گروه ادب و هنر- الهام اناری: نشست خبری بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح 17 آبان با حضور ناصر باکیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

ناصر باکیده در این نشست با اشاره به اینکه عدم‌اکران فیلم‌های کوتاه، مشکل اصلی این حوزه است، گفت: تنها محل اکران فیلم‌های کوتاه، جشنواره‌هاست که برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره‌های منطقه‌‌ای انجمن سینمای جوان در این زمینه، اهمیت زیادی دارد. او همچنین با انتقاد از عملکرد صداوسیما در مورد نمایش فیلم‌های کوتاه افزود: جایی که می‌تواند از فیلم کوتاه حمایت کند، تلویزیون است و همواره در این زمینه بی‌مهری شده است.

رخواست ما از صدا و سیما این است که توجه جدی‌تری به این حوزه داشته باشند. مشکل ما نداشتن یک سالن سینما در تهران است. امیدواریم صدا و سیما و مؤسسه رسانه‌های تصویری، فیلم کوتاه را به خانواده‌ها بیاورند.

ناصر باکیده در این نشست با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پویایی سینمای کوتاه کشور و پرورش فیلمسازان جوان نقشی بسزا دارد،  گفت: این رویداد سینمایی در سال‌های اخیر، علاوه بر ابعاد ملی، در بعد بین‌المللی به‌خصوص در حوزه کشورهای جهان اسلام و کشورهای اکو از جایگاه ممتازی برخوردار شده و کشورهای جهان اسلام به همین سبب و دلایل مختلف ایران را به‌عنوان پایتخت معنوی و فرهنگی سینمای کوتاه می‌شناسند.

او با بیان اینکه این جشنواره بهترین بستر برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی سینمای کوتاه ایران و جهان است، ادامه داد: امکان‌یابی برای عرضه و معرفی تولیدات فاخر و ارزشمند معرف تاریخ، فرهنگ و دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله اهداف این جشنواره است.

103کشور متقاضی

باکیده با اشاره به استقبال 103کشور جهان از این جشنواره گفت: این جشنواره در بزنگاه بیست‌وششم خویش، اکنون به نقطه عطفی در تاریخ فعالیت‌های سینمایی ایران تبدیل شده است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران به تنهایی پاسخگوی حجم و گستره نیاز بالای خانواده سینمای جوان و فیلمسازان جوان کشور نیست. با توجه به فقدان امکان نمایش و عدم‌پخش آنها در سالن‌های عمومی، قطعا جشنواره تنها می‌تواند گوشه‌هایی از انتظارات را تامین کند.

2تیم داوری برای آثار بین‌الملل

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه آثار بخش بین‌الملل با 2تیم داوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: داورانی از تونس، بلژیک، فرانسه، افغانستان و ایران آثار سینمای بین‌الملل را داوری می‌کنند و در کنار این هیأت، یک تیم داوری متشکل از علی‌‌الضاهر از لبنان، مهین ضیاء از پاکستان و نماینده مؤسسه فرهنگی اکو آثار کشورهای اسلامی و اکو را داوری خواهند کرد.

یک هیات 7نفره متشکل از محمدرضا اصلانی، مهرداد اسکویی، عبدالله علی‌مراد، احمدرضا گرشاسبی، محمدرضا عرب، محمود گبرلو و مهناز مظاهری آثار بخش سینمای ملی را داوری می‌کنند.

وی با اشاره به گروه‌های داوری جنبی جشنواره از داوری آثار سینمای ملی توسط دانشجویان، تماشاگران، انجمن فیلم کوتاه، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، مجله تخصصی فیلم کوتاه و معاونت پژوهشی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خبر داد.

نمایش فیلم‌های پولانسکی و وایدا

در بخش سینمای ملی، آثار یک فیلمساز محمدرضا عرب، آثار یک فیلمبردار مهدی جعفری، فیلم‌های دفاتر سینمای جوان استان‌های ساحلی خلیج‌فارس، سینمای مقاومت و بزرگداشت شادروان امیدالله داد و در بخش سینمای بین‌الملل نیز 13 فیلم از آمریکای لاتین شامل   کشورهای اروگوئه، برزیل، مکزیک، کوبا، آرژانتین و ونزوئلا، 11 فیلم کوتاه از یونان، 30 انیمیشن منتخب جهان و 21 فیلم از آثار مدرسه فیلم تلویزیون و تئاتر لودز و مدرسه آندره وایدا به نمایش درمی‌آید. همچنین نمایش فیلم‌هایی از رومن پولانسکی و آندره وایدا که برای اهالی سینما جذاب است، در این جشنواره نمایش داده می‌شود.

برپایی 5 کارگاه تخصصی

یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوان نیز با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران با 2رویکرد نمایش فیلم‌های شاخص ایران و جهان و بخش‌های پژوهشی، آموزشی و تحلیلی به اجرا درمی‌آید، گفت: علاوه بر نمایش فیلم‌هایی در قالب‌های مختلف، برنامه‌های مختلفی در زمینه نقد و بررسی، کارگاه‌های فرهنگی و آموزشی، انتشارات و کارگاه‌های تخصصی نیز در طول روزهای جشنواره پیش‌بینی شده است.

برپایی جلسات نقد و بررسی با حضور فیلمسازان و منتقدان، نشست بررسی ظرفیت‌های فیلم کوتاه در جهان امروز با مشارکت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، برپایی 5کارگاه آموزشی و تخصصی با عنوان نگاه با حضور و همراهی چهره‌هایی چون علی‌اصغر فهیمی‌فر، مجید میرفخرایی و آرش خوشخو، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران در 2عرصه ملی و بین‌الملل  با زیر مجموعه‌های مختلفی مانند مسابقه، آیین مهر، چشم‌انداز سرزمین زیبای ما، چراغ راه در بخش سینمای ملی و مسابقه بین‌الملل، مسابقه آسیا، جلوه‌گاه شرق در جست‌وجوی حقیقت و ملل مسلمان بر‌گزار می‌شود.

در مجموع 362 عنوان فیلم در 2بخش مسابقه ملی و بین‌الملل شامل 270 فیلم در بخش سینمای ملی و 92 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل با یکدیگر رقابت می‌کنند و 75 عنوان فیلم منتخب آثار شاخص ایران و جهان در بخش‌های مرور به نمایش درمی‌آید.16 میهمان خارجی از 11 کشور مختلف در این جشنواره حضور دارند. جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 20 تا 25 آبان‌ در تهران و به‌صورت همزمان در 12 شهر برگزار می‌شود.

92 فیلم از 40 کشور

92 عنوان فیلم در بخش بین‌ا‌لملل از 40 کشور جهان به رقابت می‌پردازند که این آثار از کشورهای برزیل، استرالیا، بلاروس، ایتالیا، آمریکا، یونان، فرانسه، روسیه، انگلیس، کانادا و... انتخاب شده‌است.

به گفته باکیده، همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست کمیته مرکزی اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان با حضور میهمانانی از لبنان، سودان، پاکستان، افغانستان و تونس برپا می‌شود و علاوه بر این نشست، 2سند همکاری میان ایران و افغانستان مبنی بر تاسیس دفتر سینمای جوان ایرانی و افغانی و ایران و قطر درخصوص توسعه همکاری‌های جشنواره فیلم تهران و جشنواره مستند شبکه الجزیره منعقد می‌شود.

در کنار این میهمانان، چهره‌هایی چون لساد جموسی از تونس،   والری لیناروی از بلژیک،  موبالادیودونه از فرانسه و... در جشنواره حضور دارند.

کد خبر 94737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز