شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسات علنی این هفته، بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را ادامه خواهند داد و جامعه هدف مشمول دریافت یارانه نقدی را مشخص خواهند کرد

یک‌فوریت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در جلسه علنی دهم دی‌ماه سال 1387 به‌تصویب مجلس رسید و بررسی آن در صحن علنی از 19مهرماه امسال آغاز شد.

نمایندگان در جلسات پیشین بررسی این لایحه، ‌بررسی 7 ماده از آن را به پایان رساندند و از امروز بررسی هشتمین ماده را ادامه خواهند داد. در ماده هشتم لایحه، که یکی از مهم‌ترین مواد آن است، اقشار مشمول دریافت یارانه و نحوه توزیع یارانه‌های نقدی و غیرنقدی تعیین می‌شود.

براساس مصوبه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، دولت مجاز است حداکثر تا 50درصد خالص وجوه حاصل از آزادسازی قیمت‌ها را برای پرداخت نقدی یا غیرنقدی به 5 دهک در آغاز دوره اجرا وتغییر تدریجی آن به برقراری نظام جامع تامین اجتماعی برای جامعه هدف پرداخت کند.

بر خلاف مصوبه کمیسیون ویژه مجلس، دولت خواستار افزایش تعداد دهک‌ها به 7دهک و سهم آن از کل منابع آزادسازی قیمت‌ها به 60درصد است. انتظار می‌رود امروز صحن علنی مجلس شاهد بحث داغ نمایندگان درباره تعداد دهک‌های مشمول دریافت یارانه نقدی باشد.

به گفته حمید رضا حاجی ‌بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس، بخش سیاستگذاری هدفمندکردن یارانه‌ها از جمله محورهای مهم و داغ جلسه‌علنی امروز خواهد بود. وی افزود: در این بخش به موضوعاتی از جمله این مسئله که یارانه‌ها به 5 دهک داده شود یا تصمیم‌گیری در مورد این 5 دهک در اختیار دولت گذاشته شود یا خیر  نیز بحث خواهد شد.

وی همچنین تعیین گروه‌های هدف و بحث‌ حمایت‌های اجتماعی در بخش بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی درصورت اعطای یارانه‌ها به‌صورت غیرمستقیم را از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه علنی روز یکشنبه‌عنوان کرد. درصورت موافقت نمایندگان با مصوبه کمیسیون ویژه، درنهایت حدود 36میلیون نفر از مردم کشور مشمول دریافت یارانه نقدی خواهند شد.

سرپرست وزارت رفاه نیز در این باره به مهر گفت: وزارت رفاه وظیفه دارد نسبت به توزیع یارانه میان 5 دهک از افراد جامعه که حدود 36 میلیون نفر می‌شوند اقدام کند و به همین منظور قرار است 36 میلیون حساب بانکی برای ایرانیانی که مستقیماً از یارانه نقدی بهره‌مند می‌شوند توسط وزارت رفاه افتتاح شود.

کد خبر 94135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز