سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

رئیس سازمان صنایع هوا فضا از پرتاب ماهواره مصباح تا سال ‌1390 خبر داد و با بیان اینکه این ماهواره از سوی کشور ایتالیا پرتاب خواهد شد، گفت:

ماهواره مصباح با قابلیت رویت و سرویس دهی در اروپا و آمریکا برای مدار ارتفاع پایین ساخته شده است.

سردار سید مهدی فرحی با بیان این مطلب افزود: ماهواره مصباح با طول عمر 3سال با ماموریت ذخیره و ارسال دیتا طراحی و ساخته شده و قرار است در مدار ارتفاع پایین (LEO) قرار بگیرد. به‌گزارش فارس، وی ادامه داد: این ماهواره قرار است از سوی سازمان هوا فضا از طریق کشور ایتالیا پرتاب شود.

مسئولیت این کار را ما پذیرفتیم و امیدواریم در سال‌90 پرتاب این ماهواره اجرایی شود.فرحی خاطرنشان کرد: این ماهواره دارای 5/63 کیلوگرم وزن و ناحیه سرویس دهی آن ایران است و دارای قابلیت رویت و سرویس‌دهی در اروپا و آمریکا نیز است.

طراحی و ساخت ماهواره مصباح در سال‌56 آغاز شد و پس از توقف ‌19ساله در سال‌75 در برنامه فضایی کشور قرار گرفت. کار مطالعاتی مصباح توسط سازمان‏‎ ‎پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران دنبال شد و در نهایت در سال‌77 وزارت ارتباطات با یک شرکت ایتالیایی قرارداد ساخت مدل فضایی آن را به امضا رساند.

در 12‌مرداد‌1384 طی مراسمی اعلام شد تا پایان تابستان همان سال به فضا فرستاده خواهد شد اما ماهواره مصباح نیز همانند ماهواره زهره که قرار بود با کاسموس پرتاب شود هنوز به فضا پرتاب نشده است که در این اقدام قرار است تا سال‌1390 به فضا پرتاب شود

کد خبر 94928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز