مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حلیم سولماز در ماه ژوئیه سال ۱۸۸۴ به دنیا آمده است

بنا بر محاسبات روزنامه‌ "طرف" چاپ ترکیه، این پیرزن کرد ساکن این کشور با اختلاف زیادی نسبت به رقیب ژاپنی‌اش لقب "پیرترین انسان روی زمین" را با خود یدک می‌کشد.

به گفته‌ مسئول ثبت احوال شهر دیاربکر، چنانچه تاریخ تولد حلیم سولماز صحت داشته باشد، ترک‌ها می‌توانند بدون تردید به این امر افتخار کنند که پیرترین انسان جهان نه در ژاپن، بلکه در کشور آنها زندگی می‌کند. حلیم سولماز ۱۲۵ سال سن دارد و از رقیب ژاپنی‌اش کاما شینن، که هم‌اینک به عنوان پیرترین انسان شناخته‌می‌شود، یازده سال بزرگ‌تر است.

ماست، غذای مورد علاقه‌ حلیم سولماز است که از ۱۲۵ سال پیش تا کنون با علاقه‌ وصف‌نشدنی از خوردن آن لذت می‌برد. 

به گزارش دویچه‌وله، این پیرزن کردتبار دو بار ازدواج کرده و از هفت فرزندش (چهار پسر و سه دختر) در مجموع صاحب ۵۴ نوه و ۱۵۰ نتیجه است. در این بین شمار نبیره‌‌‌ها و ندیده‌های وی مشخص نیست. شوهر اول حلیم سولماز در سال ۱۹۱۴ در جنگ جهانی اول کشته شده است. 

وی هنوز هم به خوبی آتاتورک را که تنها سه سال از وی بزرگ‌تر بود و در سال ۱۹۳۸ درگذشت، به یاد می‌آورد. او از روزی تعریف می‌کند که آتاتورک به روستای آنها سر زد و وی را به نوشیدن یک لیوان آیران (نوشیدنی مرسوم ترک‌ها، همانند دوغ) دعوت کرد. 

حلیم سولماز تنها به زبان کردی صحبت می‌کند. نوه‌ وی که در این بین نقش مترجم مادربزرگش را ایفا می‌کند،‌ می‌گوید که وی کمی مشکل شنوایی دارد اما به جز آن مبتلا به هیچ بیماری مزمن دیگری نیست. 

همین امر نیز دلیل خوبی است تا امیدوار بود، حلیم سولماز همچنان چند سالی را به ۱۲۵ سال عمرش اضافه کند.

کد خبر 95124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز