گروه شهری: با کمک دادسرای ناحیه 3 زمین‌خواری، 60 درصد اراضی تحت حفاظت محیط زیست استان تهران از زمین خواران خلع ید و به این اداره کل عودت داده شد و پرونده بقیه این اراضی در دست بررسی است.

 مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان این مطلب به ایسنا گفت: 74 پرونده زمین‌خواری با ارزش 532 میلیارد تومان در مناطق تحت حفاظت محیط زیست تهران وجود دارد که در این پرونده‌ها حدود 10 میلیون و 633 هزار و 322 متر مربع از اراضی تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران به تصرف زمین‌خواران درآمده بود.

وی بزرگترین پرونده زمین‌خواری را در اراضی تحت حفاظت منطقه جاجرود عنوان کرد و گفت: بر اساس این پرونده مجزا یکهزار و 700 هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود در دادسرای ناحیه 3 زمین‌خواری مطرح شده است که هم‌اکنون فرد متهم دستگیر شده و در زندان به سر می‌برد که این پرونده جدا از 74 پرونده یاد شده است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به این که هر گونه واگذاری در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق 4 گانه ممنوع است، گفت: عرصه‌های طبیعی تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران در بخشهای خشکی و آبی بیش از یک سوم عرصه‌های طبیعی استان تهران را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: پارکهای ملی «خجیر»، «سرخه‌حصار» و «لار» با وسعت 60 هزار هکتار، مناطق حفاظت شده البرز مرکزی، کویر مرکزی، جاجرود و ورجین با وسعت 460 هکتار و مناطق شکار ممنوع گاوده، فیروزکوه و طالقان و دو رودخانه حفاظت شده کرج و جاجرود در لواسانات و کرج که به عنوان تنها منابع تامین کننده آب شرب تهران محسوب می‌شوند تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران قرار دارند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به این که اراضی تحت حفاظت محیط زیست استان تهران از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است و  ارزش بسیار بالایی دارد، تاکید کرد: این مسایل موجب شده که دخل و تصرف در این اراضی زیاد شود.

بر اساس آخرین آمار طبق گفته دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی استان تهران 14 میلیون مترمربع از اراضی دولتی و ملی از دست غاصبین و متصرفین عدوانی خلع ید و به دولت و نهادهای ذیربط تحویل داده شد. ارزش ریالی این اراضی به موجب استعلام از نهادهای مذکور 465 میلیارد تومان برآورد شده است.

از سوی دیگر، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در زمینه مسایل مربوط به زمین موجب بروز مشکلات فراوان شده، و در این موارد نظارت‌ها نیز ضعیف بوده است.
بیشترین زمین‌خواری در پارک ملی «سرخه‌حصار» و منطقه حفاظت شده «ورجین» در لواسانات است.

بزرگیان با اشاره به این که بیشترین زمین‌خواری در پارک ملی سرخه‌حصار و منطقه حفاظت شده ورجین در لواسانات است، خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت شده کویر و پارک ملی لار کمترین تعرضات را دارند.

وی افزود: اخیرا با توجه به احداث سد ماملو فشار مضاعفی به پارک ملی خجیر وارد شده و زمین‌خوارها به این منطقه هجوم آورده‌اند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: یک روستای قدیمی مخروبه در این منطقه وجود دارد که هم‌اکنون عده‌ای شبانه در آن دیوار چیده‌اند و به بهانه احیای مجدد دامهای خود در منطقه قصد دارند در این محل ساکن شوند.

وی بیشترین متصرفین اراضی تحت حفاظت را برخی تعاونیهای مسکن، تعدادی از دستگاهها و شرکتها، شماری از بومیان منطقه و دلالان زمین‌خوار - که این دسته از دلالان تحت حمایت باندهای مافیای زمین‌خواری فعالیت می‌کنند - عنوان کرد و گفت: متاسفانه این افراد به بهانه توسعه شهر و روستا، اجرای طرحها، ساخت مسکن، احداث مناطق گردشگری و.... به این مناطق وارد می‌شوند.

کد خبر 9441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز