دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با مصوبه اخیر مجلس در واگذاری اختیار نحوه توزیع یارانه‌ها به دولت، به‌نظر می‌رسد دولت که یکسال است برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بی‌تابی می‌کند، توزیع یارانه‌های نقدی را از زمستان امسال اجرا کند

طبق آنچه دولتمردان اخیرا وعده داده‌اند، قرار است از چند ماه قبل از افزایش‌ قیمت‌ها یارانه نقدی به حساب مردم واریز شود. بنابراین از آنجا که دولت باید از ابتدای سال آینده قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، احتمالا از زمستان امسال باید شاهد واریز یارانه نقدی به حساب مردم باشیم.

این در حالی است که تردیدهای جدی نسبت به نحوه شناسایی دهک‌های مختلف جامعه و نحوه توزیع یارانه‌ها وجود دارد. این واقعیتی است که وزیر اقتصاد نیز به آن معترف است. دکتر سیدشمس‌الدین حسینی با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: جدا کردن دهک‌ها مشکل است، بنابراین بازتوزیع نقدی یارانه‌ها متناسب با خوشه‌های درآمدی صورت خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تصمیم مجلس در تعیین دهک‌های مشمول بازپرداخت نقدی یارانه توسط دولت تصمیم خوب و منطقی است. وی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه پرداخت منابع باید متناسب با وضعیت درآمدی افراد باشد، گفت: در نهایت منافع حاصل از این طرح همه مردم را در بر می‌گیرد و طبیعی است که گروه‌های مختلف متناسب با سطح درآمدی از آن بهره‌مند ‌شوند.

متمم بودجه برای امسال

به گفته نمایندگان مجلس، اگر دولت بخواهد یارانه نقدی را از زمستان توزیع کند، باید لایحه متمم بودجه به مجلس بیاورد و اجازه مجلس را برای تامین اعتبار لازم، کسب کند.

دولت برای تامین منابع مالی هدفمندکردن یارانه‌ها در سال اول اجرا، باید تنخواهی را از بودجه سالانه در نظر می‌گرفت و چون این اتفاق رخ نداده، دولت باید متمم بودجه به مجلس ببرد و اعتبار یارانه نقدی را به‌صورت تنخواه وارد بودجه کند و هر زمان که اصلاح قیمت‌ها انجام شد و درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها به دست آمد مبلغ مورد استفاده از بودجه نیز جبران خواهد شد.

اجرای قانون از آذرماه

در همین حال، مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گفت: پس از ابلاغ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به قوه مجریه که احتمالا آذرماه خواهد بود، دولت می‌تواند آن را اجرا کند.

کد خبر 94323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز