همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: میزبان آنها اداره آموزش شهروندی شهرداری تهران است و البته آموزش و پرورش تهران هم در برگزاری جشن همکاری کرده است.

قدردانی از معلمان پرتلاش
ظاهرا برای نخستینبار است که مراسم قدردانی برای مربیان افراد دارای معلولیت برگزار میشود و همین موضوع شرکتکنندگان را بیشتر سر شوق آورده است. تا جایی که در چهره هیچکدامشان ردی از خمودگی دیده نمیشود. مهدی امیری، مدیرکل اداره آموزش شهروندی شهرداری تهران بهعنوان میزبان پشت سن میرود و از نگاه ویژه مدیریت شهری به فرهنگیان میگوید و اینکه شهردار تهران همه توان خود را در این راه بهکار گرفته است و ادامه میدهد: «همه معلمان برای آموزش و پرورش فرزندان ما زحمت میکشند، اما باید توجه داشت معلمان مدارس استثنایی تلاش بیشتری در زمینه آموزش دارند. چرا که بچهها با نیازهای ویژه، معلم خود را بهعنوان پدر یا مادر قبول میکنند.»
راهیابی طرح من شهردارم به مدارس استثنایی
امیری با تأکید بر اینکه مقوله تعلیم و تربیت در اولویت برنامههای شهرداری است، تأکید میکند: «امسال طرح «شهردار مدرسه» مثل دیگر مدارس شهر، در مدارس استثنایی هم برگزار شده است. با اجرای این طرح، کودکان با نیازهای ویژه هم مسئولیتپذیری را یاد میگیرند. شهردار تهران اهمیت زیادی به این بچهها میدهد و حتی شروع سال تحصیلی زنگ اول مهر در این مدارس هم نواخته شد.» با پایان سخنرانی مدیرکل اداره آموزش شهروندی، گروه سرود توانیابان برای اجرای یک برنامه شاد روی سن حاضر میشوند. بعضیشان ناشنوا و بعضیشان نابینا هستند. بینشان چند نفری هم به مدد ویلچر به صحنه میآیند. سرود زیبایی میخوانند. معلمها از اینکه توانمندی بچههای استثنایی دیده میشود، لبخند رضایت بر چهرهشان نقش میبندد و با شوق وصفناپذیری آنها را تشویق میکنند.

تردد رایگان بچههای استثنایی توسط مدیریت شهری
سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ۳دهه قدمت، فعالیتهای زیادی انجام داده است. در حال حاضر ۲۳هزار معلم در ۲هزار واحد دانشآموزی تدریس میکنند. ۸۵هزار دانشآموز در مدارس استثنایی درس میخوانند و ۴۰هزار دانشآموز هم در مدارس عادی بهصورت فراگیر و تلفیقی در حال تحصیل هستند. مدیریت شهری نگاه ویژهای به این قشر از جامعه دارد. امکان تردد رایگان را برای بچههای استثنایی فراهم کرده است. درحالیکه در گذشته بچهها بهدلیل مشکل رفتوآمد، از ادامه تحصیل باز میماندند.

پذیرش مشکلات توسط معلمان
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:
به جرأت میگویم معلمان مدارس استثنایی باعث افتخار کشور هستند. با اینکه سختی زیادی پیش رو دارند ولی همه مشکلات را به جان میخرند. با اینکه دغدغههای زیادی دارند و نسبت به بعضی از مشاغل حقالزحمه چشمگیری دریافت نمیکند. ارزش و اعتبار این شغل بالاست.

همه نهادهای پای کار آمدهاند
مجید پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:
بهتازگی تفاهمنامهای با استاندار تهران منعقد شده که ۸۰مدرسه در تهران ساخته شود و شهرداری تامینکننده زمین این مدارس است. نیروی سپاه هم قول ساخت ۱۱۰مدرسه داده است. در واقع وقتی آموزش و پرورش اولویت میشود همه نهادها پای کار میآیند.

کارسخت اما دوست داشتنی
لیلا بیلدار، معلم مدرسه امامعلی(ع) بلوار فردوس:
دانشآموزان مدرسه امام علی(ع) معلول جسمی حرکتی و ذهنیاند. کار کردن با این بچهها سخت است چرا که هرکدام شرایط خاص خودشان را دارند. روش ارتباط گرفتن هر دانشآموز با دانشآموز دیگر فرق میکند. شاید تعدادشان در یک کلاس کم باشد اما آموزش به آنها بهصورت فردی است.

کودکان استثنایی؛ پرشور و تیزبین
نوربیدی میرفندرسکی، کارشناس مرکز شنواییسنجی:
۱۵سال سابقه کار در مدارس ناشنوا دارم. دانشآموزان استثنایی خیلی شیرین و دوستداشتنی هستند. بهطور مثال بچههای ناشنوا بر عکس اینکه فکر میکنیم ساکتند، خیلی پرشور و تیزبین هستند. به کوچکترین چیزی که میبینند یا حس میکنند واکنش نشان میدهند.
۸۰مدرسه در تهران ساخته میشود که به شهرداری زمین آنها را تامین میکند.
۱۰۰۰نفر از مربیان مراکز استثنایی در مراسم تقدیر شدند.
۲۳هزار معلم در ۲هزار واحد دانشآموزی تدریس میکنند.
۸۵هزار دانشآموز در مدارس استثنایی درس میخوانند.
نظر شما