همشهری آنلاین: رئیس جمهور در گنگره حکمت سینوی تاکید کرد که در جهان امروز به جای نشست‌های سیاسی که راه به جایی نبرده و نخواهد برد نیازمند نشست‌های فرهنگی و انسانی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، دکتر محمود احمدی‌نژاد جمعه در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی حکمت سینوی در همدان اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگر به روش و منش ابن‌سینا و تفکرات او نیاز داریم تا با استفاده از اندیشه الهی و توحیدی بشریت را به نقطه مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه بحث‌های بسیار خوبی در ارتباط با شخصیت وجودی ابن‌سینا مطرح شده است ، ادامه داد: در حوزه‌های مختلف علم ابن‌سینا و شخصیت والای اخلاقی او ساعت‌ها حرف برای گفتن وجود دارد.

احمدی نژاد افزود: ابن‌سینا در عمر کوتاه خود هزاران، ابداع، خلاقیت و سنت‌ شکنی را به بشریت عرضه کرده و دستاوردها و ذخایر فراوانی را برای نسل بشر به جا گذاشته است.

وی با بیان اینکه ابن‌سینا در حوزه بشریت توانست خود را به قله‌های بالاتر بکشد، افزود: ما هم باید با الگو قرار دادن این شخصیت به این قله‌ها دست پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور لازمه صحبت کردن در خصوص ابن‌سینا و ابن‌سیناها را صحبت درباره خود انسان، توانمندی‌ها و ویژگی‌های او دانست و گفت: یک نگاه به انسان منجر به رشد و پرورش افرادی مانند ابن‌سینا می‌شود و نقطه مقابل آن موجب افول و رکود انسان‌ها می گردد.

وی خاطرنشان کرد: خدا انسان را خلق کرد تا معرف وجود خود او باشد و از طرفی دیگر استعدادها و توانمندی‌های فراوانی در وجود انسان قرار داد تا مأموریت‌هایی که بر عهده‌اش گذاشته به نحو احسن انجام بدهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خدا این استعداد را به بشر عنایت کرد تا بالاترین قله‌های کمال را فتح کند به طوری که همواره انسان را بزرگ و با کرامت خواسته و به دنبال این بوده که دنبال خواسته‌های پست و کوچک نرود، گفت: اگر ابن‌سینا در حالت انزوا صدها سال هم زندگی می‌کرد، حاصل کار و اندیشه او تأثیری بر سایرین نداشت.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه عقل و اندیشه بزرگترین ابزاری است که خدا به عنوان راه شناخت و میزان اندازه‌گیری و حرکت برای انسان‌ها قرار داده است، گفت: وجود قلب به عنوان کانون محبت و عاطفه و شناخت و دریافت، مکمل عقل به عنوان تابع استدلال است که این دو با هم انسان را در رسیدن به پیشرفت کمک می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خدای متعال با عقل پرستش می‌شود به طوری هرچه انسان عاقل‌تر باشد، مراتب عشق و پرستش بالاتر، والاتر و حقیقی‌تر است.

احمدی‌نژاد افزود: اگر انسان در مسیر تعقل و عبودیت حرکت کند، دریافت‌های عقلی و قلبی مکمل همدیگر هستند و با این نگاه، انسان دارای ظرفیت‌های بی‌پایان است و می‌تواند تجلی اسماء الهی اعم از قدرت و عظمت و کرامت خداوند باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هنوز انسان آن طور که باید از تمام ظرفیت‌های خودش استفاده نکرده است، افزود: در حالی که به نظر خود بیشترین موفقیت‌ها را به دست آورده‌ایم اما هنوز در ابتدای راه هستیم، چرا که بنا به فرمود خدا انسان می‌تواند آسمان‌ها و زمین را به تسخیر خود در بیاورد ولی ما هنوز کره خاکی را نتوانسته‌ایم بشناسیم.

وی با اشاره به وجود نگاهی مادی به انسان گفت: این نگاه موجب رکود و افول انسان از ویژگی‌های بارز آن و قطع ارتباط انسان با آسمان می‌شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه چیزی که بشر نیاز دارد اندیشه، فرهنگ رابطه فکری و معنوی است گفت :  بشر نیاز به سلاح و بمب ندارد. اینها سعادت نیافریدند آن وجه بشر که او را متعالی می کند وجه انسانی و وجه اندیشه و فرهنگ است.

وی ادامه داد: به جای کارخانه سلاح سازی نیازمند پژوهشکده‌های فرهنگی هستیم. به جای نشست های سیاسی که راه به جایی نبرده و نخواهد برد، نیازمند نشست‌های فرهنگی و انسانی هستیم و البته خوشبختانه با پیشنهاد ایران، قزاقستان، ازبکستان، آذربایجان، روسیه و... از طرف یونسکو به عنوان سال تقارن و همگرایی فرهنگ ها نامگذاری شده است.

رئیس جمهور در پایان گفت : ابن سیناها نقطه اشتراک بشری هستند بیایید دست به دست هم بدهیم با تکیه بر نقاط مشترک، جامعه بشری را به سمت قله‌های کمال هدایت کنیم.

کد خبر 95078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز