌طور متوسط 400‌بار در روز بخندیم! درحالی‌که در سنین بزر گسالی، خیلی کم پیش می‌آید که 10‌بار در روز بخندیم.

تحقیقات به‌دنبال اثبات اثرات مفید خنده در برابر پیامدهای مضر استرس روی بدن هستند. در حقیقت زندگی به‌شدت جدی و خشک است. در اینجا چند مورد از اثرات مفید خنده را در مقایسه با اثرات استرس ارائه می‌دهیم.

ناگفته نماند که ورزش هم مانند خنده همین اثرات را دارد. درحالی‌که استرس ریتم تنفسی را افزایش می‌دهد، خنده این امکان را فراهم می‌سازد تا تبادل اکسیژن به سهولت در خون انجام شود و موجب تمیزی شش‌ها می‌شود.

بر خلاف استرس که موجب تسریع ضربان قلب و افزایش فشار خون می‌شود، خنده ضربان قلب را متعادل نگه می‌دارد و فشار شریانی را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، از آن به‌عنوان سلاحی مؤثر در جلوگیری از سکته قلبی‌، در بسیاری از بیمارستان‌های آمریکا استفاده می‌شود.

زمانی که دچار استرس هستیم، ماهیچه‌هایمان سفت و منقبض می‌شوند. خنده بر خلاف آن موجب شل‌شدن ماهیچه‌ها‌، ماهیچه‌های صورت، گردن، سینه، شکم، دست‌ها و پاها می‌شود. می‌گویند که یک خنده درست و حسابی معادل 10‌دقیقه شل کردن تمام اعضای بدن‌است.

آخرین باری که از ته دل خندیده‌اید به چه زمانی برمی‌گردد؟ اگر مدت زمان زیادی از آن می‌گذرد تنها کافیست خاطره آن‌را به یاد آورید تا خنده دوباره وجود شما را فرا گیرد.
استرس روی کیفیت خوابمان اثر منفی می‌گذارد درحالی‌که خنده با مهار کردن تنش‌ها کیفیت خواب را بهتر می‌کند.

استرس موجب کند شدن هضم می‌شود. چنانچه از ته دل بخندید، خنده موجب ورزش شکم و تکان خوردن روده‌ها می‌شود که به هضم بهتر غذا و دفع راحت‌تر مواد زائد بدن کمک می‌کند.

 خنده این امکان را فراهم می‌سازد تا شما  بازیگوش‌تر و شوخ طبع‌تر شده‌، تنش‌ها و ترس‌ها را برطرف کرده و موقتا منطق، سرسختی و جدیت زیاد را کنار بگذارید.

درحالی‌که استرس اثربخشی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، برخلاف آن، خنده آن‌را تقویت می‌کندو تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.خنده احساس راحتی آنی ایجاد می‌کند و تولید کورتیزول که از آن به هورمون استرس نام برده می‌شود را کاهش می‌دهد.

خنده دمای بدن و آنزیمی که بدن را در برابر زخم معده محافظت می‌کند افزایش می‌دهد و به اکسیژن رسانی به بافت‌ها کمک می‌کند.

خنده موجب افزایش تولید آندروفین و یا همان هورمون طبیعی شادی می‌شود که نقش بسیار مهمی در برطرف کردن درد دارد.

خنده کارکرد دو نیمکره مغز را با هم هماهنگ می‌کند. به همین دلیل است که در زمان ناراحتی و یا زمانی که خوب نخندیده‌اید، نباید تصمیمات مهم بگیرید. و باز هم نتایج مثبت بی‌شماری از خنده که در زندگی روزانه و به‌خصوص در محیط کار که اغلب استرس‌زا است، وجود دارد.

در واقع، خنده به ارتباطات کمک می‌کند، پرخاشگری را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود تا خطاها و اشتباهات را بزرگ جلوه ندهیم و به قوه تخیل و خلاقیت کمک می‌کند.
بنابراین به‌دنبال افراد شاد باشید؛ افرادی که هر بار شما را به خنده اندازند، نه افرادی که دیگران را دست می‌اندازند و به عیوب و بدبختی‌های دیگران می‌خندند بلکه چیزهای مضحک و خنده‌دار زندگی را پیدا کنید و به آنها بخندید. به‌دنبال چیزهایی باشید که در ظاهر معقول و مهم هستند اما آنها را غیرمعقول و سطحی و خنده دار ببینید.

Oserchanger.com

کد خبر 95135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز