گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: به‌دنبال اعتراض رؤسای دانشگاه‌ها به افزایش بی‌رویه پذیرش دانشجو، معاون آموزشی وزارت بهداشت هم اعلام کرد که سازمان سنجش بیش از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجو پذیرش کرده و این خلاف توافق قبلی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی به خبرگزاری مهر گفت: افزایش میزان پذیرش به‌دلیل تأثیر در بودجه‌ها مشکل‌ساز می‌شود. از سوی دیگر موجب بروز مشکلاتی در فضای آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی شده است.

رؤسای دانشگاه‌ها در چند سال اخیر پس از اعلام نتایج نهایی کنکور و مشخص شدن آمار پذیرش دانشگاه‌ها نسبت به اقدامات وزارت علوم در جذب دانشجو انتقاد داشته‌اند. آنها معتقدند که «وزارت علوم ظرفیتی مازاد به دانشگاه‌ها تحمیل می‌کند که دانشگاه‌ها را از اداره این دانشجویان عاجز می‌کند.»

رئیس دانشگاه صنعتی شریف پس از اعلام نتایج نهایی کنکور امسال با انتقاد از افزایش پذیرش دانشجو در این دانشگاه اعلام کرد: «ملاک کیفیت تعداد دانشجو نیست، مهم این است که به این نکته توجه داشته باشیم که چگونه می‌توان دانشجویان را به بهترین شکل تربیت کرد.»

به گفته سعید سهراب‌‌پور، هم‌اکنون دانشگاه صنعتی شریف حتی در ارائه خوابگاه، خدمات دانشجویی، آزمایشگاه و حتی اتاق استادان مشکل دارد.معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین نیز اعلام کرد: سازمان سنجش 15 درصد بیش از ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه قزوین دانشجو پذیرش کرده است. افزایش بی‌رویه ظرفیت پذیرش دانشجو در چند سال اخیر یکی از مسائلی است برای دانشجویان و دانشگاه‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

همه به دانشگاه می‌روند

پیش از برگزاری کنکور امسال، سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه سیاست‌های دولت در حوزه آموزش عالی مبنی بر افزایش پذیرش دانشجو به داوطلبان نوید داد که « ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بیش از تعداد داوطلبان است و امسال هیچ داوطلبی بدون صندلی در دانشگاه نمی‌ماند.»

به همین منظور، سازمان سنجش در کنکور امسال در بسیاری از دانشگاه‌ها بیش از ظرفیت دانشجو پذیرش کرده، در حالی که دانشگاه‌ها جهت تامین امکانات مناسب برای دانشجویان ورودی سال‌های قبل نیز با مشکل روبه‌رو هستند. پذیرش دانشجو در دانشگاه‌هایی مانند الزهرا تا 150‌درصد، دانشگاه علامه طباطبایی تا 65‌درصد و دانشگاه صنعتی شریف تا 15‌درصد بیش از ظرفیت تعیین شده است.

نا‌متناسب بودن افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو با امکانات دانشگاه‌ها موضوعی است که مشکلاتی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات، ارائه خوابگاه به دانشجویان غیربومی است. 

یکی دیگر از پیامدهای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو افت تحصیلی است. معاون دانشجویی وزارت علوم درباره تایید احتمال ناهماهنگی بین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو با امکانات دانشگاه‌ها به مهر گفت: درصورتی که افزایش ظرفیت دانشجو و توسعه خوابگاه‌ها هماهنگ نباشد قطعا با مشکل کمبود خوابگاه روبه‌رو خواهیم بود.

محمود ملاباشی، پیش‌بینی کرد که با توجه به طرح بومی شدن پذیرش دانشجو مشکلات خوابگاهی بیشتر از سال قبل نباشد.

یکه تازی پیام نور

در کنار تمام افزایش ظرفیت‌ها، بحث افزایش دانشجویان دانشگاه پیام نور که امسال به بیش از 300 هزار نفر رسیده است، نشان می‌دهد با وجود کمبود فضای آموزشی، همچنان سیاست افزایش ظرفیت در پیام‌نور با شدت دنبال می‌شود.

کد خبر 94727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز