پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

امیلی امرایی­: «دیدن برای کودکان» امسال شعار اصلی روز جهانی بینایی بود.

 آن هم در دنیایی که هر یک دقیقه یک کودک نابینا در آن به دنیا می‌آید. شاید همین آمار دردناک است که سبب شده در بیشتر کشورهای جهان طرح مبارزه با تنبلی چشم در سر لوحه نظام بهداشتی قرار بگیرد. در این سال‌ها ثابت شده است که تنبلی چشمی ‌یا  «آمبلیوپی»، بیش از هر بیماری چشمی ‌دیگری سبب کاهش بینایی در یک چشم است.

آنقدر که در کشور ما نیز بیشتر از یک میلیون نفر مبتلا به این عارضه‌ هستند و در واقع این بیماری یک مسئله عمده در بهداشت عمومی ‌کشور به حساب می‌آید. همه ساله در آبان ماه، طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در مهدهای کودک از سوی سازمان بهزیستی و در خانه‌های سلامت شهرداری به اجرا در می‌آید که در آن معاینات اولیه از سوی مربیان بهداشت در مهدهای کودک انجام می‌شود و موارد مشکوک از نظر اختلال بینایی و تنبلی چشم برای درمان به  بینایی سنجی ها معرفی می‌شوند.

 متأسفانه با وجود اجرای چند ساله این طرح و تبلیغات گسترده رسانه‌ای هنگام ورود کودکان به مدرسه در جریان معاینات اجباری و تست‌های ویژه بینایی، همچنان مواردی از تنبلی چشم مشاهده می‌شود که پیش‌تر گزارش نشده‌اند و این گروه جزو آن دسته از کودکان  هستند که به پایگاه‌های سنجش بینایی و مهدکودک‌ها مراجعه نکرده‌اند و والدینشان هم اظهار می‌کنند که کودکان هیچ شکایتی از بینایی خود نداشته و در واقع این کودکان احتیاجات اولیه خود را با همان میزان بینایی رفع کرده‌اند و از طرفی بیشتر اوقات، تنبلی چشم یک‌طرفه و یک چشم درگیر اختلال است و در ظاهر، هیچ چیز غیرطبیعی از سوی والدین دیده نمی‌شود و کودک با چشم دیگر خود که سالم است می‌بیند.

در این موارد معمولاً درصد بیماری و مشکل تنبلی چشم آنها در حدی پیش می‌رود که درمان را در آینده برایشان  دشوار می‌کند. فراموش نکنیم که تنبلی چشم پس از 12 سالگی درمان ندارد و هرچه سن تشخیص کمتر باشد، احتمال درمان بیشتر است. در صورتی که تنبلی چشم پیش از 7 سالگی تشخیص داده شود، با برطرف کردن آن و همچنین بستن چشم سالم با هدف افزایش فشار به چشم تنبل، تنبلی چشم قابل درمان است.

  آیا کودک شما کارت سلامت بینایی دارد؟ این روزها اطمینان از سلامت چشم کودکان کار دشواری نیست. در واقع هیچ هزینه‌ای هم در پی ندارد، می‌توانید با مراجعه به اولین خانه سلامت از سلامت بینایی فرزندتان مطمئن شوید، بعد‌ها فرصتی نیست تا رنگ زندگی را به چشم‌های کودکتان برگردانید. 

همشهری محله - 22

کد خبر 94269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز