سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

مینا شهنی: وزارت رفاه و تامین اجتماعی آنقدر بی‌وزیری کشیده که دیگر طاقت همه را طاق کرده‌است

و اصلا بهتر است کسی به‌عنوان وزیر، در دفتر وزارتی بنشیند و مسئولیت‌ وزارتخانه را بر عهده بگیرد تا خیال همه از این بابت راحت شود.

صادق محصولی، خوب یا بد، از سوی رئیس‌جمهوری برای نشستن بر صندلی وزارت رفاه معرفی شده ‌و نمایندگان مجلس باید درباره صلاحیتش تصمیم بگیرند. آنچه او به‌عنوان برنامه‌ وزارتی‌اش اعلام کرده بیشتر به فهرستی طولانی می‌ماند که نسخه برداری و به نمایندگان ارائه شده‌است.

آنچه در فهرست محصولی خودنمایی می‌کند سعی پنهان شده‌ای است که صرف شده تا همه مسئولیت‌ها، وظایف و آرمان‌های وزارت رفاه دیده شود که مبادا بتوان از فهرست، غلط املایی گرفت و نویسنده و ارائه‌کننده را به فراموش کردن بخشی از وظایف وزارت رفاه متهم کرد و با همین دلیل رای اعتماد را زیر سؤال برد.

اما آنچه از نظر دورمانده، گستردگی بی‌حد و حساب فهرست است. اجرای کامل قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بیشتر به یک آرزو می‌ماند تا برنامه.

با نگاهی کوتاه به قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی‌ به راحتی می‌توان دریافت که اجرای کامل‌ آن در یک دوره حداکثر 4‌ساله وزارت، کاری دشوار یا ناممکن است و به‌نظر می‌رسد اگر نویسنده فهرست برنامه‌های وزیر پیشنهادی در انشای برنامه تلاش برای دستیابی به اهداف قانون نظام جامع را می‌گنجاند، برنامه‌ کمی واقع‌بینانه‌تر به‌نظر می‌رسید.

از این دست آرزوها می‌توان به  اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان‌ یا اجرای کامل قانون حمایت از زنان و کودکان بی‌سرپرست اشاره کرد.  نکته دیگر این فهرست تکرار عبارت تبیین، اصلاح،  شفاف‌سازی و روان‌سازی‌ فرایند ارائه خدمات زیر عنوان‌های‌: سازمان بهزیستی کشور، ‌صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تامین اجتماعی است که علاوه بر آن این عبارت، ابتدای فهرست و در زمره اهداف کلی برنامه نیز آورده شده‌است و آدم را بیشتر یاد انشاهای زمان مدرسه می‌اندازد که برای طولانی‌تر شدن انشا، جمله‌هایی در سراسر متن تکرار می‌شد.

اگر بنای این برنامه بر این است که در تمامی زیرمجموعه‌های وزارت رفاه تبیین، اصلاح، ‌شفاف‌سازی و روان‌سازی‌ فرایند ارائه خدمات‌ انجام شود، گنجاندن یکباره آن در متن کافی به‌نظر می‌رسد و تکرار چندین‌باره آن بی‌فایده است.

وقتی زمزمه معرفی محصولی برای به دست گرفتن سکان وزارت رفاه از راهروهای دولت به بیرون درز کرد، مخالفان سلیقه رئیس‌جمهوری برگی رو کردند که چندان هم مخفی نمانده بود؛ آنها با تاکید بر اینکه ثروت وی بسیار بیشتر از آن است که بتواند حال محرومان جامعه را درک کند، تلاش کردند تا معرفی‌کننده را منصرف کنند اما راه به جایی نبردند و محصولی بالاخره به مجلس معرفی شد تا نقشه‌ها نقش بر آب شود.

نمایندگان مجلس هنوز روی خوشی به محصولی نشان نداده و همچنان روی خط مرزی نگهش داشته‌اند تا شاید برای کسب اعتماد مجلس‌نشینان تلاش کند و از این فرصت چند روزه برای به دست آوردن صندلی که بناست 4سال بر آن تکیه بزند نهایت بهره را  ببرد.

کورسوی امید

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته که با توجه به سوابق محصولی در رای‌هایی که در مجلس گرفته، به‌نظر می‌رسد صادق محصولی لب‌مرزی، رای می‌آورد.

به گفته محمدرضا محسنی ثانی، بار سنگین لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها و با توجه به‌اینکه بخش زیادی از آن متوجه دهک‌های ضعیف جامعه بوده، بر عهده وزارت‌رفاه است و متولی اصلی آن این وزارتخانه به حساب می‌آید. با توجه به تبعات ناشی از اجرای این طرح باید تبعات طرح را برای طبقات پایین جامعه به حداقل رساند.

او در پاسخ به این سؤال که محصولی در زمان احراز پست در وزارت کشور به‌دلیل تمکن مالی از سوی نماینده‌های مجلس، مورد انتقاد قرار گرفته بود، ادامه داد: اینکه هر کسی بتواند از راه صحیح و مشروع به موقعیت مالی خوبی برسد مذموم نبوده و این فرد با توجه به بضاعت مالی خود می‌تواند برای توانمندی جامعه مفید واقع شود. مهم این است که فرد ثروتمند، روحیه استکباری،  فخرفروشی و غنای نامشروع نداشته باشد.

کد خبر 94937

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز